Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-06-18, 01:59
  #1
Medlem
En fruktpizzas avatar
Fick nyligen höra ett rykte om ett mycket uppmärksammat mord ute på Marstrand som skulle ha ägt rum någonstans under 60-70-talet. Den mördade kvinnan - troligen en servitris som arbetade på någon av öns restauranger - hittades i en klippskreva tidigt på morgonen av en förbipasserande. Och tidningarna skrev då spaltmeter om denna händelsen tydligen. Men, jag har inte funnit något på nätet än. Vet inte om någon här har tillgång till ett mediearkiv, eller så finns informationen på bibliotek? Om inte någon bra FB:are har informationen nu direkt, givetvis?
Citera
2006-06-18, 02:45
  #2
Medlem
Azraels avatar
det borde väl vara Kungälvspolisen som haft hand om det. Ring dit och fråga om det finns någon pensionärsförening. De gamla stötarna berättar säkert gärna om rafflande mordutredningar i historien.
Citera
2006-06-18, 03:03
  #3
Medlem
JackassTREs avatar
Var det inte någon som jobbade på "Såsen" och var boende på Marstrand, som vart i Smögen under kvällen?
Citera
2006-06-18, 18:15
  #4
Medlem
davidoffs avatar
Jag har for mig att en marstrandsbo falldes for detta brott. Tyvarr kommer jag inte ihag detaljer. Jag va inte fodd men spenderar en del tid dar. Jag ska se om jag kan frag nagon som bor dar.
Citera
2006-06-20, 01:01
  #5
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Fick nyligen höra ett rykte om ett mycket uppmärksammat mord ute på Marstrand som skulle ha ägt rum någonstans under 60-70-talet. Den mördade kvinnan - troligen en servitris som arbetade på någon av öns restauranger - hittades i en klippskreva tidigt på morgonen av en förbipasserande. Och tidningarna skrev då spaltmeter om denna händelsen tydligen. Men, jag har inte funnit något på nätet än. Vet inte om någon här har tillgång till ett mediearkiv, eller så finns informationen på bibliotek? Om inte någon bra FB:are har informationen nu direkt, givetvis?

Det var en semestrande göteborgare med alkohol-problem som våldtog och mördande en flicka i marstarnd i början på 60-talet. Tog lång tid innan hon hittades så småningom började liket lukta. Ändå lyckades man till slut hitta gärningsmannen, intressant fall. Tror fallet tas upp i boken "brottsplats Sverige", kolla den!
Citera
2006-06-20, 12:02
  #6
Medlem
skinjackas avatar
Du kan läsa om mordet i "Nordisk kriminalkrönika 1984" sid. 395-408.
Händelsen inträffade 1961.
Citera
2006-06-20, 15:57
  #7
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
Tror fallet tas upp i boken "brottsplats Sverige", kolla den!

Stämmer fint.
Citera
2006-06-21, 07:05
  #8
Medlem
En fruktpizzas avatar
Underbart, inte mordet, men infon!

Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
Det var en semestrande göteborgare med alkohol-problem som våldtog och mördande en flicka i marstarnd i början på 60-talet. Tog lång tid innan hon hittades så småningom började liket lukta. Ändå lyckades man till slut hitta gärningsmannen, intressant fall. Tror fallet tas upp i boken "brottsplats Sverige", kolla den!

Citat:
Ursprungligen postat av skinjacka
Du kan läsa om mordet i "Nordisk kriminalkrönika 1984" sid. 395-408.
Händelsen inträffade 1961.

Kanonbra! Tackar för denna informationen!

Jag har också frågat en del gamla original på Marstrand, men ingen av de fyra jag mött har känt till denna händelsen - eller INTE velat känna till den...

Tack, än en gång!
Citera
2007-03-03, 03:39
  #9
Medlem
En fruktpizzas avatar
Något nytt?

Inga nytillkomna FB:are som vet något mer om händelsen?

Jag blev påmind om händelsen för en kort tid sedan, och undrar nu alltså om någon har tänkt till, eller har annat som kan vara intressant att veta i frågan..? Tyvärr så har jag ännu inte varit förbi biblioteket för att läsa i "Nordisk Kriminalkrönika" eller i "Brottsplats Sverige".

Men jag blev som sagt väldigt nyfiken på nytt, så gärna något som INTE står i de båda böckerna som jag skall läsa snart!

Lycka till!
Citera
2011-01-03, 08:00
  #10
Medlem
Soterns avatar
Fallet belystes i dokumentären "Året var 1961" som sändes 2011-01-02 i SVT2 (finns säkert på SVT-play). Där intervjuades offret Maj Elisabeth Karlssons syskon.
Polisen tog gärningsmannen genom att för första gången använda sig av ett lockbete.
Någon som vet vem gärningsmannen var och om han fortfarande lever?
Citera
2011-01-03, 12:15
  #11
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Tårtmannen" från Mariestad.

Citat:
Ursprungligen postat av skinjacka
Du kan läsa om mordet i "Nordisk kriminalkrönika 1984" sid. 395-408.
Händelsen inträffade 1961.

Detta var en mycket farlig GM. Levde fortfarande för några år sedan iaf. GM blev redan känd som "Tårtmannen" i Mariestad i början av 1940-talet.

Offret var på semester tillsammans med en väninna på ön och kom från Mjölby.
Citera
2011-01-03, 13:48
  #12
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Fallet belystes i dokumentären "Året var 1961" som sändes 2011-01-02 i SVT2 (finns säkert på SVT-play). Där intervjuades offret Maj Elisabeth Karlssons syskon.
Polisen tog gärningsmannen genom att för första gången använda sig av ett lockbete.
Någon som vet vem gärningsmannen var och om han fortfarande lever?

Det finns en hel del uppgifter om detta brott på Svenska Mord
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=363.0

Om man lägger lite pussel med de uppgifter som finns där om gärningsmannens identitet så kan man få fram en lämplig kandidat. I så fall så lever personen fortfarande, och är bosatt i Skara.

Jag vill inte skriva ut namnet här eftersom jag inte kan bevisa att det är rätt person jag har fått fram, men om någon är intresserad så kan jag skicka uppgifterna i PM.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback