Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-30, 00:16
  #13
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Ni kunde väl ha använt vit färg till örngotten?
Visst, men inte färgen i sig, utan lösningsmedel och kemikalier som flyr kroppen. Besvärligt gav seborroiskt eksem.
Citera
2022-10-30, 00:23
  #14
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken
Till att börja med, jag är en renlig person som inte brukar ha ofräscht hår och jag byter örngott på kudden ca 1 gång/veckan. Nu har jag märkt sedan en tid tillbaka att mina örngott inte blir helt rena efter tvätt (tvättar i 60 grader). De har fått en svagt gul nyans på sidan som huvudet vilar på och de känns lite sträva, nästan flottiga jämfört med sidan som är nedåt.

Finns det något bra husmorsknep? Typ blötlägga örngotten i vinäger innan tvätt eller nåt sånt?
I med lite klorin i tvättmedlet så blir det bra. Nej man skadar inte tyget.
Citera
2022-10-30, 00:31
  #15
Medlem
Eastwings avatar
Använd Tomtens tvättpulver, har tagit bort alla fläckar sedan 1940 talet.
Citera
2022-10-30, 00:43
  #16
Medlem
Hur är det ett problem? Så länge man sover gött så är det skit samma hur kudden ser ut.
Citera
2022-10-30, 00:44
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken
Till att börja med, jag är en renlig person som inte brukar ha ofräscht hår och jag byter örngott på kudden ca 1 gång/veckan. Nu har jag märkt sedan en tid tillbaka att mina örngott inte blir helt rena efter tvätt (tvättar i 60 grader). De har fått en svagt gul nyans på sidan som huvudet vilar på och de känns lite sträva, nästan flottiga jämfört med sidan som är nedåt.

Finns det något bra husmorsknep? Typ blötlägga örngotten i vinäger innan tvätt eller nåt sånt?

Tvätta med fördel även kuddarna. Bli extra fluffiga i torktumlaren som ett extra plus.
Citera
2022-10-30, 02:16
  #18
Medlem
Blötlägg det i Vanish i 2-3 timmar och det ska va helt borta annars är det konstigt.
Om inte det funkar och det är vit tvätt så kör 3 dl klorin i 10 liter kallt vatten och låt det ligga i 3-4 timmar eller över natten om 4 timmar inte skulle räcka, finns ingen chans i världen att det inte är vitt efter det.
__________________
Senast redigerad av Kebabfrulle 2022-10-30 kl. 02:24.
Citera
2022-10-30, 06:45
  #19
Medlem
Stormpiskares avatar
Förr blötlade man alltid sängkläder, något du redan fått tips på.

Nästa steg är när du kommer till tvättmaskinen. Kör alltid med förtvätt. Då tvättas plagget först med kallt vatten. Kör du direkt med huvudtvätt (varmt) kan fläckarna sätta sig.
Citera
2022-10-30, 12:13
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken
Jag använder aldrig vax eller liknande. Bara normalt schampo och sköljer ordentligt
Har fått så när jag lagt mig med vått eller fuktigt hår också, även om det varit nytvättat.
Citera
2022-10-30, 12:37
  #21
Medlem
Hallonbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Har fått så när jag lagt mig med vått eller fuktigt hår också, även om det varit nytvättat.

Aa okej låter som en tänkbar förklaring, jag lägger mig med blött hår ibland
Citera
2022-10-30, 15:54
  #22
Medlem
Sonny00s avatar
Jag köper alltid beiga eller ljusgula pudebetræk, då ser man inte en eventuell missfärgning.
Citera
2022-10-30, 16:00
  #23
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag köper alltid beiga eller ljusgula pudebetræk, då ser man inte en eventuell missfärgning.
Å andra sidan är det svårare att tvätta färgade i hög temperatur, för att inte tala om att bleka dem.
Citera
2024-04-22, 01:56
  #24
Medlem
Prova galltvål i pulverform. Lite mer skonsamt än Klorin och andra blekmedel som gör tyget tunnare och mer skört.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback