Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-31, 20:55
  #1
Medlem
Är det någon som är insatt och förstår deras affärsmodell?

Hur ser deras partnerskap ut med nätföretagen?
Har dem eget lager?
Boxarna, får affären betala något för "platsen" eller ersätts dem för "platsen"?
Citera
2023-01-31, 21:11
  #2
Medlem
Oldberrys avatar
Är också intresserad av detta!
Citera
2023-01-31, 21:37
  #3
Medlem
Finnj-vels avatar
Dom har partnerskap med vissa av nätföretagen, dom kör både eget lager samt delat lager. Dom får betala för vissa platser och på vissa platsen så ersätts dom.
Citera
2023-01-31, 21:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Dom har partnerskap med vissa av nätföretagen, dom kör både eget lager samt delat lager. Dom får betala för vissa platser och på vissa platsen så ersätts dom.

Jo, jag kan läsa mig till detta på deras hemsida. Men jag är mer intresserad av deras affärsmodell och hur en setup kan se ut kontra iboxen exempelvis.
Citera
2023-01-31, 21:49
  #5
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Jo, jag kan läsa mig till detta på deras hemsida. Men jag är mer intresserad av deras affärsmodell och hur en setup kan se ut kontra iboxen exempelvis.
Deras affärsmodell är att dom sätter ut ett skåp nånstans och kopplar det på nåt sätt med nåt system och sen kan man hämta paket och för varje paket dom lämnar ut så får dom 100 spänn eller nåt
Citera
2023-01-31, 21:56
  #6
Medlem
Grunden i deras affär bygger rimligen på att de har lägre kostnader för hanteringen i och med att ingen personal behövs för att lämna ut paketet.
En batch med paket körs ut och laddas i boxar av en person.
Klart. Resten är automatiskt.

Om de sedan får X kr per paket eller per vikt eller hur de betalar för platsen där boxarna står kan säkert variera beroende av mångd paket, val av plats och annat.
Det behöver ju inte heller vara Instabox egen personal som sköter det hela. Schenker eller Postnord eller vilken annan speditör som helst kan väl sköta själva transporten och laddandet av boxar, om man skriver ett sådant avtal?
__________________
Senast redigerad av A.Selkirk 2023-01-31 kl. 21:59.
Citera
2023-04-23, 18:19
  #7
Medlem
Instabox äger alla skåp själva och betalar för att hyra den plats i butiken där skåpet står. Lyko har dock egna skåp som dem äger, men instabox levererar till, och sköter service av. Men dem skåpen betalar Instabox ej hyra för då dem är Lykos.

Instabox egen personal hanterar paketen i alla steg från att paketen lämnat e-handlaren tills dess att kunden hämtar sitt paket i ett skåp.

Instabox får betalt per paket dem levererar.
Citera
2023-05-06, 09:19
  #8
Medlem
CalzoneItalias avatar
Någon mer än jag som har problem med att få Pin-koden man behöver för att hämta ut sitt paket?
Citera
2023-05-06, 10:35
  #9
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Någon mer än jag som har problem med att få Pin-koden man behöver för att hämta ut sitt paket?

Som sms eller ? Har aldrig haft strul dom få gånger jag beställt.

Kontakta annars kundtjänsten
Citera
2023-05-20, 21:09
  #10
Medlem
godboys avatar
Beställde nyss grejer från två olika ställen på nätet. Det ena hade Instabox som alternativ och det andra hade Budbee som alternativ. Döm av min förvåning att BÅDA speditörerna skrev i sina bekräftelsemail att de just nu strukturerar om sina lager, är det samma företag i grund och botten. Tycket båda är pålitliga.
Citera
2023-05-20, 21:13
  #11
Medlem
LarsVonDusseldorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Beställde nyss grejer från två olika ställen på nätet. Det ena hade Instabox som alternativ och det andra hade Budbee som alternativ. Döm av min förvåning att BÅDA speditörerna skrev i sina bekräftelsemail att de just nu strukturerar om sina lager, är det samma företag i grund och botten. Tycket båda är pålitliga.

https://instabee.com/

De har gått ihop o blivit ett bolag.
Citera
2023-05-20, 21:21
  #12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsVonDusseldorf
https://instabee.com/

De har gått ihop o blivit ett bolag.
Åh, ok tack för info. Då borde de ju snart börja använda varandras skåp. Men säkert lite uppgraderingar och anpassningar som först ska ske av alla system.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback