Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-03, 00:58
  #1
Medlem
Medusa12s avatar
Hej, jag studerar och vid sidan av mina studier så köper jag och säljer kläder. Jag köper plaggen billigt och säljer de dyrare då det är många som inte vet värdet på sitt plagg. Jag betalar med swish när jag köper kläderna och blir betalad på swish också. Så nu är fråga, när kommer jag behöva börja betala skatt? jag läste hos skatteverkets hemsida att man ska börja betala skatt när man tjänar över 20 000 per år. 2022 har jag tjänat ganska mycket mer än den summan så det jag undrar är kommer skatteverket kunna upptäcka att jag driver en buisniess som egentligen borde betala skatt. Obs jag har inget registrerat företag och det är mest en grej som jag har gjort vid sidan men som har gått väldigt bra.
Citera
2023-01-03, 01:18
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Hej, jag studerar och vid sidan av mina studier så köper jag och säljer kläder. Jag köper plaggen billigt och säljer de dyrare då det är många som inte vet värdet på sitt plagg. Jag betalar med swish när jag köper kläderna och blir betalad på swish också. Så nu är fråga, när kommer jag behöva börja betala skatt? jag läste hos skatteverkets hemsida att man ska börja betala skatt när man tjänar över 20 000 per år. 2022 har jag tjänat ganska mycket mer än den summan så det jag undrar är kommer skatteverket kunna upptäcka att jag driver en buisniess som egentligen borde betala skatt. Obs jag har inget registrerat företag och det är mest en grej som jag har gjort vid sidan men som har gått väldigt bra.
Ja du,
svarta pengar bör vara kontant men det är sent nu, börja buffra för en eventuell skatte inbetalning, kanske kan hävda att du inte ligger på plus då du återinvesterat och har några objekt som ej sålts.
knivig situation
Citera
2023-01-03, 01:21
  #3
Medlem
Det beror nog på vilka summor det handlar om. Är det flera hundratusen eller ungefär vad får du in?
Hur som helst, se till att ha pengar sparade.

Du skriver att du studerar, är du kanske rätt ung? Isf kan Skatteverket vara lite "snällare" mot dig.
Du kommer vid upptäckt få betala en stor del av pengarna, men blir inte dömd för något straff så länge du inte tjänat väldigt mycket och en annan viktig sak är att du förklarar att du försökt sätta dig in i hur du startar företag och skatteregler men tycker att det är väldigt svårt.
Citera
2023-01-03, 01:56
  #4
Medlem
frdks avatar
Går det bra kanske det är läge att registrera bolag och börja betala skatt?
Ekonomisk brottslighet rimmar illa på framtida cv:n
Citera
2023-01-03, 03:00
  #5
Medlem
Beror helt på hur mycket du tjänar... Skatteverket lägger inte tid på att jaga småpengar, man lägger inte 100k i arbetstimmar för att försöka få in 50k i skatteskuld.

Det är mer sannolikt att din bank kommer reagera och begära uppgifter om alla dina transaktioner för att inte stänga dina konton och anmäla dig.
Citera
2023-01-03, 03:53
  #6
Medlem
Medusa12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeGotu
Det beror nog på vilka summor det handlar om. Är det flera hundratusen eller ungefär vad får du in?
Hur som helst, se till att ha pengar sparade.

Du skriver att du studerar, är du kanske rätt ung? Isf kan Skatteverket vara lite "snällare" mot dig.
Du kommer vid upptäckt få betala en stor del av pengarna, men blir inte dömd för något straff så länge du inte tjänat väldigt mycket och en annan viktig sak är att du förklarar att du försökt sätta dig in i hur du startar företag och skatteregler men tycker att det är väldigt svårt.

jag gått med vinst på ungefär 40 000kr
Citera
2023-01-03, 04:20
  #7
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
jag gått med vinst på ungefär 40 000kr
Under ett år eller utspritt över ett par år? Bör vara lugnt oavsett om det inte är större summor, enda som kan vara är att din bank flaggar till Skatteverket. Du kan säga att du köpte en bil kontant för några år sedan och nu säljer av delar eller liknande. Var lite kreativ så löser det sig.
Citera
2023-01-03, 10:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Hej, jag studerar och vid sidan av mina studier så köper jag och säljer kläder. Jag köper plaggen billigt och säljer de dyrare då det är många som inte vet värdet på sitt plagg. Jag betalar med swish när jag köper kläderna och blir betalad på swish också. Så nu är fråga, när kommer jag behöva börja betala skatt?
Ja , syftet är uppenbart inte av "hobbyverksamhetskaraktär".



Citat:
jag läste hos skatteverkets hemsida att man ska börja betala skatt när man tjänar över 20 000 per år.
Ja, om din "hobbyverksamhet" av någon märklig anledning plötsligt skulle resultera i ett stor "engångs vinst" (under ett kalenderår).

i ditt fall har ju syftet varit att köpa och sälja kläder med förtjänst, inte något som inträffat av "misstag" när du städat din garderob och lagt ut lite grejjor på tradera. så det har aldrig varit av hobby typ.


Citat:
2022 har jag tjänat ganska mycket mer än den summan så det jag undrar är kommer skatteverket kunna upptäcka att jag driver en buisniess som egentligen borde betala skatt. Obs jag har inget registrerat företag och det är mest en grej som jag har gjort vid sidan men som har gått väldigt bra.

det är upp till dig. fuskarna man med skatten och blir upptäkt så blir man. långt ifrån alla som gör det blir dock det.

det krävs dock inte många minuters arbete av utredare på skatteverket för att upptäcka det om du av någon annledning skulle bli flaggad, (eller slumpmässigt granskad), det är ju inte precis så att du aktivt dolt dina intäkter
Citera
2023-01-03, 10:36
  #9
Medlem
SKV kommer förmodligen inte att lyfta ett finger innan någon rapporterar till dem.
Det är swishandet som är svagheten i ditt upplägg, inte SKV i sig.
Citera
2023-01-03, 10:51
  #10
Medlem
Aigiss avatar
Det är nog snarare banken du ska oroa dig för i första hand. Allt det där swishandet fram och tillbaka till olika personer kommer förr eller senare utlösa nån kontroll och då är det bäst att du har kvar alla kvitton annars är ditt konto rökt.
Citera
2023-01-03, 10:52
  #11
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Hej, jag studerar och vid sidan av mina studier så köper jag och säljer kläder. Jag köper plaggen billigt och säljer de dyrare då det är många som inte vet värdet på sitt plagg. Jag betalar med swish när jag köper kläderna och blir betalad på swish också. Så nu är fråga, när kommer jag behöva börja betala skatt? jag läste hos skatteverkets hemsida att man ska börja betala skatt när man tjänar över 20 000 per år. 2022 har jag tjänat ganska mycket mer än den summan så det jag undrar är kommer skatteverket kunna upptäcka att jag driver en buisniess som egentligen borde betala skatt. Obs jag har inget registrerat företag och det är mest en grej som jag har gjort vid sidan men som har gått väldigt bra.

Se alltid till att du stoppar undan det dubbla i skatt av det du bör betala. Om de upptäcker dig så betalar du av snabbt straffskatten som uppstår. Idiotiskt om du spenderar alla pengar.
Citera
2023-01-03, 11:16
  #12
Medlem
Finneiaslets avatar
DAC 7. De nya reglerna innebär att plattformsoperatörer ska lämna uppgifter om vilka säljare och uthyrare som använder plattformen och vilka inkomster de fått. Den svenska lagstiftningen gäller från och med den 1 januari 2023.

Vad innebär DAC 7?

De nya reglerna gäller för företag som tillhandahåller plattformar och omfattar de som förmedlar:

uthyrning av fast egendom, exempelvis bostäder och kommersiella fastigheter
personliga tjänster, exempelvis korttidsuppdrag och gig-arbete
försäljning av varor
uthyrning av transportmedel.

En plattformsoperatör som ska rapportera till Skatteverket och som omfattas av de nya reglerna ska:

anmäla det till Skatteverket
samla in och kontrollera uppgifter om säljarna, så kallade åtgärder för kundkännedom
rapportera uppgifterna om säljare och om ersättningen till Skatteverket.

Uppgiftsskyldigheten omfattar säljare oavsett i vilket land säljaren har sin skatterättsliga hemvist.


https://www.skatteverket.se/omoss/di...2cd0555d5.html
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback