Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-25, 13:38
  #1
Medlem
Det har väl inte undgått någon att Ryssland genomför en mycket omfattande mobilisering. Troligen kommer dessa trupper vara ännu sämre utrustade och definitvit sämre tränade än de styrkor som redan har deltagit i den illegala och imperliastiska ryska invasionen av Ukraina. Men lyssnar man på den ryska politiska eliten så verkar en del tro att detta förändrar allt och till exempel ett litet land som Litauen har inte mycket att sätta emot utan är beroende av att NATO skickar flertalet brigader efter ett angrepp. Man kan ju tänka sig att den korrupta ryska ledningen får för sig att ta en korridor mellan Belarus och Kalinigrad eller något kanske ännu mer realistiskt: Att man börjar använda kärnvapen som ett svar på ukrainska motoffensiver.

Oavsett vad kommer dessa scenarier (vi får hoppas att de inte inträffar) troligen leda till matbrist, bränslebrist och kanske även total elbrist (om svensk civil infrastruktur angrips). Är ni redo för detta? Har ni konserver, kontanter, vevradio, batterier, vattendunkar, första-hjälpen-kit, ficklampor o.s.v.? Hur länge klarar ni er vid längre strömavbrott och total matbrist i livsmedelsbutikerna? Personligen skulle jag säga att jag har så att jag klarar mig 1 månad (där vatten är det mest utmanande) men med tanke på utvecklingen funderar jag på att utöka det till 2-3 månader.
__________________
Senast redigerad av rviqzqzq49 2022-09-25 kl. 13:46.
Citera
2022-09-25, 13:55
  #2
Medlem
ViOems avatar
Hoppas för deras skull att jag inte blir lidande, för om det kniper så har jag inget emot att knacka dörr.

Jag har inte skapat problemet, tänker heller inte lösa det eller ta konsekvenserna av det.
Citera
2022-09-25, 16:36
  #3
Medlem
XX-Ambars avatar
Köpt en enkel biljett till Mexiko, där får man stanna i sex månader som turist. Ha en skön vinter allihop!
Citera
2022-09-25, 16:38
  #4
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViOem
Hoppas för deras skull att jag inte blir lidande, för om det kniper så har jag inget emot att knacka dörr.

Jag har inte skapat problemet, tänker heller inte lösa det eller ta konsekvenserna av det.

Vad bra, då har du löst den saken.
Citera
2022-09-25, 17:39
  #5
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
om Ryssland fortsätter att hålla på så kommer jag behöva bli inblandad!
Citera
2022-09-25, 17:54
  #6
Medlem
Jag kan väl käka blåbär är eller något ifall de krisar
Citera
2022-09-25, 19:26
  #7
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rviqzqzq49
Det har väl inte undgått någon att Ryssland genomför en mycket omfattande mobilisering. Troligen kommer dessa trupper vara ännu sämre utrustade och definitvit sämre tränade än de styrkor som redan har deltagit i den illegala och imperliastiska ryska invasionen av Ukraina. Men lyssnar man på den ryska politiska eliten så verkar en del tro att detta förändrar allt och till exempel ett litet land som Litauen har inte mycket att sätta emot utan är beroende av att NATO skickar flertalet brigader efter ett angrepp. Man kan ju tänka sig att den korrupta ryska ledningen får för sig att ta en korridor mellan Belarus och Kalinigrad eller något kanske ännu mer realistiskt: Att man börjar använda kärnvapen som ett svar på ukrainska motoffensiver.

Oavsett vad kommer dessa scenarier (vi får hoppas att de inte inträffar) troligen leda till matbrist, bränslebrist och kanske även total elbrist (om svensk civil infrastruktur angrips). Är ni redo för detta? Har ni konserver, kontanter, vevradio, batterier, vattendunkar, första-hjälpen-kit, ficklampor o.s.v.? Hur länge klarar ni er vid längre strömavbrott och total matbrist i livsmedelsbutikerna? Personligen skulle jag säga att jag har så att jag klarar mig 1 månad (där vatten är det mest utmanande) men med tanke på utvecklingen funderar jag på att utöka det till 2-3 månader.

Det mesta av det där har vi. Eftersom jag inte mer än roterat lagret vet jag inte riktigt hur långt det i realiteten räcker.
Hoppas minst 3 mån.
Citera
2022-09-25, 19:48
  #8
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rviqzqzq49
Det har väl inte undgått någon att Ryssland genomför en mycket omfattande mobilisering. Troligen kommer dessa trupper vara ännu sämre utrustade och definitvit sämre tränade än de styrkor som redan har deltagit i den illegala och imperliastiska ryska invasionen av Ukraina. Men lyssnar man på den ryska politiska eliten så verkar en del tro att detta förändrar allt och till exempel ett litet land som Litauen har inte mycket att sätta emot utan är beroende av att NATO skickar flertalet brigader efter ett angrepp. Man kan ju tänka sig att den korrupta ryska ledningen får för sig att ta en korridor mellan Belarus och Kalinigrad eller något kanske ännu mer realistiskt: Att man börjar använda kärnvapen som ett svar på ukrainska motoffensiver.

Oavsett vad kommer dessa scenarier (vi får hoppas att de inte inträffar) troligen leda till matbrist, bränslebrist och kanske även total elbrist (om svensk civil infrastruktur angrips). Är ni redo för detta? Har ni konserver, kontanter, vevradio, batterier, vattendunkar, första-hjälpen-kit, ficklampor o.s.v.? Hur länge klarar ni er vid längre strömavbrott och total matbrist i livsmedelsbutikerna? Personligen skulle jag säga att jag har så att jag klarar mig 1 månad (där vatten är det mest utmanande) men med tanke på utvecklingen funderar jag på att utöka det till 2-3 månader.

Jag har "preppat" ett litet tag nu och har det mesta faktiskt. Nu bor jag forvisso inte i Sverige men kriser av olika slag kan ju handa vart som helst, sa det ar alltid bra att vara redo. Jag har preppat mer for en riktigt rejal jordbavning an krig, men det ar ju lite samma process anda. Har hoppat over alla detaljer som handlar om att halla sig varm da jag bor i ett omrade dar det aldrig blir frysgrader - en vanlig dunjacka och en filt racker gott utomhus de kallaste morgnarna, sen blir det varmt under dagen igen.

For vatten har jag inforskaffat mig en enkel vattenfiltreringssticka sa man kan dricka vatten varifran som helst (utom saltvatten da saklart), det ar alltid bra att ha in addition to vatten pa stora dunkar.

Vi har bug-out bags packade och redo om vi blir tvingade att lamna huset. I garaget har vi mat for flera manader om vi kan bo kvar i/utanfor huset.
Citera
2022-09-25, 19:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejeonman
Jag kan väl käka blåbär är eller något ifall de krisar
Stekt abborre och stekta kråkägg är bättre isf.
Citera
2022-09-26, 06:59
  #10
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViOem
Hoppas för deras skull att jag inte blir lidande, för om det kniper så har jag inget emot att knacka dörr.

Jag har inte skapat problemet, tänker heller inte lösa det eller ta konsekvenserna av det.
Skulle det bli en allmän elbrist, så att strömmen stängs av. I så fall får vi alla ta konsekvenserna, detta vare sig vi är medskyldiga till problemet eller ej.
Citera
2022-09-26, 11:02
  #11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Skulle det bli en allmän elbrist, så att strömmen stängs av. I så fall får vi alla ta konsekvenserna, detta vare sig vi är medskyldiga till problemet eller ej.
Men den enda anledningen ryssarna skulle göra något som skulle kunna tänkas på verka oss hade ju varit om de bestämt sig för att stänga Östersjön (för att straffa Baltikum).
Men även då hade ju hela Västkusten varit öppen för sjötrafik ändå så det hade inte behövt svida så värst mycket.
Citera
2022-09-26, 12:09
  #12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men den enda anledningen ryssarna skulle göra något som skulle kunna tänkas på verka oss hade ju varit om de bestämt sig för att stänga Östersjön (för att straffa Baltikum).
Men även då hade ju hela Västkusten varit öppen för sjötrafik ändå så det hade inte behövt svida så värst mycket.
Den ryska avsikten är nog framförallt att straffa Centraleuropa främst Tyskland.
Det Sverige råkar ut för är mest att se som en släng av sleven och en dysfunktionell energimarknad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback