Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-17, 11:19
  #1
Medlem
Nikets avatar
Läste precis på text-TV att snusare löper 28% större risk att dö i förtid.

Länk till Umeå universitets undersökning: https://www.umu.se/nyheter/snusare-l...rtid_11696151/

Frågeställningar:

- Är undersökningen tillförlitlig ?
- Kan man minska risken genom intag av D-vitamin ?
Citera
2022-12-17, 11:25
  #2
Medlem
Farfarsfars avatar
D-vitaminbrist har jag mycket svårt att se skulle vara kopplat till snusande. Studien hävdar också att snusande män har högre testosteronnivåer. Undrar om de genomfört studien bland negrar?

Jag känner inget större förtroende för en doktorand i folkhälsa. Hon har ett fåtal tidigare publikationer, i princip alla om snus. Känns som att man här jobbat mot ett förväntat resultat. Skulle nog krävas en granskning och input från andra forskare innan man kan fastslå detta.

Den här tråden behöver för övrig flyttad till lämpligare forum del. Kanske "Medicin och hälsa'?
Citera
2022-12-17, 11:30
  #3
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Läste precis på text-TV att snusare löper 28% större risk att dö i förtid.

Länk till Umeå universitets undersökning: https://www.umu.se/nyheter/snusare-l...rtid_11696151/

Frågeställningar:

- Är undersökningen tillförlitlig ?
- Kan man minska risken genom intag av D-vitamin ?
"Exakt på vilket sätt som snusandet orsakar högre dödlighet var lite svårare att få svar på. I studierna gick det inte att se något tydligt samband mellan snusning och kända riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom som övervikt, högt blodtryck, förhöjda blodfetter eller typ 2-diabetes. Nivån av en inflammatorisk markör i blodet var till och med något lägre än för icke-snusare"

Bland snusande män var testosteronnivåerna något förhöjda, vilket också är en riskfaktor för hjärtkärlsjukdom.

Jag tycker inte man bevisar sin sak. Tar män som snusar större risker? Det kan ju bero på högre testosteronhalter att snusare tar större risker?

Man skriver rakt ut att det handlar inte om mer hjärtkärlsjukdomar eller cancer. Så vad handlar det om? Kör snusare fortare på vägar? Löper de större risk att bli mördade. Mer frågor än svar alltså.

Det betyder inte att jag avfärdar artikeln. Jag bara konstaterar att det inte går att dra några slutsatser på detta papper.
__________________
Senast redigerad av 6stringlevin 2022-12-17 kl. 11:32.
Citera
2022-12-17, 11:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Jag känner inget större förtroende för en doktorand i folkhälsa. Hon har ett fåtal tidigare publikationer, i princip alla om snus. Känns som att man här jobbat mot ett förväntat resultat. Skulle nog krävas en granskning och input från andra forskare innan man kan fastslå detta.

Förstår jag dig rätt att du menar att då personen i fråga aktivt forskar inom området så har personen låg trovärdighet? Det känns ju något motstridigt.

Detsamma kan sägas om att doktoranden genomfört tidigare studier inom samma område, det om något talar ju även för att doktoranden har expertis inom området.

Sedan ska naturligtvis studien granskas genom peer-review innan den kan fastställas. Men det är ju så forskning fungerar.

Tillägg: Sedan ligger ju frågan om det är korrelation eller kausalitet mellan snus och tidig död kvar.
__________________
Senast redigerad av Nulb 2022-12-17 kl. 11:34. Anledning: Tillägg
Citera
2022-12-17, 11:35
  #5
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
D-vitaminbrist har jag mycket svårt att se skulle vara kopplat till snusande. Studien hävdar också att snusande män har högre testosteronnivåer. Undrar om de genomfört studien bland negrar?

Jag känner inget större förtroende för en doktorand i folkhälsa. Hon har ett fåtal tidigare publikationer, i princip alla om snus. Känns som att man här jobbat mot ett förväntat resultat. Skulle nog krävas en granskning och input från andra forskare innan man kan fastslå detta.

Den här tråden behöver för övrig flyttad till lämpligare forum del. Kanske "Medicin och hälsa'?

Jag tänker inte försvara studien ..Men länken till D-vitaminbrist kan gå så att det krävs C-vitamin för att ta emot D-vitamin och att de krävs mer C-vitamin när man använder nikotin eftersom de förbrukas.
Otroligt långsökt och man gör en höna av en fjäder.
Citera
2022-12-17, 11:35
  #6
Medlem
Elekensas avatar
Okej. Det är nog inte många av oss snusare som inte är införstådda med att helt nyttigt kan det inte vara att snusa. Visst det är ett medvetet val att snusa.

Men det går inte att leva ett liv utan att bli utsatt för saker som gör att man dör i förtid. Skulle vi börja förbjuda eller nysta i allt som är farligt, så hade vi haft svårt att leva alls.

Socker, avgaser, alkohol, olika ämnen i mat och annan föda med mera med mera med mera.
Citera
2022-12-17, 11:58
  #7
Medlem
DevilsDens avatar
Som sagt, stay calm.

Flera nyheter inom närtid kommer att skrämma er, förvilla er.

Dom kommer att öka terrorn mot mänskligheten.

Skapa rädsla osv, i typ alla medier dom äger. Experter nyheter osv.
Citera
2022-12-17, 12:00
  #8
Medlem
fittslems avatar
Allt som är gott och trevligt här i livet dödar en långsamt. Därför allt bör brukas i moderation
Citera
2022-12-17, 12:05
  #9
Medlem
Nikotin skulle inte nödvändigtvis behöva förkorta livslängden, men det drar ihop blodkärlen vilket med största sannolikhet leder till att huden blir rynkig i förtid. Rent allmänt är minskad blodtillförsel inte så bra för hälsan, så sannolikt borde nikotin leda till lägre livslängd. Om man lägger till de flera tusen andra kemikalier som finns i snus som vi har ännu sämre koll på så ökar ju risken dramatiskt.

Det finns ju väldigt få studier på detta, men mina personliga observationer är att snusare ser ut att åldras lite snabbare än andra.

Det jag också blir extremt förvånad över är att elitidrottare ofta snusar. Pga den minskade blodtillförselns ökar skaderisken förmodligen ganska mycket och även läkningtiden blir längre. Har själv alltid tänkt att det vore en extremt intressant studie att göra: hur snusning korrelerar med skadebenägenhet.
Citera
2022-12-17, 12:11
  #10
Medlem
Livskvalitén sjunker ju rejält vilket många missar. Finns ju hur många äldre som helst som fört fram detta. Att leva länge är inte roligt om kvalitén inte är bra! 😊
Snusare påverkar ju tyvärr livet åt ett liv som kommer kännas piss...
Citera
2022-12-17, 12:12
  #11
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Läste precis på text-TV att snusare löper 28% större risk att dö i förtid.

Länk till Umeå universitets undersökning: https://www.umu.se/nyheter/snusare-l...rtid_11696151/

Frågeställningar:

- Är undersökningen tillförlitlig ?
- Kan man minska risken genom intag av D-vitamin ?

Dom där undersökningarna (Utan att redovisa metodiken ordentligt) fungerar inte.



Det sammanfattas redan i artikeln att hela projektet var i princip oanvändbar :

" I studierna gick det inte att se något tydligt samband mellan snusning och kända riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom som övervikt, högt blodtryck, förhöjda blodfetter eller typ 2-diabetes. Nivån av en inflammatorisk markör i blodet var till och med något lägre än för icke-snusare, vilket snarare borde vara en fördel."

Alltså just dom markörer som indikerar en förtida död

Det enda man har kommit fram till att snus t.o.m kan sänka inflammationer.

Detta med D-Vitaminet var väl den största behållningen. Så fram med pillerburkarna gubbar !

Det är rubriken : Snusare löper ökad risk att dö i förtid som förvillar det hela. Det är helt enkelt skitdålig journalistik i rapporteringen och är direkt felaktig om man jämför med den skrivna texten
__________________
Senast redigerad av Opaque 2022-12-17 kl. 12:14.
Citera
2022-12-17, 12:15
  #12
Medlem
Cigarett maffians lobbygrupp. Snuset är mindre skadligt än att röka. Fler snusarna fler så tappar bolagen pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback