Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-01-03, 00:03
  #37
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz
Beror garanterat på hur du valt leveranssätt. Hemleverans eller hämta i t ex affär.Och eftersom många paket är omöjliga att lämna i brevlåda eller brevinkast så levereras dom framför din ytterdörr vid ett ungefärligt klockslag om du inte är hemma. Ringer man inte på eller någon inte öppnar dörren så har ju också något gått fel med överenskommet leveranssätt och paketet lämnas sålunda utanför dörren med en leverantör som tar kort på att man verkligen var på plats.Om man sedan upplever detta som uppmuntrande för individer med långa fingrar i grannskapet är en helt annan fråga ifråga om hur du valde leveransen där det då kanske är bättre att hämta paketet hos ett ombud om du är rädd för stöld av varan.

Jag hade inget val i och med att det bara fanns ett enda alternativ hos Aliexpress. I vanliga fall så brukar allt från Aliexpress hamna hos PostNord och då måste man hämta ut försändelsen hos ett ombud. Det känns faktiskt mycket säkrare än att paketet dumpas utanför dörren.
Citera
2023-01-03, 09:52
  #38
Medlem
paparazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag hade inget val i och med att det bara fanns ett enda alternativ hos Aliexpress. I vanliga fall så brukar allt från Aliexpress hamna hos PostNord och då måste man hämta ut försändelsen hos ett ombud. Det känns faktiskt mycket säkrare än att paketet dumpas utanför dörren.

Har nyligen också fått en försändelse från Kina (i mitt fall från eBay) som skickats med YunExpress. Två dagar i förväg fick jag SMS från CityMail om att paketet skulle ställas utanför min dörr. Klickade man på spårningslänken i SMS:et kom man dock till en webbsida där man kunde välja att få försändelsen levererad till CityMails uthämtningsterminal istället. Den är emellertid (i min stad i alla fall) bara öppen kl. 8:00-11:00 på vardagar, vilket passar dåligt för oss som jobbar dagtid.
Citera
2023-01-03, 11:56
  #39
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paparazzi
Har nyligen också fått en försändelse från Kina (i mitt fall från eBay) som skickats med YunExpress. Två dagar i förväg fick jag SMS från CityMail om att paketet skulle ställas utanför min dörr. Klickade man på spårningslänken i SMS:et kom man dock till en webbsida där man kunde välja att få försändelsen levererad till CityMails uthämtningsterminal istället. Den är emellertid (i min stad i alla fall) bara öppen kl. 8:00-11:00 på vardagar, vilket passar dåligt för oss som jobbar dagtid.

I Citymails första SMS så stod det att budet skulle göra ett leveransförsök. Jag blev lite orolig att behöva hämta paketet på terminalen.

Jag fick sedan ett nytt SMS om att paketet finns vid min dörr/brevlåda, samt en länk med en bild på paketet utanför dörren.

Som du påpekar så är inte budföretagens verksamhet riktigt anpassade för privatpersoner som arbetar 08-17.
Citera
2024-02-08, 17:49
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Jag förstår inte hur Citymail kommer undan med att hävda att de levererat ett paket genom att ställa det framför ytterdörren i trapphuset? Vem som helst av mina grannar kan sno paketet om jag inte är hemma.
Senaste gången gjorde de en ny sak genom att fota min dörr med paketet framför och skicka fotot bifogat i ett SMS som påstod att paketet var levererat. Som tur var var jag hemma och kunde gå och hämta paketet direkt. Varför ringde de inte på?

Vad hade hänt om paketet blivit stulet? I min värld är fotot ett bevis på att de inte levererat paketet och de är ansvariga, men jag antar att de tycker att fotot bevisar att de faktiskt har levererat.

Det här hände mig i veckan.
Fick en SMS verifiering att ett paket skulle lämnas dagen efter. Dagen efter ingen notifikation. Jag kollar trapphuset flera gånger för o se om något blivit lämnat. Inget. 2 dagar senare hittar jag bland all spam en notifikation med en bild att paketet blivit levererat dagen det skulle (inte via SMS). Men inget paket har hittats. Tydligen lämnade dom det mellan 09 och 10 på morgonen. Så GG på det. Så jävla oseriöst.

Ringde dom och dom sa att de slutat med SMS verifieringar och skickar mail numera. Men varför skickade de isf ett SMS dagen innan?
Citera
2024-02-08, 17:52
  #41
Avstängd
Prinsen-99s avatar
Utan läst alla tragiska fall så måste jag säga att det alltid funkat för mig.
Det suddiga fotot är net som vissa tror att dom är indier med gamla motorola lurar. Utan en GDPR filter.
Citera
2024-02-08, 19:41
  #42
Medlem
ja brukar fota paketet sen tar jag med det igen o ja får ett gratis paket /citymail bud
Citera
2024-02-13, 19:25
  #43
Medlem
-GGs avatar
Mina grannar är bra.

Aldrig något som stulits. Ibland har det stått paket som jag inte ens visste om skulle komma då, och aldrig någon som tagit det. Mina grannar är dock väldigt bra. Jag ser själv paket utanför deras dörrar regelbundet och ingen stjäl här. Mannen, som bor bredvid mig är inte hemma så ofta, och då kan flera paket vara utanför hans dörr i flera dagar. Då brukar vi andra samla det i en påse till honom och hänga på dörren. En gång runt jul var jag inte hemma, men ett paket levererades som jag trodde kommit på omvägar, men jag sms:ade grannen och bad henne att ta in det till sig tills jag kom hem.
__________________
Senast redigerad av -GG 2024-02-13 kl. 19:28.
Citera
2024-02-13, 19:32
  #44
Medlem
zombie-nations avatar
Alla gör så, bara Postnord som ringer på. De andra lämnar bara paketet och har blivit av med paketet på så vis, bl a sista exemplaret på en bok. Det var sugigt. Fick pengar tillbaka och köpte en begagnad. En av de som levererar skickar SMS så fort det är levererat så jag kan springa och hämta paketet innan det blir stulet. Jag tror att de tror att alla grannar är ärliga och det finns ett lås på porten.

Det är när man inte vet hur paketet levereras som det är jobbigt. Annars så står det ju hur leveransen sker och man kan anpassa sig till det. Vet man att grannar stjäl så är det bättre att hämta det hos ett ombud.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback