Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-11-12, 19:50
  #1
Moderator
HelgeBuks avatar
Det finns dussintals trådar om närliggande (ibland identiska) aspekter av skatt och kryptovalutor. Vissa mer ganska otydliga rubriker, som gör ämnet svårsökt.

Istället för att sammanfoga alla dessa trådar här tänker jag mig att det här startinlägget blir en länksamling till de trådar som finns för att se tidigare diskussioner, medan man kan svara på den här tråden med nya frågor om beskattning av kryptovalutor.


Mining

(FB) Skatt på mining
(FB) Betala skatt vid mining av kryptovaluta
(FB) Hur fungerar det med skatt vid mining av krypto valuta?
(FB) Mining och skatt
(FB) Skatt på försäljning av hashpower?
(FB) Eftersom SKV nu vill ha skatt på Bitcoin etc så bör man kunna göra avdrag för mining?


Staking och utlåning

(FB) Proof of Stake och skatt?
(FB) BlockFi, Nexo och Celsius - Skatt på kryptoränta?
(FB) Skatt på pair-staking
(FB) Lån på Hodlhodl och skatt
(FB) Ingen skatt på värdeökning eller rewards från staking
(FB) Skatt på locked staking Binance
(FB) Skatt på krypto (staking)
(FB) Skatt vid inlåning/utlåning av crypto

Undvika beskattning

(FB) undvika skatt genom crypto visa kort
(FB) Undvika skatt på kryptovalutor
(FB) Föra över vinst till bankkonto i USA för att slippa skatt?
(FB) Hur överföra mina tillgångar så att Sverige inte kan spåra mig (skatt krypto vinst)
(FB) Vägrar betala 1:- i skatt. Vad kan jag förvänta mig?
(FB) Hur säljer jag btc mot fiat? (och undviker skatt?)

Allmänna frågor

(FB) Fråga om Bitcoin & Skatt - Skattekunniga se hit!
(FB) Hur funkar det med skatt om man gör en vinst på bitcoins?
(FB) Fråga om skatt när innehavet är en blandning av daytrading och hodl.
(FB) Skatt på att köpa andra coins för bitcoin?
(FB) Skatt på vinst av valutaväxling?
(FB) Skatt på all realisering (även krypto till krypto)
(FB) Skatt på Bitcoin och andra Kryptovalutor?
(FB) En fråga om skatt av bitcoins.
(FB) Skatt vid försäljning och altcoin-trading
(FB) Lite frågor om skatt.
(FB) Skatt för varje trade mellan krypto valutor på vinst innan uttag t bank?
(FB) Skatt, hur fn funkar det egentligen?



Kolla gärna om din fråga redan har besvarats i någon av ovan länkade trådar först.
Citera
2021-12-06, 16:21
  #2
Medlem
krypto och skatt

Jag funderar på vilka punkter man ska tänka på när man ska skatta för krypto vinst. Att skatta för sina vinster är tydligt, men att man behöver deklarera om man ska handla krypto med krypto låter komplicerat.

T.ex jag köper ETH med BTC och sen säljer jag ETH till BTC igen, och har gjort en vinst i BTC, och nu tar jag ut vinsten i BTC i SEK, och då deklarerar och skattar det. Vad tycker ni? jag menar det viktiga är väl att man skriver vinst och förlust och deklarerar? det är inte så att skatteverket sitter och scannar transaktioner i blockchainen?

En annan grej är krypto debit card, binance har ett och man kan spendera krypto med den. jag bara undrar om skatteverket har ens koll på det och vad man spenderar där? eller om binance rapporterar till skatteverket t.ex. Har ni nån info om det?
Tack!
Citera
2021-12-06, 16:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av differences
En annan grej är krypto debit card, binance har ett och man kan spendera krypto med den. jag bara undrar om skatteverket har ens koll på det och vad man spenderar där? eller om binance rapporterar till skatteverket t.ex. Har ni nån info om det?
Tack!

Binance rapporterar inte till Skatteverket, men skulle dom begära uppgifter så kan det mycket väl hända att dom tillgodoser deras önskemål. Man får även vara med på att deras policy kan förändras om några år i framtiden, så vad som gäller idag är inte nödvändigtvis vad som gäller i morgon. Och då är du stekt.

Använder du ett krypto-kort så syns ju alla transaktioner klart och tydligt om dom skulle få för sig att se vad som kommer in och ut ur din wallet. Har du satt in pengar till ditt Binance-konto från ditt bankkonto så är det enkelt för dom att se vad din personliga wallet är. För det behöver dom inte ens gå via Binance.

Kort och gott, det är inte jättelätt att dölja vad man gör med sin krypto om man satt in pengar från sitt bankkonto men frågan är snarare om dom nånsin kommer att kolla. Det är en ovisshet man får leva med helt enkelt. Antingen kör man cleant eller inte, bara man är med på att det kan gå 5-8 år innan någon kommer dig på spåren så du får vara nervös ett tag framöver.
Citera
2021-12-06, 17:56
  #4
Medlem
Du får helt enkelt räkna om dina kryptoköp till SEK. Dvs värdet på de BTC du sålt kontra värdet då du köpte dem, sen får jämföra värdet på dina ETH när du säljer dem till BTC med vad de var värda när du köpte dem osv.

Varje kryptovaluta för sig, och vinster och förluster ska redovisas separat.

Bökigt?

Ja.
Citera
2021-12-06, 18:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _420_
Binance rapporterar inte till Skatteverket, men skulle dom begära uppgifter så kan det mycket väl hända att dom tillgodoser deras önskemål. Man får även vara med på att deras policy kan förändras om några år i framtiden, så vad som gäller idag är inte nödvändigtvis vad som gäller i morgon. Och då är du stekt.

Använder du ett krypto-kort så syns ju alla transaktioner klart och tydligt om dom skulle få för sig att se vad som kommer in och ut ur din wallet. Har du satt in pengar till ditt Binance-konto från ditt bankkonto så är det enkelt för dom att se vad din personliga wallet är. För det behöver dom inte ens gå via Binance.

Kort och gott, det är inte jättelätt att dölja vad man gör med sin krypto om man satt in pengar från sitt bankkonto men frågan är snarare om dom nånsin kommer att kolla. Det är en ovisshet man får leva med helt enkelt. Antingen kör man cleant eller inte, bara man är med på att det kan gå 5-8 år innan någon kommer dig på spåren så du får vara nervös ett tag framöver.

Ok jag förstår, tack för ditt svar.
Citera
2021-12-06, 18:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Du får helt enkelt räkna om dina kryptoköp till SEK. Dvs värdet på de BTC du sålt kontra värdet då du köpte dem, sen får jämföra värdet på dina ETH när du säljer dem till BTC med vad de var värda när du köpte dem osv.

Varje kryptovaluta för sig, och vinster och förluster ska redovisas separat.

Bökigt?

Ja.

Så krångligt.. men jag förstår. Tack för ditt svar.
Citera
2022-04-19, 10:32
  #7
Medlem
Konsekvenser av att inte deklarera - endast förluster

Jag har investerat lite mindre belopp under förra året i krypto men inte helt obetydliga. Gått cirkus 10k minus. Egentligen kan jag väl få tillbaka några tusenlappar om jag deklarerar allt. Processen verkar dock helt skruvad och känner att jag helst bara struntar i det eller skjuter det för framtiden.

Vad är konsekvenserna av att strunta i det? Tappar jag helt rättigheten att ta upp förlusten längre fram? Är det ett brott på något vis att inte deklarera sina förluster? Vad händer om jag i framtiden om allt går upp och jag helt plötsligt gör vinst och då vill deklarera rätt?

För visst deklarerar jag väl varje transaktion i deklarationen? Dom vill inte bara veta slutresultatet gällande hur många vinst eller förlust man gjort? Slipper jag redovisa varenda transaktion mellan SEK/USDT/Shitcoins så är det ju enkelt gjort att se hur ungefär hur mycket vinst/förlust varit.
Citera
2022-04-19, 10:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobs
Jag har investerat lite mindre belopp under förra året i krypto men inte helt obetydliga. Gått cirkus 10k minus. Egentligen kan jag väl få tillbaka några tusenlappar om jag deklarerar allt. Processen verkar dock helt skruvad och känner att jag helst bara struntar i det eller skjuter det för framtiden.

Vad är konsekvenserna av att strunta i det? Tappar jag helt rättigheten att ta upp förlusten längre fram? Är det ett brott på något vis att inte deklarera sina förluster? Vad händer om jag i framtiden om allt går upp och jag helt plötsligt gör vinst och då vill deklarera rätt?

För visst deklarerar jag väl varje transaktion i deklarationen? Dom vill inte bara veta slutresultatet gällande hur många vinst eller förlust man gjort? Slipper jag redovisa varenda transaktion mellan SEK/USDT/Shitcoins så är det ju enkelt gjort att se hur ungefär hur mycket vinst/förlust varit.

De behöver inte redovisa varje enskild transaktion, utan den total vinsten och den den totala förlusten.

Har du gjort 100 transaktion som gått plus redovisar du det på en rad, sen de 100 transaktionerna du gått minus med nästa rad.
(försäljningvärde och omkostnadsbelopp)

Det bökiga är väl mest att man inte får slå ihop alla vinster och förluster, utan ska särredovisa det, iom att de bara drar av 70% av förlusten.

Och varje krypto för sig. Och det kan ju bli rätt bökigt om man byter runt mycket.
Citera
2022-04-19, 11:04
  #9
Medlem
Nej det är inte brottsligt att inte deklarera dina förluster.

Ja, du missar chansen att göra avdrag för dina förluster ett annat år.
Citera
2022-04-19, 11:32
  #10
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
De behöver inte redovisa varje enskild transaktion, utan den total vinsten och den den totala förlusten.

Har du gjort 100 transaktion som gått plus redovisar du det på en rad, sen de 100 transaktionerna du gått minus med nästa rad.
(försäljningvärde och omkostnadsbelopp)

Det bökiga är väl mest att man inte får slå ihop alla vinster och förluster, utan ska särredovisa det, iom att de bara drar av 70% av förlusten.

Och varje krypto för sig. Och det kan ju bli rätt bökigt om man byter runt mycket.
Vilket är helt barockt. Jag är en daytrader och plockar bara ut mindre summor till mitt revolutkonto varje månad. Jag vet inte hur jag ska kunna få ut större summor från min kryptoportfölj till vanligt bankkonto utan att det blir problem, just eftersom jag gör flertalet trades varje dag men vissa är förluster. Totalt är min P&L kurva positiv men eftersom mongloiderna på skatteverket inte tillåter att man drar av 100% av förlust så skulle man ju behöva betala onödigt mycket.

Jag skulle inte ha några problem om jag bara kunde plocka ut säg en miljon i vinst och betala 30% rätt av på det. Nu sitter jag på en helt okej portfölj i krypto via min trading men av principiella skäl tänker jag inte låta skatteverket roffa åt sig av MINA surt förvärvade tillgångar som tagit flera år att bygga upp. Då låter jag det hellre ligga i cold storage tills vidare och lever på småslantar jag plockar ut då och då. Staten går alltså miste om en massa skatteintäkter från mig tack vare denna idioti.
Citera
2022-04-19, 13:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
De behöver inte redovisa varje enskild transaktion, utan den total vinsten och den den totala förlusten.

Har du gjort 100 transaktion som gått plus redovisar du det på en rad, sen de 100 transaktionerna du gått minus med nästa rad.
(försäljningvärde och omkostnadsbelopp)

Det bökiga är väl mest att man inte får slå ihop alla vinster och förluster, utan ska särredovisa det, iom att de bara drar av 70% av förlusten.

Och varje krypto för sig. Och det kan ju bli rätt bökigt om man byter runt mycket.

Så när jag är inne på avsnittet "Försäljning av värdepapper - Övriga värdepapper, andra tillgångar (kapitalplaceringar t.ex. råvaror, kryptovalutor) m.m" ska jag alltså föra in VARJE enskild transaktion och sen diff mellan inköpspris och försäljningspris? Eller kan jag klumpa ihop slutresultatet som en enda minusaffär i ett enda "värdepapper"?
Citera
2022-04-19, 14:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Vilket är helt barockt. Jag är en daytrader och plockar bara ut mindre summor till mitt revolutkonto varje månad. Jag vet inte hur jag ska kunna få ut större summor från min kryptoportfölj till vanligt bankkonto utan att det blir problem, just eftersom jag gör flertalet trades varje dag men vissa är förluster. Totalt är min P&L kurva positiv men eftersom mongloiderna på skatteverket inte tillåter att man drar av 100% av förlust så skulle man ju behöva betala onödigt mycket.

Jag skulle inte ha några problem om jag bara kunde plocka ut säg en miljon i vinst och betala 30% rätt av på det. Nu sitter jag på en helt okej portfölj i krypto via min trading men av principiella skäl tänker jag inte låta skatteverket roffa åt sig av MINA surt förvärvade tillgångar som tagit flera år att bygga upp. Då låter jag det hellre ligga i cold storage tills vidare och lever på småslantar jag plockar ut då och då. Staten går alltså miste om en massa skatteintäkter från mig tack vare denna idioti.

Ja, det är helt befängt!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback