Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-20, 09:26
  #1
Medlem
leprasjuklings avatar
Jag förstår inte hur Citymail kommer undan med att hävda att de levererat ett paket genom att ställa det framför ytterdörren i trapphuset? Vem som helst av mina grannar kan sno paketet om jag inte är hemma.
Senaste gången gjorde de en ny sak genom att fota min dörr med paketet framför och skicka fotot bifogat i ett SMS som påstod att paketet var levererat. Som tur var var jag hemma och kunde gå och hämta paketet direkt. Varför ringde de inte på?

Vad hade hänt om paketet blivit stulet? I min värld är fotot ett bevis på att de inte levererat paketet och de är ansvariga, men jag antar att de tycker att fotot bevisar att de faktiskt har levererat.
Citera
2022-04-20, 09:32
  #2
Medlem
Är det inte avsändaren som bestämmer hur det ska levereras? Antingen till dörren eller till ett ombud.
Citera
2022-04-20, 10:01
  #3
Medlem
bubblysenses avatar
Bo inte bland negrer och blattingar så slipper du problemet att paketet stjäls? Nästa gång välj att få det levererat till ett ombud om det är så att du har en massa negrer omkring dig som stjäler.

Men vi som bor i civiliserade områden fortfarande vill få paketet till dörren.
Citera
2022-04-20, 10:03
  #4
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Är det inte avsändaren som bestämmer hur det ska levereras? Antingen till dörren eller till ett ombud.
Nä, Citymail gör ju inte mer än vad kunden, i detta fall, avsändaren Adlibris betalar för, men kommer Adlibiris skicka ett nytt ex om boken blir stulen eller kommer de skylla på Citymail eller anser de också att paketet är levererat när det står utanför en dörr i ett trapphus i ett flerfamiljshus
Citera
2022-04-20, 10:08
  #5
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubblysense
Bo inte bland negrer och blattingar så slipper du problemet att paketet stjäls? Nästa gång välj att få det levererat till ett ombud om det är så att du har en massa negrer omkring dig som stjäler.
Men vi som bor i civiliserade områden fortfarande vill få paketet till dörren.
Nu är det långt ifrån alltid man själv kan välja hur paketet levereras, det är upp till avsändaren.

Civiliserat hade väl varit och ringt på och lämnat över paketet istället för att lämna det vind för våg.
Personer som "stäljer" som du uttrycker saken finns tyvärr överallt.
Citera
2022-04-20, 11:06
  #6
Medlem
dayweeds avatar
Hehe jag tycker också sådant är enormt konstigt.
Beställde en bok från Adlibris och fick det levererat till dörren. Jättebra. Men varför ringer inte firman på? Nej, vi fotar paketet utanför dörren istället och skickar sms.

Så korkat. Jag var ju hemma och kunde ta emot paketet.
Citera
2022-04-20, 11:13
  #7
Medlem
LiquidSwordss avatar
Bättre än att inte få post alls som vi här i Norrort. :P
Citera
2022-04-20, 12:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Jag förstår inte hur Citymail kommer undan med att hävda att de levererat ett paket genom att ställa det framför ytterdörren i trapphuset? Vem som helst av mina grannar kan sno paketet om jag inte är hemma.
Senaste gången gjorde de en ny sak genom att fota min dörr med paketet framför och skicka fotot bifogat i ett SMS som påstod att paketet var levererat. Som tur var var jag hemma och kunde gå och hämta paketet direkt. Varför ringde de inte på?

Vad hade hänt om paketet blivit stulet? I min värld är fotot ett bevis på att de inte levererat paketet och de är ansvariga, men jag antar att de tycker att fotot bevisar att de faktiskt har levererat.

Känns som en lukrativ branch att bara åka runt och sno paket i trappuppgångar. Bara plocka dessa under arbetstid. Många ytterdörrar på fastigheter är inte låsta.
Citera
2022-04-20, 12:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Hehe jag tycker också sådant är enormt konstigt.
Beställde en bok från Adlibris och fick det levererat till dörren. Jättebra. Men varför ringer inte firman på? Nej, vi fotar paketet utanför dörren istället och skickar sms.

Så korkat. Jag var ju hemma och kunde ta emot paketet.

De skyller väl på att det var/är pandemi. Ett sätt att snabba på leveranserna. Borde vara olagligt att göra såhär.
Citera
2022-04-20, 13:40
  #10
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Nä, Citymail gör ju inte mer än vad kunden, i detta fall, avsändaren Adlibris betalar för, men kommer Adlibiris skicka ett nytt ex om boken blir stulen eller kommer de skylla på Citymail eller anser de också att paketet är levererat när det står utanför en dörr i ett trapphus i ett flerfamiljshus

Adlibris vet vad de betalar för hos Citymail, så de kommer skicka nytt, däremot om det händer för ofta kommer de utreda och ändra sig om de blir för mycket stölder.
Citera
2022-04-20, 14:30
  #11
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Jag förstår inte hur Citymail kommer undan med att hävda att de levererat ett paket genom att ställa det framför ytterdörren i trapphuset?

Det är som sagt företaget som sålt dig produkten som väljer hur den ska levereras. Enkelt förklarat så är kostnaden för svinnet lägre än kostnaden företaget behöver betala för leverans till ombud så därför skickas paketet på det här viset.
Om du kontaktar avsändaren och säger att du inte fått paketet så kommer du få en ny produkt utskickad, alternativt pengarna tillbaka. Dom vinner aldrig rättsligt med "men paketet lämnades utanför dörren".

Edit: Oj, 15000:e inlägget av bara farten
Citera
2022-04-20, 15:10
  #12
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
De skyller väl på att det var/är pandemi. Ett sätt att snabba på leveranserna. Borde vara olagligt att göra såhär.

Ja. Kan lätt ta en minut extra för att hemmajobbarna/arbetslösa ska pallra sig till dörren, öppna, eventuellt skriva på något, etc. Den minuten har man inte alltid som paketleverantör. Skönt att slippa kontakt med folk också, tycker säkert de flesta som levererar paket. 1 minut extra per paket x antalet paket man levererar på en dag, det blir nog en del tid man sparar på att bara fota.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback