Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-28, 11:39
  #1
Medlem
movingmads avatar
Igår råkade jag swisha min lillebror 7000 kr istället för de 700 kr jag hade tänkt skicka som en liten present.

Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar.

Men lillebrorsan verkar inte så sugen på att ge tillbaka dom, han svarar inte i telefon på varken mig eller morsan.

Han är 18 år.

Någon idé vad jag kan göra?
Citera
2022-05-28, 11:42
  #2
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Igår råkade jag swisha min lillebror 7000 kr istället för de 700 kr jag hade tänkt skicka som en liten present.

Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar.

Men lillebrorsan verkar inte så sugen på att ge tillbaka dom, han svarar inte i telefon på varken mig eller morsan.

Han är 18 år.

Någon idé vad jag kan göra?
Bryt kontakten om du har en tjuv till bror.
Citera
2022-05-28, 11:44
  #3
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Igår råkade jag swisha min lillebror 7000 kr istället för de 700 kr jag hade tänkt skicka som en liten present.

Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar.

Men lillebrorsan verkar inte så sugen på att ge tillbaka dom, han svarar inte i telefon på varken mig eller morsan.

Han är 18 år.

Någon idé vad jag kan göra?
Om du inte behöver pengarna till mat eller hyra, släpp det.
Citera
2022-05-28, 11:45
  #4
Medlem
Din bror begår ett brott om han behåller pengarna om du nu vill anmäla.
Citera
2022-05-28, 11:47
  #5
Medlem
neuron-drones avatar
Försök ta en medelväg. Säg att han får 1500 om du får resten, annars kommer du kräva tillbaka allt. Kan han bränt allt redan, på t ex knark?
Citera
2022-05-28, 11:50
  #6
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Försök ta en medelväg. Säg att han får 1500 om du får resten, annars kommer du kräva tillbaka allt. Kan han bränt allt redan, på t ex knark?
Bra idé, om jag kan få honom att svara. Kan ju dock vara så att han sover. Han knarkar inte men går gärna ut på klubben, vilket han säkert gjorde igår med.
Citera
2022-05-28, 11:51
  #7
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Om du inte behöver pengarna till mat eller hyra, släpp det.
Jag behöver dom inte så värst, det känns bara fel att han inte svarar. Och mina föräldrar vart inte så glada.
Citera
2022-05-28, 11:52
  #8
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi vill se filmatiseringen "Lillebror är rik".

Inga harar.

Alla i klanen Skarsgaard bör castas i olika roller.

OnT: Eftersom det var avsett som en present så har Lillbro'ssan anledning inte tycka annat än "Tack!".

En present, tages inte tillbaka av givaren.

Ni är väl en respektabel familj?
Citera
2022-05-28, 11:52
  #9
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Bra idé, om jag kan få honom att svara. Kan ju dock vara så att han sover. Han knarkar inte men går gärna ut på klubben, vilket han säkert gjorde igår med.

Han har nog supit hårt och ligger i spritdimma än.
Citera
2022-05-28, 11:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Igår råkade jag swisha min lillebror 7000 kr istället för de 700 kr jag hade tänkt skicka som en liten present.

Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar.

Men lillebrorsan verkar inte så sugen på att ge tillbaka dom, han svarar inte i telefon på varken mig eller morsan.

Han är 18 år.

Någon idé vad jag kan göra?
Se det som att du givit honom en present för resten av livet.
Citera
2022-05-28, 11:55
  #11
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Din bror begår ett brott om han behåller pengarna om du nu vill anmäla.
Inte alls säkert. Brodern kan med fog hävda att det är en gåva. Det skulle på sin höjd bli att han blir ålagd återbetalning, men att det skulle blir frågan om något brottmål har jag svårt att tro.
Citera
2022-05-28, 11:56
  #12
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Igår råkade jag swisha min lillebror 7000 kr istället för de 700 kr jag hade tänkt skicka som en liten present.

Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar.

Men lillebrorsan verkar inte så sugen på att ge tillbaka dom, han svarar inte i telefon på varken mig eller morsan.

Han är 18 år.

Någon idé vad jag kan göra?

Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Din bror begår ett brott om han behåller pengarna om du nu vill anmäla.

^^ Korrekt. Om det handlar om en felöversättning och din bror tar pengarna ändå så begår han ett brott.

Tips är att både du och dina föräldrar talar vett i din snorunge till lillebrorsa, borde mer eller mindre kunna tvinga honom att skicka tillbaka 6,3 om han vägrar så anmäler ni det och då blir det hela beloppet på 7000, då får han inte ens sina 700. Men har mycket svårt att tro att han skulle kunna stå emot dig och sina föräldrars begäran.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback