Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-30, 14:19
  #1
Medlem
Jag räknar med att att ta examen från en yrkeshögskoleutbildning som programmerare våren 2023. Hur tror ni att arbetsmarknaden kommer att se ut för nyutexaminerade? Jag är rejält orolig eftersom svenska it-företag verkar vara de mest riskaverssiva som finns. Är det högkonjunktur så är det så mycket att göra att man inte har råd att avvara en enda sekunds arbetstid för juniorer. Är det lågkonjunktur så har man inte råd att avvara konsulter som inte tjänar pengar, så vad kommer egentligen att hända?
Branschens eviga skrikande om "brist" ger jag inte mycket för.
Citera
2022-06-30, 14:57
  #2
Medlem
StudiumValors avatar
Nästan alla kommer att få det svårare.
Några mindre svårt.
Programmerare? Undrar om det kommer att märkas även om efterfrågan på kompetensen kommer att sjunka.
Du skriver: "Är det högkonjunktur så är det så mycket att göra att man inte har råd att avvara en enda sekunds arbetstid för juniorer. Är det lågkonjunktur så har man inte råd att avvara konsulter som inte tjänar pengar, så vad kommer egentligen att hända?
Branschens eviga skrikande om "brist" ger jag inte mycket för."
Förbryllande kommentar som ger anledning att undra vad du håller på med på dagarna.
--------------------------------------
Nåväl.
Att vara orolig tjänar inget till. Det kan du bara skita i direkt, den lyxen har du inte råd med.
Se därför till att du
- gör ett jävla bra exjobb på ett företag du skulle vilja jobba på - lista 50 företag
- får höga poäng på återstående kurser
- ta kontakt med företaget där du gjorde praktik
- ta kontakt med företaget du hade sommarjobb på för du fick väl jobb på ett IT-företag. Min brorson hade inga problem alls med att få sommarjobb som programmerare - de frågade honom efter marknadsföringen de hade på skolan. han fick fem jobb och valde ett!
- lista 100 möjliga arbetsgivare och ta reda på befattningshavare och påbörja bearbetningen av dem under hösten
------------------------------------
Min brorson har absolut inga farhågor.
Citera
2022-06-30, 15:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Nästan alla kommer att få det svårare.
Några mindre svårt.
Programmerare? Undrar om det kommer att märkas även om efterfrågan på kompetensen kommer att sjunka.
Du skriver: "Är det högkonjunktur så är det så mycket att göra att man inte har råd att avvara en enda sekunds arbetstid för juniorer. Är det lågkonjunktur så har man inte råd att avvara konsulter som inte tjänar pengar, så vad kommer egentligen att hända?
Branschens eviga skrikande om "brist" ger jag inte mycket för."
Förbryllande kommentar som ger anledning att undra vad du håller på med på dagarna.
--------------------------------------
Nåväl.
Att vara orolig tjänar inget till. Det kan du bara skita i direkt, den lyxen har du inte råd med.
Se därför till att du
- gör ett jävla bra exjobb på ett företag du skulle vilja jobba på - lista 50 företag
- får höga poäng på återstående kurser
- ta kontakt med företaget där du gjorde praktik
- ta kontakt med företaget du hade sommarjobb på för du fick väl jobb på ett IT-företag. Min brorson hade inga problem alls med att få sommarjobb som programmerare - de frågade honom efter marknadsföringen de hade på skolan. han fick fem jobb och valde ett!
- lista 100 möjliga arbetsgivare och ta reda på befattningshavare och påbörja bearbetningen av dem under hösten
------------------------------------
Min brorson har absolut inga farhågor.

"Sommarjobb"? Du skojar, jag fick tigga, böna och be om att ens få tag på en praktikplats. Av de företag som hade lovat att de skulle ställa upp med praktikplatser så drog hälften tillbaka sina löften med någon patetisk ursäkt om att det var så mycket att göra just nu.
Citera
2022-06-30, 15:32
  #4
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
"Sommarjobb"? Du skojar, jag fick tigga, böna och be om att ens få tag på en praktikplats. Av de företag som hade lovat att de skulle ställa upp med praktikplatser så drog hälften tillbaka sina löften med någon patetisk ursäkt om att det var så mycket att göra just nu.
Lyssna nu på de goda råd du får från StudiumValor istället för att fastna i ältande. 👍
Citera
2022-06-30, 15:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Lyssna nu på de goda råd du får från StudiumValor istället för att fastna i ältande. 👍

Såhärlångt har jag fått högsta betyg på samtliga kurser på min utbildning. Till skillnad från många av mina kursare har jag också projekt jag gjort på fritiden. När det var dags att söka praktik så var inget av detta värt någonting. Företaget som håller i utbildningen tog in 5 personer på praktik. Jag fick inte ens komma på intervju. Sommarjobb var bara att glömma, företagen är inte intresserade. De få företag som behagade dyka upp på arbetsmarknadsdagen gjorde klart att de bara var intresserade av seniorer och att man närmast skulle betrakta det som en välsignelse att ens få lov att prata med dem.
Citera
2022-06-30, 15:52
  #6
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
"Sommarjobb"? Du skojar, jag fick tigga, böna och be om att ens få tag på en praktikplats. Av de företag som hade lovat att de skulle ställa upp med praktikplatser så drog hälften tillbaka sina löften med någon patetisk ursäkt om att det var så mycket att göra just nu.
Att hälften drar tillbaka är väl okey?
Dååterstår ju den andra hälften?
Bättre resulatat än sp kan man inte förvänta sig.
Å du skriver "någon patetisk ursäkt"
Det är bara ett sätt att vara artig på och slippa ta konflikter.
Du verkar vara väldigt skeptisk till företagande överhuvudtaget och vill bara ha.
Din attityd gör att jag skulle dra mig för att anställa dig.
---------------------------
Se nu till att göra det jag skrev i förra inlagan och gå inte omkring och förbanna omgivningen och spela offer och hitta på ursäkter för att du skall kunna se dina kompisar i ögonen och förklara varför just du är arbetslös när alla andra programmerare har fått jobb.
De går inte på det.
Citera
2022-06-30, 15:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Att hälften drar tillbaka är väl okey?
Dååterstår ju den andra hälften?
Bättre resulatat än sp kan man inte förvänta sig.
Å du skriver "någon patetisk ursäkt"
Det är bara ett sätt att vara artig på och slippa ta konflikter.
Du verkar vara väldigt skeptisk till företagande överhuvudtaget och vill bara ha.
Din attityd gör att jag skulle dra mig för att anställa dig.
---------------------------
Se nu till att göra det jag skrev i förra inlagan och gå inte omkring och förbanna omgivningen och spela offer och hitta på ursäkter för att du skall kunna se dina kompisar i ögonen och förklara varför just du är arbetslös när alla andra programmerare har fått jobb.
De går inte på det.

Den andra hälften hade redan tagit in folk från år 2, men det är en helt korrekt uppfattning. Jag är rejält skeptisk mot företag som skriker om sin förbannade brist på "it-kompetens" när de samtidigt tycker sig ha råd att bete sig precis hur som helst mot de som ska bli deras framtida anställda.
Jag gjorde som du sa, jag slet hårt fick högsta betyg, hade egna projekt. Ingenting av det var värt någonting när det kom till att jaga praktik och sommarjobb.
Citera
2022-06-30, 20:29
  #8
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Den andra hälften hade redan tagit in folk från år 2, men det är en helt korrekt uppfattning. Jag är rejält skeptisk mot företag som skriker om sin förbannade brist på "it-kompetens" när de samtidigt tycker sig ha råd att bete sig precis hur som helst mot de som ska bli deras framtida anställda.
Jag gjorde som du sa, jag slet hårt fick högsta betyg, hade egna projekt. Ingenting av det var värt någonting när det kom till att jaga praktik och sommarjobb.

Höga betyg betyder ingenting alls och det är inte betygen du ska sälja. Ingen vill höra talas om betyg.
Folk vill höra om drivet, intresset och talangen och andra personliga egenskaper som kanske bidragit till betygen.

Det är rätt personliga egenskaper som löser problem.

Vilken NPC som helst kan skaffa sig höga betyg mha träna stenhård mönsterigenkänning. Mönsterigenkänning löser knappt några verkliga problem alls. Fast allt detta borde du känna till vid detta laget.
Citera
2022-06-30, 20:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Höga betyg betyder ingenting alls och det är inte betygen du ska sälja. Ingen vill höra talas om betyg.
Folk vill höra om drivet, intresset och talangen och andra personliga egenskaper som kanske bidragit till betygen.

Det är rätt personliga egenskaper som löser problem.

Vilken NPC som helst kan skaffa sig höga betyg mha träna stenhård mönsterigenkänning. Mönsterigenkänning löser knappt några verkliga problem alls. Fast allt detta borde du känna till vid detta laget.

Från inlägg 2 i tråden.
Citat:
- får höga poäng på återstående kurser
Citera
2022-07-01, 08:58
  #10
Medlem
Utmärkt läge att starta karriären. De som för 10 år sedan gick rakt in i retard-bubblan Sverige drev tills den nu imploderar drog sämst lott, du får kliva in när det raserats.

Att svenska företag är lata och fega när det kommer till rekrytering och utbildning stämmer. Å andra sidan har du inte alls samma press du skulle haft på tex ett amerikanskt bolag, där ditt liv kan vändas upp och ned vilken dag som helst under dina första år.
Citera
2022-07-01, 09:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Såhärlångt har jag fått högsta betyg på samtliga kurser på min utbildning. Till skillnad från många av mina kursare har jag också projekt jag gjort på fritiden. När det var dags att söka praktik så var inget av detta värt någonting. Företaget som håller i utbildningen tog in 5 personer på praktik. Jag fick inte ens komma på intervju. Sommarjobb var bara att glömma, företagen är inte intresserade. De få företag som behagade dyka upp på arbetsmarknadsdagen gjorde klart att de bara var intresserade av seniorer och att man närmast skulle betrakta det som en välsignelse att ens få lov att prata med dem.

Låter som du har låg social kompetens och/eller är ful.

Tyvärr är ovanstående båda viktigare än höga betyg.
Citera
2022-07-01, 10:24
  #12
Medlem
lantisprepperns avatar
Läst alla dina svar i tråden. Får uppfattningen om att du är från början redan väldigt negativt inställd och det är klart att ingen vill anställa en negativ person, speciellt när man går in i svårare ekonomiska tider.

Som utvecklare med många års erfarenhet och då jag har anställt flera personer så kan jag bara säga att jag tittar mest på drivet och hur personen är. Sen måste man givetvis kunna sina grejer men det brukar man märka rätt snabbt av att bara prata med personen i fråga.

Det gäller att vara framåt och positiv annars kommer du alltid ha problem med erbjudanden hur duktig du än må vara rent kunskapsmässigt. Alla som driver företag eller har hand om anställda vet att "jobbiga" människor skapar problem och ger noll värde.
__________________
Senast redigerad av lantispreppern 2022-07-01 kl. 10:26.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback