Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-14, 13:13
  #13
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men den här idén är förstås en teori, en andlig, liksom de kristnas världsbild. Är det inte de som tror på sånt här som förkastar vetenskapen, liksom de som brände matematiker, de okunniga. Varför skulle den här teorin vara bättre än någon annan. Eller är valet bara en upplevelse? Fast om det bara är en upplevelse, går det inte att säga att dit val finns, så då kan du ha inte valt. Skumt. I ditt fall är då alla dina drömmar samma sak som att vara vaken.

Rent logiskt, anser jag nog att jag motbevisade teorin utifrån dess åsikter om medvetandet tidigare.

Jag har en liknade åsikt egentligen, men jag menar att vi kan avgöra vilka av våra upplevelser som är verkliga eller inte genom att jämföra det med verkligheten. Visar våra ögon att det finns en sten och vi kan ta på den, smaka den, lukta på den, höra den när den rullar, så är det mer troligt att den är verklig än inte. Sen kan vi förstås mäta storleken, mäta luftens ljudvibrationer, mäta fotonstrålningen, mäta stenens struktur, men inte smaken.
Men vi kan faktiskt även mäta att dina upplevelser existerar genom mätningar på hjärnan. Så upplevelserna existerar men själva upplevelsen är inte verklig.
Men vad är de bevis du söker. Vi anser att man säga att ljus existerar för att vi kan mäta det. Om man då kan mäta att dina upplevelse finns, men inte själva upplevelsen, betyder det ändå att din upplevelse av upplevelsen existerar och att man faktiskt kan bevisa det.


Skulle det här få dig att ändra dig? Lite intresserad hur du ser på det.

Att en sten är en sten är för att vår biologi bara är skapad för vår överlevnad ingenting annat,andra arter exempelvis kan se magnetfält,uvljus sånt vi endast kan mäta.En sten är en sten för oss människor visst.Det jag vill ha sagt är att vad som verkligen finns där,om vi utgår ifrån att vi och andra arter enbart är skapade för basöverlevnad.
I kvantfysik vet vi att en partikel beter sej på ett sätt när vi observerar den,men när vi inte observerar den så beter den sej på ett helt annat vis,är långt ifrån en kvantfysiker själv men det skulle betyda att den är medveten.Mycket av forskning utgår enbart ifrån våra begränsade sinnen,och tusenår av kristendom,eller valfri religion.
Citera
2022-05-14, 14:15
  #14
Medlem
OodeeJacobs avatar
Nej, varför är min hand eller mitt skelett i så fall inte medvetet.. Varför är medvetandet avgränsat till "mig".. Varför upplever jag mig inte som universum.. Varför ser jag stjärnorna på avstånd..
Citera
2022-05-14, 22:01
  #15
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OodeeJacob
Nej, varför är min hand eller mitt skelett i så fall inte medvetet.. Varför är medvetandet avgränsat till "mig".. Varför upplever jag mig inte som universum.. Varför ser jag stjärnorna på avstånd..

Din hand och skelett är bara en konstruktion i din hjärna.När du är i djupsömn vart är du då?Du som du tror att du är,är borta,ingen kropp inga koncept.det du ser känner luktar är bara just din biologi,du behöver bara se det du behöver för att överleva.
Citera
2022-05-14, 22:12
  #16
Medlem
OodeeJacobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Din hand och skelett är bara en konstruktion i din hjärna.När du är i djupsömn vart är du då?Du som du tror att du är,är borta,ingen kropp inga koncept.det du ser känner luktar är bara just din biologi,du behöver bara se det du behöver för att överleva.
Det kan vara så att djup, längd och avstånd bara är konstruktioner i våra hjärnor för att bedöma rimligheten om det är värt att gå en viss sträcka för att äta ett par äpplen.
Men att de i själva verket, utanför vårt medvetande, hänger alldeles sidan om oss. Rumtiden kanske av en eller annan anledning bara ett trix.
Jag vet inte varför det skulle vara så men kanske har det tjänat ett naturligt urval att vi ska uppleva världen så, som vi inte förstår.
Citera
2022-05-14, 22:17
  #17
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OodeeJacob
Det kan vara så att djup, längd och avstånd bara är konstruktioner i våra hjärnor för att bedöma rimligheten om det är värt att gå en viss sträcka för att äta ett par äpplen.
Men att de i själva verket, utanför vårt medvetande, hänger alldeles sidan om oss. Rumtiden kanske av en eller annan anledning bara ett trix.
Jag vet inte varför det skulle vara så men kanske har det tjänat ett naturligt urval att vi ska uppleva världen så, som vi inte förstår.

Jag är mer eller mindre övertygad att så är fallet.Vi skulle sannolikt inte överleva i den riktiga verkligheten om vi såg den som den är.
Citera
2022-05-15, 00:52
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OodeeJacob
Nej, varför är min hand eller mitt skelett i så fall inte medvetet.. Varför är medvetandet avgränsat till "mig".. Varför upplever jag mig inte som universum.. Varför ser jag stjärnorna på avstånd..

Hur skulle du kunna vara medveten på två olika ställen samtidigt? Sedan får du även särskilja mellan medvetande och intelligens. Inte samma sak.
Citera
2022-05-15, 01:46
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Vad tror ni om det?
Att allt är medvetet i ett ändlöst medvetande.

Yes, kanske
Citera
2022-05-15, 02:09
  #20
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OodeeJacob
Nej, varför är min hand eller mitt skelett i så fall inte medvetet.. Varför är medvetandet avgränsat till "mig".. Varför upplever jag mig inte som universum.. Varför ser jag stjärnorna på avstånd..

Du kanske ser stjärnorna på avstånd, men känslan av samhörighet är att bli ett med universum.
Citera
2022-05-15, 02:29
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Vad tror ni om det?
Att allt är medvetet i ett ändlöst medvetande.

Är detta din upplevelse?
Citera
2022-05-15, 08:15
  #22
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flachkopf
Är detta din upplevelse?

Jag upplever det så,medvetandet är primärt,materialismen en illusion skapad för vår överlevnad.
Citera
2022-05-15, 08:28
  #23
Medlem
Det där är något flum som okunniga människor som brukat för mycket hallucinogena droger brukar få för sig.

Vi vet precis vad medvetandet är. Det är ett informationsbehandlingsprogram. Vi har konstruerat medvetanden till våra datorer, och dessa är helt och hållet fysiska. Människan medvetande utgörs av nervceller som kommunicerar med varandra via elektrokemiska impulser, ingenting annat.

De som haft utomkroppsliga upplevelser har helt enkelt bara inbillat sig. Hallucinationer skapade av hjärnan.
Citera
2022-05-15, 09:09
  #24
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det där är något flum som okunniga människor som brukat för mycket hallucinogena droger brukar få för sig.

Vi vet precis vad medvetandet är. Det är ett informationsbehandlingsprogram. Vi har konstruerat medvetanden till våra datorer, och dessa är helt och hållet fysiska. Människan medvetande utgörs av nervceller som kommunicerar med varandra via elektrokemiska impulser, ingenting annat.

De som haft utomkroppsliga upplevelser har helt enkelt bara inbillat sig. Hallucinationer skapade av hjärnan.

Du kallar mina teorier flum och okunnig,medans du på fullaste allvar påstår att vi vet vad medvetandet är haha.Det du pratar om är kroppsliga funktioner,det har ingenting med medvetande att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback