Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-29, 13:50
  #1
Avstängd
Avskyr liberalism och liberaler i synnerhet Liberalapartiet. Är det inte så att du måste lida av en allvarlig psykisk störning för att sympatisera med denna ideologi.

Har aldrig träffat en normal liberal. De tillber marknaden, profiten och individen. De hatar nationalstaten, traditioner och kärnfamiljen.

De äkskar hbtq och andra perversiteter. Älskar islam men hatar allt svenskt.

Håller ni med att liberalism är en psykiskt sjukdom? Har ni träffat någon normal liberal?
Citera
2023-01-29, 13:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Avskyr liberalism och liberaler i synnerhet Liberalapartiet. Är det inte så att du måste lida av en allvarlig psykisk störning för att sympatisera med denna ideologi.

Har aldrig träffat en normal liberal. De tillber marknaden, profiten och individen. De hatar nationalstaten, traditioner och kärnfamiljen.

De äkskar hbtq och andra perversiteter. Älskar islam men hatar allt svenskt.

Håller ni med att liberalism är en psykiskt sjukdom? Har ni träffat någon normal liberal?

Marknaden och profiten vet jag inte, men individen är suverän. Nu är jag förstås individualanarkist och inte libertarian.

Nationalstaten, kärnfamiljen och traditioner är trams. Allt lidande i Ukraina beror på tron på nationalstaten eller staten överhuvudtaget, eftersom Rysslands "anspråk" bygger på ett förvridet resonemang.

Jag hatar islam, men jag föraktar den svenska fegheten och bristen på frihetskärlek.

Vem som knullar med vem angår inte dig så länge allt är frivilligt.
Citera
2023-01-30, 12:24
  #3
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Marknaden och profiten vet jag inte, men individen är suverän. Nu är jag förstås individualanarkist och inte libertarian.

Nationalstaten, kärnfamiljen och traditioner är trams. Allt lidande i Ukraina beror på tron på nationalstaten eller staten överhuvudtaget, eftersom Rysslands "anspråk" bygger på ett förvridet resonemang.

Jag hatar islam, men jag föraktar den svenska fegheten och bristen på frihetskärlek.

Vem som knullar med vem angår inte dig så länge allt är frivilligt.


Jag skulle istället lägga skulden för Ukrainakriget på den liberala imperialism och det storhetsvansinne som USA manifesterar. Rent generellt tycks liberaler lida av hybris och en övertro på den liberala modellen. Det resulterar i att liberaler har svårt för att andra länder och folk väljer någon annan samhällsmodell. Till varje pris ska den liberala ordningen tryckas ned i halsen på folk. Meddelst hot och utpressning om inte annat. Vilket förstås resulterar i konflikter.
Citera
2023-01-30, 12:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Jag skulle istället lägga skulden för Ukrainakriget på den liberala imperialism och det storhetsvansinne som USA manifesterar. Rent generellt tycks liberaler lida av hybris och en övertro på den liberala modellen. Det resulterar i att liberaler har svårt för att andra länder och folk väljer någon annan samhällsmodell. Till varje pris ska den liberala ordningen tryckas ned i halsen på folk. Meddelst hot och utpressning om inte annat. Vilket förstås resulterar i konflikter.
Liberala länder fungerar så otroligt mycket bättre än konservativa att det inte råder någon som helst tvekan om att det är det objektivt bättre systemet. De som väljer bort den liberala modellen gör det uteslutande på grund av att de inte förstår sitt eget bästa.
Citera
2023-01-30, 13:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Liberala länder fungerar så otroligt mycket bättre än konservativa att det inte råder någon som helst tvekan om att det är det objektivt bättre systemet. De som väljer bort den liberala modellen gör det uteslutande på grund av att de inte förstår sitt eget bästa.

Gemene man i ett konservativt eller fascistiskt samhälle är ju bara något som de med den verkliga makten kan göra som de vill med, ungefär som när Hitler lät mörda alla verkliga ledarfigurer inom SA. Det märkliga är att de verkar helt omedvetna om detta.
Citera
2023-01-30, 16:15
  #6
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Liberala länder fungerar så otroligt mycket bättre än konservativa att det inte råder någon som helst tvekan om att det är det objektivt bättre systemet. De som väljer bort den liberala modellen gör det uteslutande på grund av att de inte förstår sitt eget bästa.

Jag har nördat in mig lite i grekisk, egyptisk och nordisk mytologi och insett hur intelligent detta system av Gudar faktiskt var för att vi skulle förstå oss själva och vår omvärld. Betydligt mer realistisk. Allt är baserat på observation och åskådning av vår miljö och den mänskliga själen, så har man byggt upp Gudar som metaforer för att representera olika aspekter av den mänskliga kollektiva själen.

Kristendomen måste ju ha bromsat mänsklig utveckling i över två tusen år med sin dogmatiska och trångsynta världsåskådning, och fått människor till de bakåtsträvare som du själv instinktivt hatar.

Jag ser lite på politisk korrekta människor idag som en annan form av kristendom, styrd av rädsla precis som kristendomen har styrt massorna av rädsla för att inte hamna i helvetet. Idag styrs folk av klimatångest och rädsla för att nazismen ska genomuppstå. En rädsla som slår ut all logik och gör dem till dogmatiska zombies på twitter eller på gatorna där de ropar samma hjärndöda ramsor "inga rasister på våra gator" i 50 år utan förändring. De följer enkla dogmatiska hjärndöda talkingpoints som de bygger upp sin onyanserade världsåskådning på, som är totalt irrationellt när man väl sätter sig in i logiken. För dessa människor som är starkt styrda av rädsla, så kan du absolut applicera determinismen på dem. De är förutsägbara. Kan man förstå deras ide-logik, dvs den politiskt korrekta ideologi så kan man förutspå hur woke-mobben kommer reagerar i olika situationer.

Men alla människor som tänker och reflekterar når högre medvetenhet, och blir medveten om sina känslor, tankar, behov och annat som styr en, men kan då uppnå fri vilja av att göra medvetna val.

De tyranner som styr vår värld idag vill ha folk i en slags zombie-mental state, för då kan de styra folk och massorna. Det är väl säkert det du också önskar att göra här, och det är därför du försöker övertyga folk om determinismen. Kan det ha att göra med att du ser ned på andra och tänker att du själv står över dem med ditt intellekt, visdom och gudomlig vilja?

Odin representerar främst visdom och intellekt.
Tor representerar vilja och styrka.

Något som våra förfäder och de Grekiska filosoferna redan visste existerade. Inget är nytt under solen.
Citera
2023-01-30, 18:25
  #7
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Liberala länder fungerar så otroligt mycket bättre än konservativa att det inte råder någon som helst tvekan om att det är det objektivt bättre systemet. De som väljer bort den liberala modellen gör det uteslutande på grund av att de inte förstår sitt eget bästa.


Ja, det här är exakt det där liberala Messiaskomplexet jag menade. Om du nu inte trollar förstås. Total brist på självinsikt och självkritik i ditt inlägg. Inbillar du dig verkligen att det finns en objektiv måttstock på omdömet ”fungerar mycket bättre”? Och du fattar uppenbarligen inte heller att den liberala samhällsmodellen bara existerat en väldigt kort tid i mänsklighetens historia.
Citera
2023-01-30, 18:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Ja, det här är exakt det där liberala Messiaskomplexet jag menade. Om du nu inte trollar förstås. Total brist på självinsikt och självkritik i ditt inlägg. Inbillar du dig verkligen att det finns en objektiv måttstock på omdömet ”fungerar mycket bättre”? Och du fattar uppenbarligen inte heller att den liberala samhällsmodellen bara existerat en väldigt kort tid i mänsklighetens historia.
Självklart finns det en objektiv måttstock. Det enda som människan strävar efter är hög levnadsstandard. Den liberala samhällsmodellen är överlägset bäst på att uppnå detta, just eftersom den erkänner att detta är det enda som spelar någon roll. Den försöker inte säga åt folk vad de vill ha, den lyssnar till vad de faktiskt vill ha.

Modellen må ha existerat under en väldigt kort tid, men har trots detta lyckats producera positiva resultat utan dess like.
Citera
2023-01-31, 11:24
  #9
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Självklart finns det en objektiv måttstock. Det enda som människan strävar efter är hög levnadsstandard. Den liberala samhällsmodellen är överlägset bäst på att uppnå detta, just eftersom den erkänner att detta är det enda som spelar någon roll. Den försöker inte säga åt folk vad de vill ha, den lyssnar till vad de faktiskt vill ha.

Modellen må ha existerat under en väldigt kort tid, men har trots detta lyckats producera positiva resultat utan dess like.


Nej, det finns ingen objektiv måttstock. Du resonerar exakt som en religiös sekterist. Dessutom har du käpprätt fel för om människan enbart eftersträvade högsta möjliga levnadsstandard för egen del så skulle hon aldrig bilda familj exempelvis. Du har även fel om att en liberal samhällsmodell är den enda som leder till hög levnadsstandard. Något som dagens Kina är ett levande bevis på.
Citera
2023-01-31, 12:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Nej, det finns ingen objektiv måttstock. Du resonerar exakt som en religiös sekterist. Dessutom har du käpprätt fel för om människan enbart eftersträvade högsta möjliga levnadsstandard för egen del så skulle hon aldrig bilda familj exempelvis. Du har även fel om att en liberal samhällsmodell är den enda som leder till hög levnadsstandard. Något som dagens Kina är ett levande bevis på.
Det är ett vetenskapligt faktum att allt vi någonsin gör är för att vi själva ska få det så bra som möjligt. Alla handlingar kräver nämligen en motivation, och det går inte att motivera en handling på något annat sätt. Alla som bildar familj gör det eftersom de tror att de själva kommer trivas bäst med den livsstilen, den finns inget annat skäl till att bilda familj, inte ens i teorin.

Att kineserna skulle ha hög levnadsstandard är dagens skämt.
Citera
2023-01-31, 13:17
  #11
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det är ett vetenskapligt faktum att allt vi någonsin gör är för att vi själva ska få det så bra som möjligt. Alla handlingar kräver nämligen en motivation, och det går inte att motivera en handling på något annat sätt. Alla som bildar familj gör det eftersom de tror att de själva kommer trivas bäst med den livsstilen, den finns inget annat skäl till att bilda familj, inte ens i teorin.

Att kineserna skulle ha hög levnadsstandard är dagens skämt.

Vilken vetenskap är det du stödjer dig på om jag får fråga? För inte är det biologi eller evolutionspsykologi i alla fall. Symptomatiskt att du bara har svammel som motargument när jag refererade till familjebildning. För det motsäger ju ditt tidigare påstående om att människan enbart eftersträvar hög levnadsstandard för egen del.

Bevisligen har Kina under flera decennier betydligt snabbare än liberala väst lyckats höja levnadsstandarden för sin befolkning. Med en icke-liberal samhällsmodell. Faktum är att liberala väst egentligen stagnerat sedan över 40 år tillbaka. Nästan allt ökat välstånd i väst sen dess beror på ökad skuldsättningsgrad.
Citera
2023-01-31, 13:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Vilken vetenskap är det du stödjer dig på om jag får fråga? För inte är det biologi eller evolutionspsykologi i alla fall. Symptomatiskt att du bara har svammel som motargument när jag refererade till familjebildning. För det motsäger ju ditt tidigare påstående om att människan enbart eftersträvar hög levnadsstandard för egen del.

Bevisligen har Kina under flera decennier betydligt snabbare än liberala väst lyckats höja levnadsstandarden för sin befolkning. Med en icke-liberal samhällsmodell. Faktum är att liberala väst egentligen stagnerat sedan över 40 år tillbaka. Nästan allt ökat välstånd i väst sen dess beror på ökad skuldsättningsgrad.
Rent biologiskt strävar hjärnan endast efter att tillfredsställa de fysiska och psykiska behov naturen har gett oss, jo. Allt vi någonsin gör och kan göra gör vi för att tillfredsställa dessa behov och därmed själva må bättre, ingenting annat spelar någon roll. Vi eftersträvar endast levnadsstandard för andra om det även gynnar oss själva. Våra familjemedlemmar har endast som syfte för oss att förgylla vårt eget liv på olika sätt, rent tekniskt så gör vi aldrig någonsin något för deras skull.

Kina har höjt levnadsstandarden från 1800-talsnivå till 1900-talsnivå genom att industrialisera landet. Detta kan vilket land som helst göra. Nu när det är gjort har dock denna höjning i levnadsstandard i Kina avtagit, fast än de inte ens kommit i närheten av den i Väst. Här i Väst får vi det däremot fortsatt bara bättre och bättre. Det är endast ett fåtal bittra och misslyckade personer som klagar och inte vill kännas vid detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback