Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-03, 00:58
  #1
Medlem
Medusa12s avatar
Hej, jag studerar och vid sidan av mina studier så köper jag och säljer kläder. Jag köper plaggen billigt och säljer de dyrare då det är många som inte vet värdet på sitt plagg. Jag betalar med swish när jag köper kläderna och blir betalad på swish också. Så nu är fråga, när kommer jag behöva börja betala skatt? jag läste hos skatteverkets hemsida att man ska börja betala skatt när man tjänar över 20 000 per år. 2022 har jag tjänat ganska mycket mer än den summan så det jag undrar är kommer skatteverket kunna upptäcka att jag driver en buisniess som egentligen borde betala skatt. Obs jag har inget registrerat företag och det är mest en grej som jag har gjort vid sidan men som har gått väldigt bra.
Citera
2023-01-03, 01:18
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Hej, jag studerar och vid sidan av mina studier så köper jag och säljer kläder. Jag köper plaggen billigt och säljer de dyrare då det är många som inte vet värdet på sitt plagg. Jag betalar med swish när jag köper kläderna och blir betalad på swish också. Så nu är fråga, när kommer jag behöva börja betala skatt? jag läste hos skatteverkets hemsida att man ska börja betala skatt när man tjänar över 20 000 per år. 2022 har jag tjänat ganska mycket mer än den summan så det jag undrar är kommer skatteverket kunna upptäcka att jag driver en buisniess som egentligen borde betala skatt. Obs jag har inget registrerat företag och det är mest en grej som jag har gjort vid sidan men som har gått väldigt bra.
Ja du,
svarta pengar bör vara kontant men det är sent nu, börja buffra för en eventuell skatte inbetalning, kanske kan hävda att du inte ligger på plus då du återinvesterat och har några objekt som ej sålts.
knivig situation
Citera
2023-01-03, 01:21
  #3
Medlem
Det beror nog på vilka summor det handlar om. Är det flera hundratusen eller ungefär vad får du in?
Hur som helst, se till att ha pengar sparade.