Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-15, 22:11
  #1
Medlem
rrpipers avatar
Snackade med en ung man från Ukraina och han frågade vad jag tjänade när jag bodde i Sverige och det var 32000 efter skatt och han påpekade att det lät inte mer än vad programmerare tjänade i Ukraina. Jag tyckte det lät absurt eftersom Ukraina är fattigt och prisläget är extremt lågt (en restaurang middag inklusive öl kan gå på 60-80 kr.) Kollade lite statistik och nog verkar det stämma. Med 18% skatt skulle en senior JavaScript programmerare få 47000 efter skatt. Det är få som får ut det i Sverige. Sen är ju köpkraften på dessa skyhög i Ukraina.

https://www.daxx.com/blog/outsourcin...%20to%20%2435K.

Ja jag vet att det är krig just nu men tycker bara det är intressant att de faktiskt tjänar så mycket mer där än i Sverige. Varför? Finns det fler fattiga länder där erfarna programmerare tjänar bättre än i Sverige?
Citera
2022-04-15, 22:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Snackade med en ung man från Ukraina och han frågade vad jag tjänade när jag bodde i Sverige och det var 32000 efter skatt och han påpekade att det lät inte mer än vad programmerare tjänade i Ukraina. Jag tyckte det lät absurt eftersom Ukraina är fattigt och prisläget är extremt lågt (en restaurang middag inklusive öl kan gå på 60-80 kr.) Kollade lite statistik och nog verkar det stämma. Med 18% skatt skulle en senior JavaScript programmerare få 47000 efter skatt. Det är få som får ut det i Sverige. Sen är ju köpkraften på dessa skyhög i Ukraina.

https://www.daxx.com/blog/outsourcin...%20to%20%2435K.

Ja jag vet att det är krig just nu men tycker bara det är intressant att de faktiskt tjänar så mycket mer där än i Sverige. Varför? Finns det fler fattiga länder där erfarna programmerare tjänar bättre än i Sverige?


Har en senior programerar bara 32k ut i sverige? du driver.....

men visst sverige har dåliga löner i många bransher, fackförbunden och "minimilönens" fel.

så i gengäld har vi aldeles (omotiverat) höga löner i många bransher oxo....
Citera
2022-04-15, 22:36
  #3
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Har en senior programerar bara 32k ut i sverige? du driver.....

men visst sverige har dåliga löner i många bransher, fackförbunden och "minimilönens" fel.

så i gengäld har vi aldeles (omotiverat) höga löner i många bransher oxo....

Jag lämnade Sverige för snart tre år sen och tjänade runt 50 före skatt vilket var ganska genomsnittligt för seniorer då. Så mycket kan det inte har ändrats. Även om 60 skulle vara snittet idag, vilket låter högt för Sverige, är det fortfarande sämre än i Ukraina.

https://www.payscale.com/research/SE...veloper/Salary
Citera
2022-04-15, 22:49
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
Ooh, jag kan passa på att pejla lite i den här tråden då det är högst ämnesrelaterat. Man får ju lite olika bud då och då, så ett brett spann bidrar till bilden av det hela.

Vad är rimlig ingångslön i sverige för någon med tvåårig högskoleexamen respektive kandidat i programvaruteknik?
Och vad är en någorlunda kvalificerad gissning på hur sannolikt det är att man kan jobba på distans efter examen?
Citera
2022-04-15, 22:51
  #5
Medlem
Tar man hänsyn till skattetrycket är det ganska många länder som tjänar mer än svenska utvecklare. Vi är inte speciellt högavlönade heller egentligen.

Kanske läge att flytta utomlands och jobba därifrån istället?
Citera
2022-04-15, 22:57
  #6
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Snackade med en ung man från Ukraina och han frågade vad jag tjänade när jag bodde i Sverige och det var 32000 efter skatt och han påpekade att det lät inte mer än vad programmerare tjänade i Ukraina. Jag tyckte det lät absurt eftersom Ukraina är fattigt och prisläget är extremt lågt (en restaurang middag inklusive öl kan gå på 60-80 kr.) Kollade lite statistik och nog verkar det stämma. Med 18% skatt skulle en senior JavaScript programmerare få 47000 efter skatt. Det är få som får ut det i Sverige. Sen är ju köpkraften på dessa skyhög i Ukraina.

https://www.daxx.com/blog/outsourcin...%20to%20%2435K.

Ja jag vet att det är krig just nu men tycker bara det är intressant att de faktiskt tjänar så mycket mer där än i Sverige. Varför? Finns det fler fattiga länder där erfarna programmerare tjänar bättre än i Sverige?

Om du bara fick ut 32000 efter skatt (motsvarande ca 42000 före skatt) har du rimligen varit väldigt underbetald för att vara senior utvecklare. Jag hade en högre lön än så första året efter examen och var då givetvis inte senior.

För att få ut 47000 efter skatt behövs en bruttolön på drygt 70000, det är väl inte direkt orealistiskt för en senior utvecklare (i Stockholm). Krävs förstås en viss nischkompetens, gärna inom en specifik industri.
Citera
2022-04-15, 22:58
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Tar man hänsyn till skattetrycket är det ganska många länder som tjänar mer än svenska utvecklare. Vi är inte speciellt högavlönade heller egentligen.

Kanske läge att flytta utomlands och jobba därifrån istället?
Är det inte bättre på att jobba distans för ett företag i ett land med högre löner istället?

Visst, skattetrycket är en grej, men billig sjukvård och kulturell samhörighet smäller rätt så högt i mina öron.
Ja visst lever du billigare i Vietnam, men det kanske inte är så kul att bo på andra sidan jorden från familjen och ha dödliga djur och insekter runt husknuten om man inte är 60+ och har levt färdigt.
Citera
2022-04-15, 23:03
  #8
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Tar man hänsyn till skattetrycket är det ganska många länder som tjänar mer än svenska utvecklare. Vi är inte speciellt högavlönade heller egentligen.

Kanske läge att flytta utomlands och jobba därifrån istället?

Utbildningspremien (dvs. den lönediff som motiveras av högre studier) är i internationell jämförelse låg i Sverige så absolut tjänar man mer i många länder. Hade nog undvikit Östeuropa men i USA, Luxemburg, mm. är lönerna mycket goda.
Citera
2022-04-15, 23:03
  #9
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om du bara fick ut 32000 efter skatt (motsvarande ca 42000 före skatt) har du rimligen varit väldigt underbetald för att vara senior utvecklare. Jag hade en högre lön än så första året efter examen och var då givetvis inte senior.

För att få ut 47000 efter skatt behövs en bruttolön på drygt 70000, det är väl inte direkt orealistiskt för en senior utvecklare (i Stockholm). Krävs förstås en viss nischkompetens, gärna inom en specifik industri.


70000 är säkert möjligt men långt, långt från medel. 49 före skatt gav 32 efter. Jag kan minnas fel på en tusenlapp, kanske var det 33 men inte mer än så. Jag hade kommunalskatt runt 30 så jag undrar var nånstans 42 f.sk. ger 32 e.sk? Det är ju en skattesats ex arbetsgivaravgifter på under 25%. Den skatten stämmer inte. Var har du fått det ifrån?
Citera
2022-04-15, 23:05
  #10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Vad är rimlig ingångslön i sverige för någon med tvåårig högskoleexamen respektive kandidat i programvaruteknik?

Beror ju mycket på vilken profil du har, har du en stark kompetens inom ett område där det råder stor efterfrågan kan du mycket väl få 50 tkr per månad. En mer genomsnittlig kandidat ligger runt 40-45.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Och vad är en någorlunda kvalificerad gissning på hur sannolikt det är att man kan jobba på distans efter examen?
'
Att jobba iallafall 2-3 dagar per vecka bör vara lugnt hos de flesta arbetsgivare.
Citera
2022-04-15, 23:06
  #11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
70000 är säkert möjligt men långt, långt från medel. 49 före skatt gav 32 efter. Jag kan minnas fel på en tusenlapp, kanske var det 33 men inte mer än så. Jag hade kommunalskatt runt 30 så jag undrar var nånstans 42 f.sk. ger 32 e.sk? Det är ju en skattesats ex arbetsgivaravgifter på under 25%. Den skatten stämmer inte. Var har du fått det ifrån?

Jo fast nu rörde det ju seniora personer, så det är väl uppenbart att de tjänar mer än medel?
Citera
2022-04-15, 23:10
  #12
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jo fast nu rörde det ju seniora personer, så det är väl uppenbart att de tjänar mer än medel?

70000 är en klart över snittet lön även för seniora utvecklare i Sverige. I alla fall enligt den statistik jag sett. Länkat tidigare i tråden.

Sen undrade jag om din skatteuträkning. Tror inte den stämmer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback