Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-09, 01:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Ok, har inte haft med jutesnöre att göra, drog mest parallell till sisalgarn som gärna är tråkig att knyta upp efter man använt det, speciellt om det blivit blött.
Sorry för dåliga tips

Det var bra tips! Och med tanke på dina tips kommer jag ha med mig en dosa vaselin, dom kan vara bra vid knutarna på repen/snörena men även annat.

Tack!
Citera
2023-03-09, 01:59
  #14
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Hej. (Om Tråden ligger fel vänligen flytta den)
Lade ner en halvtimme på att verkligen seriöst svara på din fråga, jag har bland annat hållt kurser i överlevnad, och har själv varit utsatt för konstruerade situationer, men mitt svar bara försvann. Sorry.
Citera
2023-03-09, 02:04
  #15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Va?
Vet inte varför mitt inlägg försvann. Kanske för att tråden flyttades?

Här mina första punkter som fanns kvar i cashen.

1. Det värsta är kylan, även om du ger dig ut den varmaste sommarnatten. Bra sovsäck och framförallt bra nattkläder och liggunderlag är A och O. Sov inte med de kläder du gått omkring med på dagen.

Har du bra grejer är det inga problem med att sova ute i tjugo graders kyla. Jogga dig lite varm innan du kryper ner i sovsäcken. Tänk på hur den fungerar, att du själv värmer upp luften i den. Ha den alltid ihoprullad när du inte använder den.

2. Gasbrännare är bra, men tänk på att det går åt en hel del när det är kallt. Bensinbrännare ger mer per vikt, men en bra sådan är dyr. Jag skulle ha tagit med ett Trangiakök och bränsle (sprit - funkar även att dricka när tristessen dyker upp).

3. En typ Morakniv från Clas Ohlsson räcker mer än väl. Tänk dock på att den kan gå sönder.

4. Bra att du har kläder. Tänk på att dina kläder måste torka, så det går åt ombyte. Ett bra sätt att torka kläder är att ha dem i sovsäcken medans du sover. Bra nattkläder är det viktigaste, syntet är det bästa - torkar snabbt och värmer bra, och är billigt.

5. Vet inte vad du ska ha snöre till. Men om du vill ha det, så köp ett överlevnadsarmband, lite kul. https://overlevnad.nu/basta-overlevnadsarmband/
Citera
2023-03-09, 02:19
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vet inte varför mitt inlägg försvann. Kanske för att tråden flyttades?

Här mina första punkter som fanns kvar i cashen.

1. Det värsta är kylan, även om du ger dig ut den varmaste sommarnatten. Bra sovsäck och framförallt bra nattkläder och liggunderlag är A och O. Sov inte med de kläder du gått omkring med på dagen.

Har du bra grejer är det inga problem med att sova ute i tjugo graders kyla. Jogga dig lite varm innan du kryper ner i sovsäcken. Tänk på hur den fungerar, att du själv värmer upp luften i den. Ha den alltid ihoprullad när du inte använder den.

2. Gasbrännare är bra, men tänk på att det går åt en hel del när det är kallt. Bensinbrännare ger mer per vikt, men en bra sådan är dyr. Jag skulle ha tagit med ett Trangiakök och bränsle (sprit - funkar även att dricka när tristessen dyker upp).

3. En typ Morakniv från Clas Ohlsson räcker mer än väl. Tänk dock på att den kan gå sönder.

4. Bra att du har kläder. Tänk på att dina kläder måste torka, så det går åt ombyte. Ett bra sätt att torka kläder är att ha dem i sovsäcken medans du sover. Bra nattkläder är det viktigaste, syntet är det bästa - torkar snabbt och värmer bra, och är billigt.

5. Vet inte vad du ska ha snöre till. Men om du vill ha det, så köp ett överlevnadsarmband, lite kul. https://overlevnad.nu/basta-overlevnadsarmband/

Jag har varit ute något dygn tidigare och ja det blir kallt men eld ger värme och ved finns det gott om.
Jag kommer inte ha med mig något sådant alls, utan med brännare menar jag en sådan här https://www.biltema.se/verktyg/svets...are-2000041523

Knivar har jag av väldigt bra kvalitet och kommer ta med två tre stycken, dom kommer inte gå av.

Du är proffs men det låter galet att torka kläder INUTI sovsäcken, hur funkar det, måsta vara bättre ovanför en brasa, kan inte se hur kläderna ska torkas INUTI en sovsäck?

Paracordarmband har jag, men det för att det ser lite macho ut inte för att överleva i skogen.

Tack för dina svar

Edit: Hittade dina tips i en knarkartråd
(FB) Identifiering - Tablett M/M
__________________
Senast redigerad av SiLJ4 2023-03-09 kl. 02:29.
Citera
2023-03-09, 02:30
  #17
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Jag har varit ute något dygn tidigare och ja det blir kallt men eld ger värme och ved finns det gott om.
Jag kommer inte ha med mig något sådant alls, utan med brännare menar jag en sådan här https://www.biltema.se/verktyg/svets...are-2000041523

Knivar har jag av väldigt bra kvalitet och kommer ta med två tre stycken, dom kommer inte gå av.

Du är proffs men det låter galet att torka kläder INUTI sovsäcken, hur funkar det, måsta vara bättre ovanför en brasa, kan inte se hur kläderna ska torkas INUTI en sovsäck?

Paracordarmband har jag, men det för att det ser lite macho ut inte för att överleva i skogen.

Tack för dina svar
Med brännare menar jag det man har för att laga mat, typ till ett vanligt Trangiakök. Med det kan du sedan ha olika brännare beroende på ditt behöv. Sprit, gas eller bensin.

Vitsen med din brännare kan jag inte se :-)

Paracordarmban var mitt förslag innan jag såg att du skulle sova med en press, med den lösningen måste du såklart ha snören.

Och att torka kläder i sovsäcken funger riktigt bra, givetvis inte om de är riktigt blöta. I minus tjugo stoppar man även pjäxorna i sovsäcken.

Men tänk på hur en sovsäck fungerar. Man måste vara varm när man kryper ner, och ha torra kläder på sig.

Det kan jag tycka är bland det häftigaste när man är ute, att krypa ner och känna hur kroppen värmer upp luften och allt bara blir varmt. Och så får man inte glömma den där uppvärmningen efter nattens kisspaus innan man kryper ner igen.

När jag frusit som mest var jag och några till ute i norden, vi hade inget ombyte och ingen sovsäck eller liknande, och det var nog årets varmaste dagar. Vi låg och skakade och så nära varandra vi kunde.

Gällande kniv har jag också några exklusiva, men ser i naturen sällan något behov av mer än en typ Morakniv i rostfritt. De bredare av typ Fällkniven kanske håller bättre, men jag ser inte att de skulle vara bättre för naturliv.
__________________
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-09 kl. 02:33.
Citera
2023-03-09, 02:33
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Med brännare menar jag det man har för att laga mat, typ ett vanligt Trangiakök. Med det kan du sedan ha olika brännare beroende på ditt behöv. Sprit, gas eller bensin.

Vitsen med din brännare kan jag inte se :-)

Paracordarmban var mitt förslag innan jag såg att du skulle sova med en press, med den lösningen måste du såklart ha snören.

Och att torka kläder i sovsäcken funger riktigt bra, givetvis inte om de är riktigt blöta. I minus tjugo stoppar man även pjäxorna i sovsäcken.

Men tänk på hur en sovsäck fungerar. Man måste vara varm när man kryper ner, och ha torra kläder på sig.

Det kan jag tycka är bland det häftigaste när man är ute, att krypa ner och känna hur kroppen värmer upp luften och allt bara blir varmt. Och så får man inte glömma den där uppvärmningen efter nattens kisspaus innan man kryper ner igen.

När jag frusit som mest var jag och några till ute i norden, vi hade inget ombyte och ingen sovsäck eller liknande, och det var nog årets varmaste dagar. Vi låg och skakade och så nära varandra vi kunde.

Jag ska som sagt inte ha med mig något sådant alls utan tycker att det funkar fint att göra vildmarksmat över öppen eld/glödande kol.

Jag har varit med förr och är det blött så (kanske det är fusk) men ack så skönt att kunna blåsa på snabbt och hårt för att få upp sin eld.

Sill-mjölkar!

Tack för dina tips!
__________________
Senast redigerad av SiLJ4 2023-03-09 kl. 02:36.
Citera
2023-03-09, 02:36
  #19
Medlem
Onanikrems avatar
Mitt tipps är att åk ut i två dagar, se vad du använder och hur, se vad du saknar.
Sedan kör du 2.0 i 7 dagar och kanske 3.0 i 14 dagar.

Jag skulle ha med ett par tjockare sopsäckar i plast om det spöregnar så inte alla dina kläder, sovsäck och sånt blir blött, fukt är din största fiende. Presenning i all ära men men.. Skulle även ha två sorts strumpor, tunnare och tjockare i ull.
Citera
2023-03-09, 02:40
  #20
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Aldrig gjort något liknande, är inte främmande för skog och mark men är åas inget fan av att sova i tält, har aldrig gjort det förutom på tomtgränsen när man var ett litet äckelbarn.
Då kanske du inte är densamma med samma nick som skrev följande...
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Jag har varit med förr och är det blött så (kanske det är fusk) men ack så skönt att kunna blåsa på snabbt och hårt för att få upp sin eld.

Sill-mjölkar!
Jag har absolut inget emot att ge tips, och tyvärr så försvann stora delar av mina tips, antagligen när tråden flyttades.

Men om du inte ens vet vem du är och vilka tips du behöver så känns det ändå ganska meningslöst.

Att tro att en eld värmer när man ska sova, är ett ganska typiskt mönster för en amatör. Om du inte sover på elden/glöden.
__________________
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-09 kl. 02:43.
Citera
2023-03-09, 02:43
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Då kanske du inte är densamma med samma nick som skrev följande...
Jag har absolut inget emot att ge tips, och tyvärr så försvann stora delar av mina tips, antagligen när tråden flyttades.

Men om du inte ens vet vem du är och vilka tips du behöver så känns det ändå ganska meningslöst.

Dina tips finns kvar i den här tråden (FB) Identifiering - Tablett M/M

Och du missförstår eller misstolkar med flit, jag har gjort ett dygn nästintill två men inte varit i närheten av att leva i naturen i 7 dagar.
Så det är samma användare som skriver.
Citera
2023-03-09, 02:47
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Mitt tipps är att åk ut i två dagar, se vad du använder och hur, se vad du saknar.
Sedan kör du 2.0 i 7 dagar och kanske 3.0 i 14 dagar.

Jag skulle ha med ett par tjockare sopsäckar i plast om det spöregnar så inte alla dina kläder, sovsäck och sånt blir blött, fukt är din största fiende. Presenning i all ära men men.. Skulle även ha två sorts strumpor, tunnare och tjockare i ull.

Bra tips men jag är lite ON/OFF där, alltså jag kan göra ett dygn men jag vill inte göra 3 då vill jag göra 7 på direkten.

Sopsäckar är ett bra förslag, iaf att ha med en, har en stor vattentät rygga, men en sopsäck är bra och tar ingen plats, tack för tipset.
Citera
2023-03-09, 02:51
  #23
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Dina tips finns kvar i den här tråden (FB) Identifiering - Tablett M/M

Och du missförstår eller misstolkar med flit, jag har gjort ett dygn nästintill två men inte varit i närheten av att leva i naturen i 7 dagar.
Så det är samma användare som skriver.
Dels skapar du två trådar med samma ämne, dels så lurar du mig med att först skriva att du är amatör, och i nästa andetag berätta att du inte är det.

Jag lägger ner massor med tid på att jag tycker det är kul att få ut en "amatör" i skogen, ge tips och berätta. Delar gärna med mig av min kunskap och mina erfarenheter.

Men du plötsligt bara snurrar rund och är det andra.

Hade jag diskuterat med någon som varit ute så hade jag inte behövt föreslå att man ska ha en Morakniv. Och jag hade inte behövt berätta att man inte behöver snöre om man inte ska snara djur eller binda en tarp.

Var för fan ärlig, då får du bäst svar.

Här är för övrigt det jag skrev i den tråden.
1. Det värsta är kylan, även om du ger dig ut den varmaste sommarnatten. Bra sovsäck och framförallt bra nattkläder och liggunderlag är A och O. Sov inte med de kläder du gått omkring med på dagen.

Har du bra grejer är det inga problem med att sova ute i tjugo graders kyla. Jogga dig lite varm innan du kryper ner i sovsäcken. Tänk på hur den fungerar, att du själv värmer upp luften i den. Ha den alltid ihoprullad när du inte använder den.

2. Gasbrännare är bra, men tänk på att det går åt en hel del när det är kallt. Bensinbrännare ger mer per vikt, men en bra sådan är dyr. Jag skulle ha tagit med ett Trangiakök och bränsle (sprit - funkar även att dricka när tristessen dyker upp).

3. En typ Morakniv från Clas Ohlsson räcker mer än väl. Tänk dock på att den kan gå sönder. Och man kan tappa bort den. Hellre två Moraknivar en en svindyr från Fällkniven, även om den senare är betydligt roligare.

4. Bra att du har kläder. Tänk på att dina kläder måste torka, så det går åt ombyte. Ett bra sätt att torka kläder är att ha dem i sovsäcken medans du sover. Bra nattkläder är det viktigaste, syntet är det bästa - torkar snabbt och värmer bra, och är billigt.

5. Vet inte vad du ska ha snöre till. Men om du vill ha det, så köp ett överlevnadsarmband, lite kul. https://overlevnad.nu/basta-overlevnadsarmband/ Se även punkt 6.

6. En press funkar toppen att sova under, och att ha på marken under liggunderlaget. Så har du tänkt sova så ska du såklart ha snöre att binda upp med.

7. Se punkt 6.

8. Du kan dricka i princip allt sjövatten du hittar i Sverige. Köp med dig en flaska klorin om du vill vara försiktig. Du får googla efter hur mycket som behövs. Men att bära med sig vatten för en veckas dryck och matlagning är inte realistiskt.

9. Satsa hellre på Leukoplast, blå eller grön. Gärna den breda.

10. Trangia. Det enligt mig bästa. Sedan väljer du vad du vill ha för brännare. Sprit, bensin eller gas.

11. Burkar med mat är inte så bra, tungt att bära på om du inte ska vara still på ett ställe, men någon måste ta dem dit. Det är inte speciellt svårt att torka mat som köttfärssås hemma innan turen. Torr mat är hur som helst mitt förslag, dock svindyrt att köpa färdigt. Havregryn är bra, men kom ihåg saltet, och tänk på att du ska diska efteråt. En flaska sirap kan vara bra, gott och energirikt.

12. Köp en billig mobil på Clas Olsson, av gammal modell. En sådan klarar lätt en vecka utan att laddas.

13. Jo, det kan vara vettigt att ha med en rulle dasspapper, väger inte så mycket.

14. Ja, ett vettigt liggunderlag är bra att ha.

Jag skulle klara mig utan något av ovan, kanske inte utan tändare och kniv. Och har även gjort så vid ett par konstruerade tillfällen.

Det värsta har alltid varit kylan på natten. Mat klarar man sig utan en vecka utan problem, och vatten kan man hitta nästan var som helst om du tänkt vara i Sverige. Visst kan den ligga en ruttnade räv med någon knasig sjukdom uppströms, men...

Sedan ska man absolut inte underskatta kylan i sommarnatten, när jag har frusit så har det varit på sommaren, inte i en snöka med femton minus. Man är oftast mer förberedd när man sover ute på vintern.
__________________
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-09 kl. 02:55.
Citera
2023-03-09, 02:55
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Dels skapar du två trådar med samma ämne, dels så lurar du mig med att först skriva att du är amatör, och i nästa andetag berätta att du inte är det.

Jag lägger ner massor med tid på att jag tycker det är kul att få ut en "amatör" i skogen, ge tips och berätta. Delar gärna med mig av min kunskap och mina erfarenheter.

Men du plötsligt bara snurrar rund och är det andra.

Hade jag diskuterat med någon som varit ute så hade jag inte behövt föreslå att man ska ha en Morakniv. Och jag hade inte behövt berätta att man inte behöver snöre om man inte ska snara djur eller binda en tarp.

Var för fan ärlig, då får du bäst svar.

Virrpanna!
GÅ Å LÄGG DÄ!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback