Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-24, 11:42
  #1
Medlem
Vilket mindset hade ni, samt vilka målsättningar och strategier använde ni er av?
Citera
2022-12-24, 11:45
  #2
Medlem
quts avatar
Hårt arbete, inga skitlån, köpa kvalitetvaror som håller över tid, köpa begagnade bilar kontant
Citera
2022-12-24, 11:51
  #3
Medlem
När är man förmögen?

Annars gäller få fasta och låga utgifter + bra inkomster.
Citera
2022-12-24, 11:54
  #4
Medlem
Avlönat arbete, handla bara det du behöver, köp allt kontant, låna aldrig pengar. På några 10-tal år har jag kunnat spara några miljoner. Är numera helt ekonomiskt oberoende och skall "sätta sprätt på" förmögenheten innan det är dags att "lämna in".
Citera
2022-12-24, 12:03
  #5
Medlem
Kione211s avatar
Jag köpte ett ej färdigbyggdt fritidshus i lågkonjunktur 2003. Byggde om bytte panel. Nästan nytt hus. Sålde på pristoppen förra året.
Slutade jobba för 2 år sedan och nu har jag 4 miljoner att leva för.

Hyr lgh på gård i samma område som jag hade huset.

Mind är göra det billigaste som jag har lust för.

Nu lever jag snålt men jag har rest till nord och syd Amerika, Afrika, Oceanien, Asien och de flesta länder i Europa. Haft båt och vattenskoter mm.
Citera
2022-12-24, 12:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Jag köpte ett ej färdigbyggdt fritidshus i lågkonjunktur 2003. Byggde om bytte panel. Nästan nytt hus. Sålde på pristoppen förra året.
Slutade jobba för 2 år sedan och nu har jag 4 miljoner att leva för.

Hyr lgh på gård i samma område som jag hade huset.

Mind är göra det billigaste som jag har lust för.

Nu lever jag snålt men jag har rest till nord och syd Amerika, Afrika, Oceanien, Asien och de flesta länder i Europa. Haft båt och vattenskoter mm.

Intressant. Hur gör du för att få dom 4 millena att växa? Det är ändå ingen större förmögenhet, så att bara luta sig tillbaka helt på?
Citera
2022-12-24, 12:54
  #7
Medlem
Många har inte haft nån strategi utan bara tur. Tex om man köpt hus/lägenhet i Stockholm före 2000. Då har man haft möjlighet att betala av den och sen 7-20 MSEK i värde… men man måste ju bo någonstans…
Citera
2022-12-24, 12:56
  #8
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Intressant. Hur gör du för att få dom 4 millena att växa? Det är ändå ingen större förmögenhet, så att bara luta sig tillbaka helt på?
Inflation gör oss alla till förlorare.
Har köpt fonder för hälften. Ska köpa fonder för resten 2023.
Troligtvis kommer jag få ärva innan pengarna tar slut. Annars får jag börja jobba igen. Inte så mycket att fundera på just nu.
Citera
2022-12-24, 13:03
  #9
Medlem
pe11es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tohellwithjewsa
När är man förmögen?

Annars gäller få fasta och låga utgifter + bra inkomster.

Bra fråga, hur blir man flashback-förmögen dvs 100 millar minst.
Annars är definitionen:
Förmögenhet är värdet på en persons kapital, det vill säga tillgångar minus skulder.
Citera
2022-12-24, 13:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vilket mindset hade ni, samt vilka målsättningar och strategier använde ni er av?

Ett generellt bra råd är att fråga sig om nuet är viktigare än framtiden.

Folk som har dåligt med pengar har ofta större behov av omedelbar behovstillfredsställelse.

Och omvänt dom som fått ihop lite slantar är ofta bra på att tygla alla plötsligt uppdykande behov lite grann.

Gäller allt ifrån aktiemarknaden till i vilken butik du köper en läsk eller ännu bättre har med dig en vattenflaska.

Och då kommer vi in på nästa tips. Allt har ett pris. En kostnad. Ställ dig frågan en gång för alla om du är beredd att göra dom uppoffringar som krävs för att bli rik så slipper du ha den diskussionen med dig själv vid varje vägval.

Då är det vid varje vägskäl bara att snabbt fråga sig: "vilken väg för mig närmare målet?" Så tar du den vägen.

Det hör väl inte riktigt hit men jag skulle gärna också vilja tipsa om att du slutar använda ordet "mindset".
Citera
2022-12-24, 13:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ett generellt bra råd är att fråga sig om nuet är viktigare än framtiden.

Folk som har dåligt med pengar har ofta större behov av omedelbar behovstillfredsställelse.

Och omvänt dom som fått ihop lite slantar är ofta bra på att tygla alla plötsligt uppdykande behov lite grann.

Gäller allt ifrån aktiemarknaden till i vilken butik du köper en läsk eller ännu bättre har med dig en vattenflaska.

Och då kommer vi in på nästa tips. Allt har ett pris. En kostnad. Ställ dig frågan en gång för alla om du är beredd att göra dom uppoffringar som krävs för att bli rik så slipper du ha den diskussionen med dig själv vid varje vägval.

Då är det vid varje vägskäl bara att snabbt fråga sig: "vilken väg för mig närmare målet?" Så tar du den vägen.

Det hör väl inte riktigt hit men jag skulle gärna också vilja tipsa om att du slutar använda ordet "mindset".

Aha men är det inte viktigt vilket mindset man har?
Citera
2022-12-24, 13:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Aha men är det inte viktigt vilket mindset man har?

Jo men du hamnar lätt i kategorin bland dom som vill verka framgångsrika men inte är det om du snurrar runt med för mycket uttryck av den typen.

Fokusera på att bli rik i stället om det är det du vill.

Nu missade du tex just två bra råd för att du valde att diskutera det här i stället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback