Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-29, 23:06
  #1
Medlem
Hallonbackens avatar
Till att börja med, jag är en renlig person som inte brukar ha ofräscht hår och jag byter örngott på kudden ca 1 gång/veckan. Nu har jag märkt sedan en tid tillbaka att mina örngott inte blir helt rena efter tvätt (tvättar i 60 grader). De har fått en svagt gul nyans på sidan som huvudet vilar på och de känns lite sträva, nästan flottiga jämfört med sidan som är nedåt.

Finns det något bra husmorsknep? Typ blötlägga örngotten i vinäger innan tvätt eller nåt sånt?
Citera
2022-10-29, 23:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken
Till att börja med, jag är en renlig person som inte brukar ha ofräscht hår och jag byter örngott på kudden ca 1 gång/veckan. Nu har jag märkt sedan en tid tillbaka att mina örngott inte blir helt rena efter tvätt (tvättar i 60 grader). De har fått en svagt gul nyans på sidan som huvudet vilar på och de känns lite sträva, nästan flottiga jämfört med sidan som är nedåt.

Finns det något bra husmorsknep? Typ blötlägga örngotten i vinäger innan tvätt eller nåt sånt?

Det gula är med all sannolikhet från ditt svett. Du blöter örngottet, gnider in bakpulver, låter det vila en kvart, sköljer av, in i tvätten. Sen är det borta. Det gula asså. Ibland kan man får göra det med bakpulver flera gånger innan det gula försvinner. Men det brukar alltid funka på vita T shirts.
Citera
2022-10-29, 23:14
  #3
Medlem
Hallonbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Det gula är med all sannolikhet från ditt svett. Du blöter örngottet, gnider in bakpulver, låter det vila en kvart, sköljer av, in i tvätten. Sen är det borta. Det gula asså. Ibland kan man får göra det med bakpulver flera gånger innan det gula försvinner. Men det brukar alltid funka på vita T shirts.

Märkligt, jag svettas knappt när jag sover, men okej jag får testa det. tack för tipset!
Citera
2022-10-29, 23:15
  #4
Medlem
Tvätta i 90 grader eller koka.
Citera
2022-10-29, 23:16
  #5
Medlem
BewilderedHulders avatar
Brukar köra vitttvätten då och då på 90 grader med blekmedel och dra ut meter efter meter med underbart gnistrande vita lakan och handdukar 😍
Citera
2022-10-29, 23:18
  #6
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken
Märkligt, jag svettas knappt när jag sover, men okej jag får testa det. tack för tipset!
Då är det väl hårfett eller något medel du haft i håret?

En annan variant;

Blanda 1 dl bikarbonat, 1 dl citronjuice, 2 dl ättika och 2 matskedar diskmedel.

Häll på hett vatten och lägg i de missfärgade bomullslakanen.

Låt ligga över natten.

Kritvitt.
Citera
2022-10-29, 23:20
  #7
Medlem
Pruttmuffs avatar
Jag har samma problem med mina örngott. Dom blir gula. Det är svett och kroppsfett som sätter sina spår.

Det går inte ens bort vid tvätt 90 grader.
Citera
2022-10-29, 23:26
  #8
Medlem
Ankan-mannens avatar
Jobbade på ett tryckeri, då blev örngotten gula på 3 dagar.
Citera
2022-10-29, 23:29
  #9
Medlem
Sluta använd kemiska produkter i håret mer än schampo. Släng med en skopa Vanish när du tvättar. Funkar inte det köp nya örngott, men som sagt efter du har slutat med allt skit i håret.
Citera
2022-10-29, 23:31
  #10
Medlem
Hallonbackens avatar
Jag får testa att blötlägga ett par örngott i handfatet, hälla i en skvätt vitvinsvinäger och låta dem simma runt där en halvtimme innan nästa tvätt. Det kanske funkar?
Citera
2022-10-29, 23:31
  #11
Medlem
Hallonbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Sluta använd kemiska produkter i håret mer än schampo. Släng med en skopa Vanish när du tvättar. Funkar inte det köp nya örngott, men som sagt efter du har slutat med allt skit i håret.

Jag använder aldrig vax eller liknande. Bara normalt schampo och sköljer ordentligt
Citera
2022-10-30, 00:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Jobbade på ett tryckeri, då blev örngotten gula på 3 dagar.


Ni kunde väl ha använt vit färg till örngotten?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback