Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-25, 19:20
  #1
Medlem
Okej, jag kan ingenting om att spela konsolspel eller datorspel och sånt, men när jag var liten brukade jag spela Nintendos supermario (på 90-talet). Tänkte att det skulle vara kul att testa igen som nostalgigrej. Men om man ändå ska skaffa nån slags konsol (eller kan man köra direkt i datorn?) kan man ju också skaffa nått slags spel där man kan röra sig. Men allt det där verkar vara rena djungeln. Finns olika märken som X-box, Nintendo och säkert nån mer. Vill ha så enkelt som möjligt och vill inte ha abonnemang, bara så att jag kan spela de gamla spelen och lite nya. Nån som kan förklara hur sånt funkar nu för tiden?
Citera
2022-11-25, 19:27
  #2
Medlem
coclss avatar
Kolla upp NES Mini eller SNES mini. Kompakta versioner av Nintendo 8-bit och Super Nintendo 16-bit. Kompatibla med moderna tv.
Citera
2022-11-25, 19:27
  #3
Medlem
xposures avatar
Hej!

Vill du spela gamla eller nya spel?

Att börja spela på datorn kommer du förmodligen inte kunna göra eftersom speldatorer är väldigt dyra och jag tror att du klarar dig bra med en konsol.
Du kan exempelvis köpa begagnade Playstation 4r på Blocket med en rad spel för väldigt prisvärda pengar.
Detta är då den näst senaste konsolen och den är därmed billig!

Vad vill du spela?
Hur mycket vill du spela?
Citera
2022-11-25, 19:35
  #4
Medlem
Är osäker på hur mycket jag vill spela. Super Mario kommer jag väl köra ibland, men inte jätte mycket. Spelar ingen roll om det är gamla eller nya spel. Jag hoppas att jag fastnar i spelandet, speciellt om man rör sig, för tycker inte gym är jätte kul och skulle vilja hitta ett roligare sätt.

Ett begagnat hade kanske varit en bra början. I playstation 4, köper man spel eller abonnemang?
Citera
2022-11-25, 19:35
  #5
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atla
Okej, jag kan ingenting om att spela konsolspel eller datorspel och sånt, men när jag var liten brukade jag spela Nintendos supermario (på 90-talet). Tänkte att det skulle vara kul att testa igen som nostalgigrej. Men om man ändå ska skaffa nån slags konsol (eller kan man köra direkt i datorn?) kan man ju också skaffa nått slags spel där man kan röra sig. Men allt det där verkar vara rena djungeln. Finns olika märken som X-box, Nintendo och säkert nån mer. Vill ha så enkelt som möjligt och vill inte ha abonnemang, bara så att jag kan spela de gamla spelen och lite nya. Nån som kan förklara hur sånt funkar nu för tiden?

Till PC skulle jag rekommendera Dan Dolme och Rust och Escape From Tarkov
Till Konsol(ps4/5) skulle jag rekommendera Dark Souls
__________________
Senast redigerad av jewclaw 2022-11-25 kl. 19:37.
Citera
2022-11-25, 19:36
  #6
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atla
Är osäker på hur mycket jag vill spela. Super Mario kommer jag väl köra ibland, men inte jätte mycket. Spelar ingen roll om det är gamla eller nya spel. Jag hoppas att jag fastnar i spelandet, speciellt om man rör sig, för tycker inte gym är jätte kul och skulle vilja hitta ett roligare sätt.

Ett begagnat hade kanske varit en bra början. I playstation 4, köper man spel eller abonnemang?
Du köper spel till konsolen i fysisk eller digital form. Om du vill ha ett abonnemang på "playstation plus" är upp till dig, de flesta spelen kräver ej något sådant.
Citera
2022-11-25, 19:41
  #7
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atla
Är osäker på hur mycket jag vill spela. Super Mario kommer jag väl köra ibland, men inte jätte mycket. Spelar ingen roll om det är gamla eller nya spel. Jag hoppas att jag fastnar i spelandet, speciellt om man rör sig, för tycker inte gym är jätte kul och skulle vilja hitta ett roligare sätt.

Ett begagnat hade kanske varit en bra början. I playstation 4, köper man spel eller abonnemang?

Ska du spela just Super Mario så är det ett Nintendo du ska ha.
Du kan få ett Nintendo Wii med spelet Super Mario Galaxy för väldigt lite pengar.

Men om vi snackar om att du ska kombinera nytta med nöje i form av att röra på dig så krävs det ett VR-headset.
Alltså Virtual Reality.

Hur mycket pengar är du beredd att lägga?
Ett Oculus Quest 2 kostar ca 4000.
Citera
2022-11-25, 19:43
  #8
Medlem
Bassplays avatar
Skaffa en PC, ladda ner steam och lägg in valfri summa, sen köper du spel billigt på rea, kolla videos och sånt innan så du får lite mer insikt i om det kan vara något för dig.
Citera
2022-11-25, 19:46
  #9
Medlem
Bra att man kan köpa spelen separat. Ska kolla upp spelen som rekommenderades. Vill ha tillgång till Super Mario så blir väl Nintendo jag börjar med. Tänkte mig inte VR. Tack för alla svar.
Citera
2022-11-25, 19:48
  #10
Medlem
Haha, Nes mini ser ut som det gamla Nintendo jag hade som barn i miniformat. Coolt!
Citera
2022-11-25, 19:48
  #11
Medlem
Det är bara du själv som vet vilken typ av spel som du vill spela, så lyssna inte på vad enskilda flashbackare säger. Gör lite egen research och köp därefter. Kolla klipp på Youtube och bilda dig din egen uppfattning. Nintendos nyaste maskin är Nintendo Switch. Sonys är Playstation 5 och Microsofts är Xbox Series (X/S). Jag misstänker dock att Nintendo kommer att släppa ny hårdvara nästa år, men inget är bekräftat. Men visst, vill du ha något billigare så kanske du bör hitta en äldre maskin.
__________________
Senast redigerad av Patch1 2022-11-25 kl. 19:51.
Citera
2022-11-25, 19:53
  #12
Medlem
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback