Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-14, 21:12
  #1
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Eftersom det numera saknas en tråd om allmänna argument för bitcoin, så startar jag en nu. Fokus för tråden är inte främst om det är en god idé att köpa eller sälja bitcoin utan mer allmänt om fördelar och nackdelar med bitcoin och bitcoiniseringen.

En viktig fördel enligt mig är att bitcon ger en möjlighet att kringgå banksystemet, vilket börjar bli alltmer förtryckande och politiserat. Här är ett färskt exempel på hur samma bank som inte tillåter svenska alternativmedier som kunder, på grund av en föregiven risk för penningtvätt och terrorfinansiering, tillåter insamling till bland annat PKK.

Här samlar PKK in pengar via konton i SEB
https://www.friatider.se/har-samlar-...r-konton-i-seb

PKK är alltså, till skillnad från svenska alternativmedier, klassad som en terroristorganisation i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kurdis...oristklassning

Citat:
1984 klassades PKK som terroristorganisation av Sverige, som första land efter Turkiet.[14] PKK klassades som terrororganisation av USA 1997[15][17] och 2004 frös USA:s finansdepartement tillgångarna för några delar av PKK:s organisation. Även Nato[16] och ett stort antal stater, bland dem Pakistan, Iran[65], Japan[19] och Israel[20] har klassat PKK som terrororganisation.

PKK klassades som terrororganisation av USA 1997[15][17] och 2004 frös USA:s finansdepartement tillgångarna för några delar av PKK:s organisation. Även Nato[16] och ett stort antal stater, bland dem Pakistan, Iran[65], Japan[19] och Israel[20] har klassat PKK som terrororganisation.

Detta är inte ett exklusivt svenskt problem. Det är välbekant hur banksystemet användes i Kanada för att trycka ner lastbilschaufförerna som protesterade mot Kanadas brutala covidlagar.

https://www.foxnews.com/media/canadi...account-frozen
https://www.newsweek.com/banks-have-...rotest-1680649

I Iran övervägde regeringen att låta frysa bankkonton för kvinnor som vägrar bära huvudduk:

https://cointelegraph.com/news/iran-...o-wear-a-hijab

Kina ska vi inte tala om. Där används banksystmet som en viktig del i kommunistpartiets kontrollapparat.

Bitcoin ger en möjlighet för individen att kringå banksystemet och redan i dag klara sig hyfsat även om man blir utestängd från sin bank. I förlängningen kommer bitcoin kunna göra banksystemet helt irrelevant. Detta är enligt min mening ett av de viktiga argumenten för bitcoin. Bitcoin kan frigöra oss från banksystemet.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-01-14 kl. 21:59.
Citera
2023-01-14, 21:36
  #2
Avstängd
Odagans avatar
Du får göra som Max Keiser, flytta till El Salvador..
Han är åtminstone underhållande att lyssna till: https://www.youtube.com/watch?v=yHVtEAkh4pY

För egen del har jag några btc på min ledger sedan många år tillbaka, vilka jag förmodligen aldrig kommer att sälja för fiat.
Citera
2023-01-14, 22:00
  #3
Medlem
FinskSvartskalles avatar
om Rothschilds är inblandade så vill jag undvika skiten
Citera
2023-01-14, 22:22
  #4
Medlem
Anatoliys avatar
Inlägg 1/2

Till att börja med så vill jag berätta att jag kan ingenting om ekonomi, och jag kan inte ge en teknisk beskrivning på hur blockkedjeteknologin fungerar. Så om jag skriver något i följande inlägg som någon tycker låter intressant eller som man själv skulle vilja testa på, så rekommenderar jag att läsa eventuella svar på mitt inlägg samt övriga inlägg i denna tråd.

14 Jan 2023: Nyligen på kort tid så har priserna gått kraftigt upp för samtliga kryptovalutor. Vissa pratar om att en ny bullrun påbörjats. Jag rekommenderar varken till köp eller inte köp, men jag vill meddela att jag idag sålde av allt jag hade, för att jag tror att efter denna peak vi sett senaste dagarna så kommer priserna gå ned igen. Jag handlar för små struntsummor för skojs skull så ta inte detta som ekonomisk rådgivning.

---

Bitcoin är en kryptovaluta, det vet nog vi alla vid det här laget. Vad alla kanske inte har koll på är att det finns tusentals, tiotusentals, kanske hundratusentals olika "kryptovalutor", varav bara några få anses vara "seriösa" nog att vara värda att lägga in lite pengar i. Ett verktyg som jag finner ovärderligt i kryptovaluta-världen är hemsidan "CoinMarketCap" (direktlänk: coinmarketcap.com), som inte kräver någon form av registrering. Där kan man söka på i princip alla kryptovalutor, se vilken hemsida ("Market") man behöver besöka för att "köpa" (växla exempelvis SEK mot kryptovalutan) den kryptovaluta man tittar på. Hemsidan påminner därmed lite om Google och Avanza. Du kan söka efter en kryptovaluta, se all tillgänglig tillhörande information, länkar till hemsidor, granskningar, hur mycket som handlats, vart man kan handla den osv.

Lite mer avancerad användning av CoinMarketCap för nybörjaren:

Om jag exempelvis besöker coinmarketcap.com nu, så möts jag direkt av en lång lista av kryptovalutor varav Bitcoin är på plats #1. Ovanför "stycket" där man kan se en numrerad lista över kryptovalutor så kan man också se lite annat, som vilka kryptovalutor som trendar just nu och vilka som nyligen skapats. Min rekommendation för nybörjaren är att skippa övre delen av hemsidan och bara kolla på den numrerade listan, där återigen vi hittar Bitcoin på förstaplats. Här ser vi direkt dom andra kryptovalutorna som finns på CoinMarketCap (förkortas "CMC"). Skrollar man längst ned så ser man att det finns 8868 valutor listade (as of 2023-01-14). Precis som att Avanza inte kan lista alla värdepapper så visar CoinMarketCap bara dom valutor som dom vill visa, och det finns en process för att få visas på CoinMarketCap. Lång historia kort så finns det väldigt många fler kryptovalutor än dom som du hittar på CMC, men om dom finns på CMC så har dom iallafall genomgått "någon" form av kontroll. Av erfarenhet så har det flertalet gånger funnits rena scams listade på CMC, så kom ihåg att följa magkänslan och sunt förnuft.

Men för att komma till min poäng... Det som gör Bitcoin och kryptovalutor så EXTREMT intressanta för mig är att dom möjliggör för individen att få 100% kontroll över sina pengar. Om alla mina besparingar består av 10,000:- på banken, så kan jag köpa Bitcoin för alla dom 10,000:-, vilket i dag skulle motsvara 0.04613 Bitcoin. Vad innebär det då, äger man en Bitcoin då? Nej, du äger inte en Bitcoin, 1 Bitcoin motsvarar nämligen just nu 216800:-, så du har för dina 10,000:- köpt bokstavligen "noll komma noll, 4613" Bitcoin. Och vad fan kan det vara värt då, några decimaler? Ja det är det här som många har svårt med. Jag vill lägga till en anekdot och det är att för några år sedan så vann en svensk person en mängd kryptovaluta som heter "Bitcoin Cash". Vad det är för något behöver vi inte gå in på just nu, men denna svenska person vann alltså "1 Bitcoin Cash", som vid den tidpunkten var värt ca 7000 SEK. Svenska personen spenderade ca 5 minuter på att försöka förstå vad han hade vunnit, och när arrangören av tävlingen försökte förklara hur han ska använda kryptovalutan så slutade svennen att svara. Så, förstå bara att kryptovaluta kanske låter som hokus pokus, men det är faktiskt väldigt enkelt och du lär dig konceptet efter första gången. Jag ska försöka skriva mer info längre ned hur man kommer igång.

Men åter till poängen... Om jag nu alltså har 0:- på mitt bankkonto, sparkonto, Avanza, Nordnet, alltså alla konton är tomma, men jag har har 0.04613 Bitcoin, dom Bitcoinsen kan INGEN i hela världen röra. Man kan inte göra något sorts återköp, myndigheter kan inte reversera affären, Skatteverket vet inte att just du äger dom coinsen och om du blir rånad eller får inbrott eller om polisen raidar dig så finns det noll spår av att du faktiskt har pengar någonstans.

Men VART finns Bitcoinsen... Ja du har ju nu dina pengar i din plånbok, och Bitcoin fungerar ungefär likadant, bara att plånboken är digital. Plånboken består av ett datorprogram, och datorprogrammet kommer att ansluta till internet för att vara en del av "blockkedjenätverket", precis på samma sätt som Torrents, där du öppnar en Torrent-klient för att antingen ladda upp data direkt till någon annan som har Torrent-klienten öppen för att ladda ned det som du laddar upp, eller vice versa. När du startar din wallet, så kommer du bli tilldelad en adress. Denna adress är mycket lång, längre än ett bankkontonummer. Denna adress kan du ge ut till vem som helst, men om någon vet din adress så kan dom göra följande:
1. Skicka pengar till din adress (Inte på NÅGOT sätt "dra" pengar, t.ex. på autogiro-liknande sätt, inte under några omständigheter)
2. Se hur mycket pengar du har i din wallet
3. Se alla dina inkomna transaktioner, t.ex. att du mottagit 0.04613 Bitcoin den 14 Januari 2023.
4. Se alla dina utgående transaktioner, t.ex. att du finansierat ISIS eller köpt knark på darkweb, och precis som i #3 så syns exakt tidsstämpel.

Men alltså va jag fattar inte... Jo när du då startat din kryptovaluta-klient så kommer du bli en del av "Blockkedjenätverket", och Blockkedjenätverket är helt enkelt ett globalt nätverk och ALLA som vill nyttja kryptovalutan MÅSTE använda denna blockkedja och alla MÅSTE följa samma regler och det finns INGA undantag och INGEN kan manipulera NÅGOT. Och hur fan är det möjligt? Jo, för att i Bitcoins begynnelse, när själva Blockkedjan skapades, så innehöll den såklart 0 transaktioner, det var ju helt nytt. Men Blockkedjan fungerar på så sätt att för överhuvudtaget använda den så måste du först ladda ned hela Blockkedjan från början till slut, där början är den första transaktionen någonsin och slutet är den dag som det är när du läser det här, fortlöpande. Detta som du laddar ner kallas för ledger, och kan enkelt översättas till "kassabok", "huvudbok" eller helt enkelt en journal som återigen innehåller ALLA transaktioner, vilka adresser som är inblandade, tidstämplar, vart pengar skickats, vad dom var värda vid tillfället osv. Och eftersom ALLA måste följa samma regler, som INGEN kan manipulera, så innebär det att även om världens bästa hackare försöker hacka Bitcoin och ge sig själv 1 miljon Bitcoin, så kommer bokstavligen ALLA andra användare av Bitcoin att se att denna transaktion inte är kryptografiskt korrekt, och den kommer ignoreras av ALLA. Men om en transaktion går rätt till, d.v.s. en autentisk, medveten transaktion från en plånbok till en annan, då kommer återigen bokstavligen ALLA att se att denna transaktion är giltig, och tillslut när transaktionen är klar så kommer den nå din mottagare. Den kan inte fastna på vägen eller gå till en annan adress än den du skrivit in och ingen myndighet och inget företag kan göra någonting alls för att hindra transaktionen.

Inlägg 1/2
Citera
2023-01-14, 22:23
  #5
Medlem
Anatoliys avatar
Inlägg 2/2

Så för att avsluta... Om jag tar mina vanliga pengar som jag är van vid, ni vet pengar på banken, kontanter i plånboken osv, och på valfritt sätt växlar dom mot Bitcoin (= utför en transaktion som resulterar i att någon skickar Bitcoin till en adress som jag har kontroll över), då kan jag gömma denna plånbok på ett USB-minne, på OneDrive, eller som en QR-kod på ett helt vanligt papper och pilla in det i fordralet på nåt av barnens Nintendo Switch-spel. Om jag sedan installerar den officiella Bitcoin-plånboken på en smartphone i framtiden så kan jag sedan hitta denna papperslapp med QR-koden, scanna den och instant få tillgång till min plånbok, och jag kan skicka pengar vart jag vill.

Ja det jag försöker förmedla är väl att Bitcoin är kanske inte för alla, men ni som blev förbannade när Coop blev hackade och det inte gick att betala med kort, eller när Nordea drabbades av dubbeldragningar så ni hade minus på kontot, ni hade alltså lämnats opåverkade i en värld där Bitcoin var ett accepterat betalmedel, och Bitcoin har för länge sedan börjat bli ett accepterat betalmedel på olika platser i världen. På vissa ställen finns till och med fysiska automater ute på gatan som du kan skicka Bitcoins till och ut kommer traditionella sedlar. Och som tidigare skribent skrev så har El Salvador infört Bitcoin som en officiell valuta.

Så om inflationen spårar världen över, och om det är krig lite här och där, kanske till och med ett tredje världskrig, eller vad fan som nu händer, då har kryptovalutor ENLIGT MIG stor potential att bli en värdefull resurs. Ni som sett serien "Mr Robot" har sett hur det skulle kunna se ut i verkligheten, och det är inte så dramatiskt, och det är fullt realistiskt. Ett exempel: Kassören säger "MasterCard & VISA fungerar inte just nu, men om du har kryptovaluta så kan du scanna QR-koden där och bekräfta transaktionen och betala för dina varor på så sätt istället".

Så om ni känner er redo för att ge er in i kryptovärlden, då har jag bara ett tips, och det är att följ magkänslan, låter det för bra för att vara sant så är det det, detta är inte helt reglerade verksamheter och lurendrejerier FLÖDAR. Till och med IT-kunniga och ekonomiskt kompetenta människor råkar ut för scams och förlorar hundratusentals, miljoner kronor relaterade till kryptovaluta. Fördelen med att utföra bedräglig verksamhet med kryptovaluta är att det är väldigt säkert. Som sagt det är inte personuppgifter inblandade, inga IP-adresser, inga kontaktuppgifter, utan bara en anonym adress som inte går att "slå upp" någonstans och se att "Aha, den är baserad i Sverige" eller "Den ägs av x". Jag rekommenderar inget coin, förutom just Bitcoin, Bitcoin är lite av kryptovalutans guld. Och avslutningsvis så påminner jag om att jag sålde allt jag hade IDAG, så mitt inlägg handlar uppenbarligen inte om att få dig att investera IDAG, utan jag svarade bara utförligt och enligt mig "nybörjarvänligt" på TS frågeställning och hoppas att denna info kan vara till nytta för någon.

Inlägg 2/2
Citera
2023-01-14, 23:07
  #6
Medlem
[quote=Anatoliy|83119859]Inlägg 1/2


2. Se hur mycket pengar du har i din wallet
3. Se alla dina inkomna transaktioner, t.ex. att du mottagit 0.04613 Bitcoin den 14 Januari 2023.
4. Se alla dina utgående transaktioner, t.ex. att du finansierat ISIS eller köpt knark på darkweb, och precis som i #3 så syns exakt tidsstämpel.



Aha det låter ju helt värdelöst isåfall. Om jag betalar med bitcoin och mottagaren ser att jag har 20 bitscoins så blir chansen stor att det kommer ett gäng grabbar med dhl västar och knankar på min dör för att rikta ett sjutvapen mot pannbenet. Sen har jag inga bitscoins kvar alternativt ett pannhål

mitt swedbank konto är mer anonymt.
Citera
2023-01-14, 23:16
  #7
Medlem
Anatoliys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2
Aha det låter ju helt värdelöst isåfall. Om jag betalar med bitcoin och mottagaren ser att jag har 20 bitscoins så blir chansen stor att det kommer ett gäng grabbar med dhl västar och knankar på min dör för att rikta ett sjutvapen mot pannbenet. Sen har jag inga bitscoins kvar alternativt ett pannhål.
Är du efterbliven nog att skriva ut din Bitcoin-adress på Facebook eller på annat sätt koppla ihop adressen med din identitet så ja, då kan du räkna med ett rån. Nej ditt Swedbank-konto är inte anonymt alls. Till och med andra organisationer än Swedbank har insyn i dina transaktioner.
Citera
2023-01-14, 23:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy
Är du efterbliven nog att skriva ut din Bitcoin-adress på Facebook eller på annat sätt koppla ihop adressen med din identitet så ja, då kan du räkna med ett rån. Nej ditt Swedbank-konto är inte anonymt alls. Till och med andra organisationer än Swedbank har insyn i dina transaktioner.


Jag menar inte att jag ska lägga ut min bitcoin adress någonstans


När jag ska betala eller ta betalt så blir jag endå exponerad av denna risk.

Annars måste jag ha en bitcoin plånbok som är anonym och inte går att spåra till mig blir jag inte väldigt begränsad isåfall? Webhallen hade bitcoin som betal medel förut om jag betalade med bitcoin kunde dom spåra mig.



Om jag tar betalt med bank överföring så kan han som betalar inte se min historik eller saldo.
Citera
2023-01-14, 23:35
  #9
Medlem
Anatoliys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2
Jag menar inte att jag ska lägga ut min bitcoin adress någonstans


När jag ska betala eller ta betalt så blir jag endå exponerad av denna risk.

Annars måste jag ha en bitcoin plånbok som är anonym och inte går att spåra till mig blir jag inte väldigt begränsad isåfall? Webhallen hade bitcoin som betal medel förut om jag betalade med bitcoin kunde dom spåra mig.

Om jag tar betalt med bank överföring så kan han som betalar inte se min historik eller saldo.
Nu börjar du direkt tala om mer avancerade områden inom kryptovalutor. Ska man ha 100% kontroll på sin ekonomi, SAMT vara 100% anonym, ja då krävs såklart extra åtgärder.

Hur får man Bitcoin från början? Köper från etablerade kryptobörser som Coinbase, Crypto.com, Kraken m.fl.? Ja då är dina coins inte anonyma, iallafall inte än. Efter att du köpt Bitcoin med valfri metod, kanske från en kryptobörs, så kan du växla dessa Bitcoin mot en annan kryptovaluta, t.ex. Monero, sedan kan du växla dessa Monero tillbaka till Bitcoin, men ange en helt ny wallet som mottagaradress. Genomför hela process inuti Tails operativsystem och använd den inbyggda Electrum-plånboken. Därefter kan du skicka pengar till vem du vill, typ darkweb eller terrororganisationer och ändå sova gott.

Ännu bättre är att på något sätt köpa Bitcoin direkt från en privatperson och betala med kontanter och ta emot valutan till en helt nyskapad plånbok. Sedan växla dessa till Monero och sedan växla tillbaka till Bitcoin. Inte ens Chainalysis har en chans då.
Citera
2023-01-14, 23:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy
Nu börjar du direkt tala om mer avancerade områden inom kryptovalutor. Ska man ha 100% kontroll på sin ekonomi, SAMT vara 100% anonym, ja då krävs såklart extra åtgärder.

Hur får man Bitcoin från början? Köper från etablerade kryptobörser som Coinbase, Crypto.com, Kraken m.fl.? Ja då är dina coins inte anonyma, iallafall inte än. Efter att du köpt Bitcoin med valfri metod, kanske från en kryptobörs, så kan du växla dessa Bitcoin mot en annan kryptovaluta, t.ex. Monero, sedan kan du växla dessa Monero tillbaka till Bitcoin, men ange en helt ny wallet som mottagaradress. Genomför hela process inuti Tails operativsystem och använd den inbyggda Electrum-plånboken. Därefter kan du skicka pengar till vem du vill, typ darkweb eller terrororganisationer och ändå sova gott.

Ännu bättre är att på något sätt köpa Bitcoin direkt från en privatperson och betala med kontanter och ta emot valutan till en helt nyskapad plånbok. Sedan växla dessa till Monero och sedan växla tillbaka till Bitcoin. Inte ens Chainalysis har en chans då.


Okej då förstår jag. isåfall köper jag hällre Monero och har dom på samma plånbok helatiden så slipper jag allt annat krångel.
Citera
2023-01-14, 23:49
  #11
Medlem
Anatoliys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2
Okej då förstår jag. isåfall köper jag hällre Monero och har dom på samma plånbok helatiden så slipper jag allt annat krångel.
Det kan du göra, om du nu litar på Monero så pass mycket. Grejen med Monero är att helt tvärtemot Bitcoin så är Moneros blockkedja anonym, så man kan inte ens se folks adresser, bara skicka pengar till varandra. Men nu ska jag inte prata mer om Monero och pengatvätt etc i denna tråd.
Citera
2023-01-15, 00:02
  #12
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2
Okej då förstår jag. isåfall köper jag hällre Monero och har dom på samma plånbok helatiden så slipper jag allt annat krångel.
Monero är hundratals gånger bättre, att länder som tex Sverige förbjuder det samtidigt som de försöker bygga en e-krona som verktyg för totalitär kontroll understryker moneros styrka.

Men tråden handlar väl mer om crypto's fördelar/nackdelar samhällsmässigt vs. om det inte existerade (/ större användning av crypto än idag vs. inte) om jag uppfattar det riktigt än om specifikt bitcoin vs, andra cryptovalutor (även om det står bitcoin i topic).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback