Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-24, 03:14
  #1
Medlem
Hej!
Jag ska flytta till Kiruna den 28 feb, om ett par dagar. För att jag vill ha nära till riksgränsen för skidåkning samt kunna fjällvandra på sommaren i abisko. Jag undrar om staden har problem med invandringen, är det kaos? osv.

Vill gärna ha tips på restauranger och caféer!
Citera
2022-02-24, 08:24
  #2
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Finns flyktingar där som över allt annars nuförtiden.
Lokalbefolkningen är dock inte lika PK som i töntstäderna Stockholm och Malmö, så man tolererar inte några icke-svenska kulturyttringar.
Ett större problem är dock utflyttningen. Kiruna har minskat med mer än hälften sen sina glansdagar.
Unga svenskar och svenskor vill inte bo i vildmarken.
Jag hoppas att du har planer på att skaffa många barn och återbefolka Norrland.
Citera
2022-02-24, 09:45
  #3
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristentjej
Vill gärna ha tips på restauranger och caféer!

Kebab House är bra.
Citera
2022-02-24, 10:32
  #4
Medlem
DamnDiddies avatar
Är dom klar med att flytta hela helvetet - alltså flytta hela staden en bit bort?
Citera
2022-02-24, 13:48
  #5
Medlem
Jag har själv gått i tankar att flytta till Kiruna då jag ändå liks bor på en skit ort i norrland. Lönerna är ju jävligt fina där har man hört, även utanför Gruvan
Citera
2022-02-26, 19:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristentjej
Hej!
Jag ska flytta till Kiruna den 28 feb, om ett par dagar. För att jag vill ha nära till riksgränsen för skidåkning samt kunna fjällvandra på sommaren i abisko. Jag undrar om staden har problem med invandringen, är det kaos? osv.

Vill gärna ha tips på restauranger och caféer!

Inga problem med invandringen vad jag märkt, knappast kaos... Desto större problem med bostadsbristen, finns jobb men inget boende.

Bra restauranger: SPIS, Arctic Thai
Bra fik: Fika by Spis, Safari
Citera
2022-02-26, 19:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnDiddie
Är dom klar med att flytta hela helvetet - alltså flytta hela staden en bit bort?

Nope, det är ännu pågående.. Lär hålla på ett bra tag till!
Citera
2022-02-26, 19:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggeh
Jag har själv gått i tankar att flytta till Kiruna då jag ändå liks bor på en skit ort i norrland. Lönerna är ju jävligt fina där har man hört, även utanför Gruvan

Problemet är att hitta boende, om du inte köper hus eller lägenhet.
Citera
2022-06-22, 12:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristentjej
Hej!
Jag ska flytta till Kiruna den 28 feb, om ett par dagar. För att jag vill ha nära till riksgränsen för skidåkning samt kunna fjällvandra på sommaren i abisko. Jag undrar om staden har problem med invandringen, är det kaos? osv.

Vill gärna ha tips på restauranger och caféer!
Söker också Kristen partner
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback