Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-27, 13:53
  #1
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har just nu tre månaders gratis Apple TV+.

Jag är inte så van vid strömningstjänster, har bara testat Netflix en kort period. Det som överraskade mig med Apple är att det ligger en massa filmer och serier där som man måste betala extra för att se. Varenda gång jag har hittat en film jag är intresserad av så visar det sig att jag måste betala för att köpa eller hyra den. Varför kan man inte se allt utan att betala extra? Det är väldigt förvirrande för mig.
Citera
2023-01-27, 13:56
  #2
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har just nu tre månaders gratis Apple TV+.

Jag är inte så van vid strömningstjänster, har bara testat Netflix en kort period. Det som överraskade mig med Apple är att det ligger en massa filmer och serier där som man måste betala extra för att se. Varenda gång jag har hittat en film jag är intresserad av så visar det sig att jag måste betala för att köpa eller hyra den. Varför kan man inte se allt utan att betala extra? Det är väldigt förvirrande för mig.

"
Welcome to the wonderful world of Apple!
Remember to bring your credit card
"
Citera
2023-01-27, 14:00
  #3
Medlem
felstavadds avatar
Det är som med Viaplay och kanske andra strömningstjänster, det finns ett grundutbud men även väldigt mycket som man får betala för att antingen köpa eller hyra.
Tycker själv att det är rörigt men man vänjer sig, annars skaffar man sig en annan streamingtjänst.
Netflix och HBO-max är de aom jag kan säga inte säljer eller hyr ut utan man kan titta på allt utan att betala extra utöver månadsavgiften.
Citera
2023-01-27, 14:50
  #4
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag vet hur det känns, jag fick tre månader "gratis" när jag handlade för jättemycket hos Elgiganten, en handfull tv-serier och några filmer var allt som ingick, allt annat kostade. Snygg app dock men inget jag skulle betala för. Jag kollade på Finch sedan var jag aldrig in i appen igen.
Citera
2023-01-27, 15:44
  #5
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag vet hur det känns, jag fick tre månader "gratis" när jag handlade för jättemycket hos Elgiganten, en handfull tv-serier och några filmer var allt som ingick, allt annat kostade. Snygg app dock men inget jag skulle betala för. Jag kollade på Finch sedan var jag aldrig in i appen igen.

OK! Då är det inte jag som har missförstått appen i alla fall. Frågan är om det ingår fler filmer/serier den dag gratisperioden är slut och man börjar betala?

Inte för att jag tänker börja betala när gratisperioden är slut.
Citera
2023-01-27, 20:08
  #6
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Frågan är om det ingår fler filmer/serier den dag gratisperioden är slut och man börjar betala?

Nej, det gör det inte. Det spelar ingen roll om du för tillfället har det gratis eller om du skulle ha betalat för abonnemanget. Det är exakt samma utbud ändå i båda fallen.
Citera
2023-02-15, 14:14
  #7
Medlem
Sonny00s avatar
Har sagt upp skiten nu fast jag hade kvar två månader på gratisperioden. Det fanns inget jag ville se om jag inte var beredd att betala.

Finns det folk som betalar 89 kr/månad för detta?
Citera
2023-02-15, 16:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har just nu tre månaders gratis Apple TV+.

Jag är inte så van vid strömningstjänster, har bara testat Netflix en kort period. Det som överraskade mig med Apple är att det ligger en massa filmer och serier där som man måste betala extra för att se. Varenda gång jag har hittat en film jag är intresserad av så visar det sig att jag måste betala för att köpa eller hyra den. Varför kan man inte se allt utan att betala extra? Det är väldigt förvirrande för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Har sagt upp skiten nu fast jag hade kvar två månader på gratisperioden. Det fanns inget jag ville se om jag inte var beredd att betala.

Finns det folk som betalar 89 kr/månad för detta?
Utbuds- och prismässigt sett är AppleTV+ den klart mest konstiga tjänsten som finns, utbudet är mikroskopiskt och innehåller nästan inget intressant alls, till ett rejält överpris.

Jag hade tillgång till tjänsten i tre månader för att tag sedan och upplevde själv att det var extremt rörigt. För att hitta något att se var jag helt tvungen att använda externa JustWatch, i appen var det helt omöjligt att hitta något. Denna länk sorterar fram allt som ingår i abonnemanget på årtal, äldst längst ner:

http://www.justwatch.com/se/leverant...y=release_year

Det finns dock sevärda guldkorn i utbudet, massa gamla Charlie Brown-specials från 60-talet och framåt(plus några nya serier som var jämförelsevis mindre bra), om än lite huller om buller om man vill se dom kronologiskt, vissa ligger som lösa titlar, vissa ligger som avsnitt i en serie, och då är avsnitten okronologiska. Charlie Brown är för många generationer av amerikaner vad Bamse är för svenskar, så det är bra kulturell allmänbildning att se dom.

Sen alla fem säsongerna(om än felaktigt uppdelade) av Jim Henson's Fraggle Rock (1983-87) med engelska originaldubbningen, SVT sände bara säsong 1 på sin tid. Den serien var solklart värd att plöja. Skrev om det i Fraggle Rock-tråden:

(FB) Fragglarna (Fraggle Rock) (Sammanfogad /Mod)

Sist har dom även ett fåtal animerade filmer, mest intressant var den tredje i Tomm Moore's irländska trilogi, Wolfwalkers (2020), men jag tycker man ska se dom två föregående först, The Secret of Kells (2009) och Song of the Sea (2014).

Luck (2022) var halvt ok, om än lite väl mycket Pixar/Disney-stil.

Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Det är som med Viaplay och kanske andra strömningstjänster, det finns ett grundutbud men även väldigt mycket som man får betala för att antingen köpa eller hyra.
Tycker själv att det är rörigt men man vänjer sig..

Viaplay finns det mycket att kritisera för men jag tycker inte dom är i närheten av lika usla gällande att blanda ihop abonnemangs- och hyr/köp-utbudet på samma idiotiska sätt som AppleTV+. Hos Viaplay är det lätt att klicka fram enbart streamutbudet och exempelvis sortera det på årtal om man bara vill se gamla klassiker från 80-talet och äldre. I AppleTV-appen hittade jag inga sorteringsfunktionen överhuvudtaget, även om det kan ha ändrats sen i höstas. AppleTV+ är dock ingen tjänst jag sannolikt kommer återvända till. Kanske om jag får det gratis igen för att se om Fraggle Rock.
Citera
2024-02-06, 13:29
  #9
Medlem
diseuses avatar
Tre nya serier släpps i mars:

The Completely Made-Up Adventures of Dick Turpin. Äventyrskomedi i sex delar. Handlar om stråtrövaren Dick Turpin och dennes eskapader på 1700-talet. Premiär fredagen den 1 mars.

Trailer: https://youtu.be/kq5TmH7Np1M

Manhunt. Konspirationsthriller i sex delar. Handlar om jakten på John Wilkes Booth efter mordet på Abraham Lincoln. Premiär fredagen den 15 mars.

Trailer: https://youtu.be/VFT-b8eKdSo

Palm Royale. Komediserie om en kvinna som försöker ta sig in i societeten i Palm Beach på 1960-talet. Premiär onsdagen den 20 mars.

Trailer: https://youtu.be/-mbE660duGQ
Citera
2024-03-05, 16:26
  #10
Medlem
diseuses avatar
Trailer för Sugar, en dramaserie med Colin Farrell som privatdetektiv:

https://youtu.be/twvPGxuEOEA

De första två avsnitten släpps fredagen den 5 april, följt av ett nytt avsnitt varje fredag.
Citera
2024-03-12, 14:25
  #11
Medlem
diseuses avatar
Apple har nyligen gjort ett antal strategiska rekryteringar av nyckelpersoner med erfarenhet av reklam, vilket ger en fingervisning om att de förmodligen planerar en delvis reklamfinansierad variant av Apple TV+.

Källa: Apple is showing its growing TV ad ambitions as it poaches key execs from NBCUniversal and others
Citera
2024-03-17, 20:38
  #12
Medlem
DoktorNos avatar
Fick ett tre månader gratis när jag köpte en tv under Black Friday. Väntade tills "Masters of the air" började sändas för två månader sedan för att kolla den serien och då hoppade jag på ett abonnemang. Såg även filmen "Greyhound' med Tom Hanks men sen var det sluttittat.

Det magra utbudet som Apple TV+ har att erbjuda är inte värt mer än en gratis månads prövoperiod.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback