Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-12-22, 19:51
  #1
Medlem
freeriderXIIs avatar
Finns ju många fantastiska att välja på men har ni någon favorit?
Någon som gör ankomsten eller avgången trevligare och som kan imponera på besökare.

Gärna med en motivering.

Victoria station i London är ju häftig.

Hamburgs Hauptbahnhof är stor och Bodens lilla är skön med sin vikingatouch.

Här Liverpools. Lime street station som ser ut lite som ett franskt chateau fast med lite mer formella och stela linjer.


Gare du Nord är storslagen.


Sverige har väl inte riktigt någon station som kan tävla med de stora utomlands men vi har en hel del som är vackra ren arkitekturellt.
Citera
2021-12-22, 19:58
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Finns ju många fantastiska att välja på men har ni någon favorit?
Mjölby. Mest för att man då kommer in in världens mest onödiga stad.
Citera
2021-12-22, 20:01
  #3
Medlem
Murjeks station är en personlig favorit. Det är som en resa (bakåt i tiden) bara att befinna sig på stationen. Väldigt mysig.

https://jvgfoto.se/banor/malmbanan/b...are/murjek-mk/
Citera
2021-12-22, 20:09
  #4
Avstängd
Winnipeg har en fantastisk vacker station.
Citera
2021-12-22, 20:10
  #5
Medlem
Starobrnos avatar
Min favorit är Buddnakk. Inte så stor men man slipper biljettköer etc. Har delvis vuxit upp intill; bästa stunderna i mitt liv.
Citera
2021-12-22, 20:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Min favorit är Buddnakk. Inte så stor men man slipper biljettköer etc. Har delvis vuxit upp intill; bästa stunderna i mitt liv.

Ja jävlar den var cool måste åka dit och kolla
Citera
2021-12-22, 20:17
  #7
Medlem
ZenoElias avatar
Chhatrapati Shivaji-stationen i Bombay är en skön kombination av brittisk ingenjörskonst och indiskt folkmyller.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chha...ed_angles).jpg
Citera
2021-12-22, 20:18
  #8
Medlem
holmiums avatar
Stazione di Milano Centrale

En fantastisk station som påminner oss om att Italiens storhetstid var under Benito Mussolini och dom goda åren då landet styrdes av fascistpartiet.
Citera
2021-12-22, 20:21
  #9
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenoElia

Chhatrapati Shivaji-stationen i Bombay är en skön kombination av brittisk ingenjörskonst och indiskt folkmyller.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chha...ed_angles).jpg


Ett häftigt förslag. Mustigt och överdådigt indiskt. Kanske för mycket prål för en nordeurope men intressant.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2021-12-22 kl. 20:23.
Citera
2021-12-22, 20:24
  #10
Medlem
Grand Central Station...invändigt väldigt fin...någon kallade den universums centrum...det är faktiskt en speciell och mäktig känsla att vara där...till viss del samma känsla jag kan få inuti en stor vacker kyrka...och då är jag inte ens troende...
Citera
2021-12-22, 20:24
  #11
Medlem
MonkMans avatar
Churchgate i Bombay. Fullständigt vidrig och alldeles underbar. Var fast på den i en kväll en natt och en morgon och det hade varit rätt enkelt att bara ta en på nått hotel i närheten men jag kunde inte slita mig. Hade så jävla roligt men såg så jävla mycket sjuka och äckliga saker också. En bra mix enligt mig.
Citera
2021-12-22, 20:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Grand Central Station...invändigt väldigt fin...någon kallade den universums centrum...det är faktiskt en speciell och mäktig känsla att vara där...till viss del samma känsla jag kan få inuti en stor vacker kyrka...och då är jag inte ens troende...

Japp finns många men Grand Central Station är riktigt häftig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback