Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-18, 20:56
  #1
Medlem
goenissens avatar
I stan där jag bor i centrum har den närmaste matbutiken Coop öppet kl 06-23. Men vårdcentralerna här har bara öppet 08-16, när vanligt folk jobbar.

Och vid denna tiden på året är det svårt att få tider överhuvudtaget. Alla är på semester. Slutar folk bli sjuka bara för att det är sommar?

När jag nu i dagarna fick flera blodproppar, sade läkaren på lasarettet när hon skickade hem mig, att jag skulle ringa min vårdcentral nästa morgon kl 08 för att få en tid för utprovning av stödstrumpa.

När jag gör det, säger dom att en sjuksköterska skall ringa upp mig.

Jag hör inte från dem på två dagar!

Därför bokar jag en tid på en annan vårdcentral istället.

När de väl ringer upp mig får jag veta att en stödstrumpa kan inte en sjuksköterska ordna, det måste vara en läkare. Och han måste ha en remiss först, vilket kan ta lång tid eftersom de är långsamma på lasarettet.

När jag sedan ringer den andra vårdcentralen där jag fått en tid, får jag veta att om jag gått dit på den bokade tiden, hade jag fått stå med lång näsa!

När de långt omsider får en remiss kommer de bara skicka den vidare till något annat ställe där jag skall utprova en stödstrumpa. Jag skulle inte alls ha ringt dem och bokat en tid överhuvudtaget!

Fastän vårdcentralen jag tillhör heter Privatläkarna, drivs den vad jag förstår helt av skattebetalarnas pengar via statliga subventioner.

Skulle det fungera så här om vården opererade som Ica eller Coop?
__________________
Senast redigerad av goenissen 2022-08-18 kl. 21:05.
Citera
2022-08-18, 21:01
  #2
Medlem
neuron-drones avatar
Vi har ett så udda system. Man går till en privat läkare som skattebetalarna ger lön till. Hur sinnessjukt är inte sådant? Klart att det inte blir bra vård.

Nu verkar vare sig helprivat eller helkommunistisk vård funka heller.

Det går inte att gå någon annanstans, för alla är lika dåliga. Då får man åka utomlands. Kanske lite överdrivet för en stödstrumpa.
Citera
2022-08-18, 23:10
  #3
Medlem
KlappMungons avatar
Om det fungerade som ICA eller Coop skulle du inte behöva vänta alls men du skulle få betala kanske tvåtusen spänn för ett läkarbesök och sen skulle det tillkomma kostander för eventuella prover, röntgenundersökningar osv.

Du skulle kunna välja en "budgetläkare" som var lite sämre, begränsade antalet prover med motsvarande ökad risk för att missa diagnoser osv. Mottagningarna skulle konkurrera med både medicinsk kvalitet, pris och "service" i olika nivåer.

Systemet med privata vårdcentraler där vården finansieras av skattebetalarna är en marknadsekonomisk bastard som missar de flesta marknadsmekanismer och är inget system som är självklart bra.

Det största problemet är att så många marknadsivrare helt enkelt inte förstår de inbyggda svårigheterna med systemet och därför är oförmögna att göra något åt problemen. De bara upprepar sitt mantra om "privatisering" och tror att allt löser sig sen.
Citera
2022-08-18, 23:22
  #4
Medlem
goenissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Om det fungerade som ICA eller Coop skulle du inte behöva vänta alls men du skulle få betala kanske tvåtusen spänn för ett läkarbesök och sen skulle det tillkomma kostander för eventuella prover, röntgenundersökningar osv.

Du glömmer att det skulle funnits försäkringar för att ta sådana kostnader.


Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Det största problemet är att så många marknadsivrare helt enkelt inte förstår de inbyggda svårigheterna med systemet och därför är oförmögna att göra något åt problemen. De bara upprepar sitt mantra om "privatisering" och tror att allt löser sig sen.

Korporativism är motsatsen till en fri marknad och privat ägande.
Citera
2022-08-19, 08:56
  #5
Medlem
Divinations avatar
TS har blandat ihop kooperativ och korporationer. De förstnämnda är marxism och de sistnämnda är fascism. Dessa har inga likheter.
Citera
2022-08-19, 13:47
  #6
Medlem
goenissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
TS har blandat ihop kooperativ och korporationer. De förstnämnda är marxism och de sistnämnda är fascism. Dessa har inga likheter.

Vad svamlar du om? Sjukvårdssystemet är korporativistiskt.
Citera
2022-08-19, 14:46
  #7
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goenissen
Vad svamlar du om? Sjukvårdssystemet är korporativistiskt.


Nej, det är inte. Det är faktiskt inte ens kooperativt utan kollektivistiskt. Korporativism är det då rakt inte. Lär dig skillnaden mellan kooperationer och korporationer så slipper du framstå som en dum neger.
Citera
2022-08-19, 15:04
  #8
Medlem
goenissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Nej, det är inte. Det är faktiskt inte ens kooperativt utan kollektivistiskt. Korporativism är det då rakt inte. Lär dig skillnaden mellan kooperationer och korporationer så slipper du framstå som en dum neger.

Dum neger? När man går efter mannen och inte bollen har man förlorat debatten...

I korporativism kartelliserar staten den privata sektorn och centralplanerar ekonomin för att subventionera producenter. Var sjutton får du kooperatism från?
Citera
2022-08-19, 20:51
  #9
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goenissen
Dum neger? När man går efter mannen och inte bollen har man förlorat debatten...

I korporativism kartelliserar staten den privata sektorn och centralplanerar ekonomin för att subventionera producenter. Var sjutton får du kooperatism från?


Sluta lipa. Jag har sakligt förklarat varför du har fel. Korporatism eller korporativism fungerar inte alls på det viset utan det är en modernare variant av de äldre skrå-och gillesväsendet. Snarare är det staten som försvinner och ersätts av den privata sektorn som bildar en ny organisk stat.

Varför har du tagit upp COOP i trådinledningen? Det är en kooperation.
Citera
2022-08-19, 21:06
  #10
Medlem
goenissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Sluta lipa. Jag har sakligt förklarat varför du har fel. Korporatism eller korporativism fungerar inte alls på det viset utan det är en modernare variant av de äldre skrå-och gillesväsendet. Snarare är det staten som försvinner och ersätts av den privata sektorn som bildar en ny organisk stat.

Varför har du tagit upp COOP i trådinledningen? Det är en kooperation.

Vad sjutton har Coop med hur sjukvårdssystemet drivs att göra? Staten försvinner, när hela idén är att föreningen av stat, samhälle, organisationer och näringsliv skapar ett starkare och mer harmoniskt samhälle?

Nu trollar du som ett litet skinn...
Citera
2022-08-19, 21:22
  #11
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goenissen
Vad sjutton har Coop med hur sjukvårdssystemet drivs att göra? Staten försvinner, när hela idén är att föreningen av stat, samhälle, organisationer och näringsliv skapar ett starkare och mer harmoniskt samhälle?

Nu trollar du som ett litet skinn...


Din trådinledning ser ut att vara författad under ett LSD-rus. Du har själv nämnt både COOP och ICA men på något sätt fått för dig att sjukvårdssystemet i Sverige är korporativistiskt. Helt klart har du ingen aning om vad korporativism är.
Citera
2022-08-19, 21:26
  #12
Medlem
goenissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Din trådinledning ser ut att vara författad under ett LSD-rus. Du har själv nämnt både COOP och ICA men på något sätt fått för dig att sjukvårdssystemet i Sverige är korporativistiskt. Helt klart har du ingen aning om vad korporativism är.

När argumenten är slut återstår ad hominem...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback