Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-10-07, 01:29
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Energi dör inte den omvandlas
Ja. Det innebär inte att den omvandlas till nya kroppar.

Energi för aldrig. Det är iallafall häftigt. Och tänkvärt.
Citera
2022-10-07, 14:56
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Ja. Det innebär inte att den omvandlas till nya kroppar.

Energi för aldrig. Det är iallafall häftigt. Och tänkvärt.

Nej, men du kan nog bli en människa igen skall du se. Frågan är vad det spelar för roll om vi ändå inte kommer ihåg det?

Ja det är häftigt, men hade vi vetat hela sanningen tror jag många hade blivit riktigt deprimerade.
Citera
2022-10-07, 15:02
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Jag har gömt ett brev i en skog som kan bevisa min reinkarnation. Har ni några erfarenheter av något liknande?


Du kommer ju inte minnas ditt förra liv. Om någon hittar ditt brev så kommer ingen kunna relatera till det brevet.

Dessutom så kommer ditt brev förstöras ute i skogen, du måste använda dig av en tidskapsel.
Citera
2022-10-07, 16:24
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Nej, men du kan nog bli en människa igen skall du se. Frågan är vad det spelar för roll om vi ändå inte kommer ihåg det?

Ja det är häftigt, men hade vi vetat hela sanningen tror jag många hade blivit riktigt deprimerade.
Jag tror inte att vi blir människor igen. Något fantastiskt, det tror jag. Något vi inte kan föreställa oss. Men livet ska man ändå vara rädd om.
Citera
2022-10-10, 20:55
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Jag tror inte att vi blir människor igen. Något fantastiskt, det tror jag. Något vi inte kan föreställa oss. Men livet ska man ändå vara rädd om.

Ja, det krävs mycket energi och beståndsdelar för att bygga ihop en ny människa igen. Men sålänge dina släktingar lever och förökar sig, finns bitar utav dina gener kvar.

Men personen kommer aldrig att bli exakt som dig, men släktingen kan bli en kopia utseendemässigt och ärva personlighetsdragen du har. Dina erfarenheter kan dem däremot inte få.
Citera
2022-10-10, 23:11
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Ja, det krävs mycket energi och beståndsdelar för att bygga ihop en ny människa igen. Men sålänge dina släktingar lever och förökar sig, finns bitar utav dina gener kvar.

Men personen kommer aldrig att bli exakt som dig, men släktingen kan bli en kopia utseendemässigt och ärva personlighetsdragen du har. Dina erfarenheter kan dem däremot inte få.
Inte mig, för jag har inte barn så min gren dör ju.

Personlighetsdrag likt mig verkar två släktingar ha mycket av. Utöver det har vi en särskilt hög empatisk förmåga liksom intelligens i min släkt och det bör komma från många olika håll och därmed inte vara särskilt anmärkningsvärt.

Det är inte ens säkert vilka släktingar jag själv skulle ärvt drag av isåfall. Likheter har vi alla.

Men en sak har jag tänkt. Att mina favoritnamn förekommer i mina släktled bakåt utan att jag vetat om det. Lite som om det finns olika saker som bara fastnar lite på vägen och sedan tilltalas man av liknande saker. Det är lite mer intressant än personlighetsdrag eftersom vi alla kan beskrivas på många olika vis o även identifiera oss med andra på olika vis. Det är mer abstrakt. Dvs uppfattning om personlighet. Smakpreferenser, för olika saker i livet, not so much.
Citera
2022-10-17, 20:40
  #31
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Jag har gömt ett brev i en skog som kan bevisa min reinkarnation. Har ni några erfarenheter av något liknande?

Menar du brev i en kista grävt under jorden?
Citera
2023-10-29, 01:41
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Det ligger i en plastlåda lååångt under jorden. Kommer klara sig fint.

Ja tråden är över 1 år gammal, skitsamma, men

Du tror alltså på allvar att du i nästa liv ska minnas var du i ditt förra liv grävde ner lådan?
Citera
2023-11-01, 22:02
  #33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Det ligger i en plastlåda lååångt under jorden. Kommer klara sig fint.

Fukt kan komma in i plastlådor så du behöver snabbt återfödas och se till att exakt veta var boxen ligger.

Det räcker inte med att återfödas med en visuell minnesbild av en låda nedgrävd i en skog. Du måste hitta just den skogen och just den platsen exakt.

Tidskapsel i betong och vattentätad med tjära tror jag är en av de bästa sätten att bevara för framtiden.
Betong blir (kemiskt) mer hållbar ju äldre den är och är tätningen med tjära bra bör tidskapseln fungera i ett par tusen år.
Citera
2024-02-29, 16:57
  #34
Medlem
TwoThousands avatar
När anden viskar ditt namn vet du vilken tid det är.

Legendariskt att leva för all evigheten.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback