Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-03, 21:25
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vart står det?

https://skatteverket.se/privat/skatt...e80009078.html
Citera
2023-01-03, 21:27
  #38
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
https://skatteverket.se/privat/skatt...e80009078.html

Mja där står det bara att om du har en anställning och vad det är för grundavdrag.

Det är inte samma sak.
Citera
2023-01-03, 22:50
  #39
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SockeplastGLT
https://www.skatteverket.se/privat/s...fa8000834.html

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk,
till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i
inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50*000*kronor. Mer information finns på
hjälpblankett Personliga tillgångar*– Vinst och förlust (SKV 2192).

Har även läst tidigare att om du inte har koll på inköpspris så kan du dra av 25% av priset du sålde för.
Sen drar du av schablonbeloppet på 50.000:- /år
tex. du säljer en veteranbil/ tavla för 100.000:-
dra av 25% i inköpspris, dra av 50.000:- kvar är 25.000:- som du måste betala skatt på

vinstsyfte

Det som du tar upp har ingenting med TS frågeställning att göra.

Det TS beskriver är näringsverksamhet, han köper in varor och säljer dem i vinstsyfte, för att tjäna pengar.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2023-01-03 kl. 23:08.
Citera
2023-01-05, 04:04
  #40
Medlem
Medusa12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Under ett år eller utspritt över ett par år? Bör vara lugnt oavsett om det inte är större summor, enda som kan vara är att din bank flaggar till Skatteverket. Du kan säga att du köpte en bil kontant för några år sedan och nu säljer av delar eller liknande. Var lite kreativ så löser det sig.
Under ett år
Citera
2023-01-05, 04:09
  #41
Medlem
Medusa12s avatar
Tack så mycket för alla svar, jag har bestämt mig mig att starta ett företag av detta då jag inte vill hamna i problem med SKV
Citera
2023-01-05, 07:35
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
jag gått med vinst på ungefär 40 000kr
Säg bara att du har sålt gamla begagnade kläder du själv använt om de hör av sig. Är ingen vinstskatt under 50k på hobbyförsäljning. Håller själv den svarta försäljningen under den summan.
Citera
2023-01-05, 08:40
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Hej, jag studerar och vid sidan av mina studier så köper jag och säljer kläder. Jag köper plaggen billigt och säljer de dyrare då det är många som inte vet värdet på sitt plagg. Jag betalar med swish när jag köper kläderna och blir betalad på swish också. Så nu är fråga, när kommer jag behöva börja betala skatt? jag läste hos skatteverkets hemsida att man ska börja betala skatt när man tjänar över 20 000 per år. 2022 har jag tjänat ganska mycket mer än den summan så det jag undrar är kommer skatteverket kunna upptäcka att jag driver en buisniess som egentligen borde betala skatt. Obs jag har inget registrerat företag och det är mest en grej som jag har gjort vid sidan men som har gått väldigt bra.
Dum i huvudet att du skickade pengarna till DITT SVENSKA bankkonto?
Citera
2023-01-05, 09:56
  #44
Medlem
Min fru har en kompis som säljer mat, främst till andra ur deras diaspora här i Sthlm.

Hon säljer för nästan 30K i månaden och har så gjort i flera år. Toksvart såklart.

Jag har nämnt för henne att hon sitter rejält i skiten om någon hon blir ovän med skulle rapportera henne till Skatteverket men hon skiter i det och kör på ändå.

Har inte hundra koll på hur hon tar betalt, dom kommer från ett land där cash fortfarande är king så jag misstänker att hon får mycket kontant men jag vet att vi har swishat henne när vi har köpt mat några gånger också.

Jag tror TS ska ha rejält med otur om denne skulle bli granskad för en 40K verksamhet.
Citera
2023-01-05, 13:54
  #45
Medlem
Medusa12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Dum i huvudet att du skickade pengarna till DITT SVENSKA bankkonto?
Har inget utländskt
Citera
2023-01-05, 20:32
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Har inget utländskt
Nej men då är det bara att fortsätta som du gör! Vilken otrolig problemlösare du är! Kör på hårt och fortsätt bli våldtagen av sverige, det går nog bra ska du se
Citera
2023-01-06, 01:42
  #47
Medlem
Medusa12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Nej men då är det bara att fortsätta som du gör! Vilken otrolig problemlösare du är! Kör på hårt och fortsätt bli våldtagen av sverige, det går nog bra ska du se

Hur hantera du dina vinst, vilket land har du de i och är det lagligt?
Citera
2023-01-06, 07:02
  #48
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
jag gått med vinst på ungefär 40 000kr

Skitsumma som troligtvis varken bank eller skatteverk kommer reagera på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback