Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-09, 00:16
  #1
Medlem
Hej. (Om Tråden ligger fel vänligen flytta den)

Jag är om jag ska vara ärlig lite smått vilsen atm, känner att jag behöver göra något åt det och funderar på om jag ska ta ledigt en vecka och fly ut i skogen, kanske skulle kunna göra mig gott, jag tror det.

Aldrig gjort något liknande, är inte främmande för skog och mark men är åas inget fan av att sova i tält, har aldrig gjort det förutom på tomtgränsen när man var ett litet äckelbarn.

Jag hatar kyla så jag kommer vänta minst ett par veckor så att vi iaf inte får minusgrader om nätterna.

Tanken är då att vara "OFF GRID" i en vecka, sju dagar på ett något sånär minimalistiskt vis.

Jag kommer lista nedan vad som jag nu bara snabbt kom på att jag behöver, har eller behöver köpa.

1. Sovsäck, innehar en rätt så fancy!
2. Tändare tändstickor och liten gasbrännare har jag. (Köpa gas)
3. Kniv Yxa såg och div brynstål har jag. Sågen får nog stryka på foten pga av utrymme och vikt.
4. Kläder och rejäla kängor har jag.
5. Köpa Jutesnöre https://www.biltema.se/fritid/tradga...0-m-2000038552
6. Köpa Presenning https://www.biltema.se/fritid/tradga...5-m-2000051146
7. Köpa Presenningssöre https://www.biltema.se/bat/tagvirke/...ore-2000017693
8. Köpa Vattendunk 15 l https://www.biltema.se/fritid/friluf...5-l-2000022025 tungt att bära på men vatten måste man ha och 15 liter räcker gott i 7 dagar tänker jag?!
9. Silvertejp, Bandage,Eltejp innehar jag.
10. Kokkärl (Köpa eller inte osäker på om jag har något bra)
11. Mat: Havregryn,Tonfisk,Vita Bönor,Pasta,Buljongtärningar, Majs,Morötter......?
12. Helt OFF kommer jag inte vara utan kommer ha med mig en rätt så kraftig powerbank med inbyggd
ficklampa och en fullt laddad telefon så jag kan dra iväg ett sms om dagen att jag lever.
13. Toalettpapper
14. Kom på att jag behöver köpa ett liggunderlag
Jag har inte planerat det här så det jag skrivit var nödvändiga saker som dök upp nu precis nu.

Vikten är det som ställer till det såklart och att jag vill leva minimalistiskt, har tänkt att byta "camp" varje eller varannan dag.

Vad säger proffsen, och proffsen bakom tangenterna?
__________________
Senast redigerad av SiLJ4 2023-03-09 kl. 00:48.
Citera
2023-03-09, 00:43
  #2
Medlem
hyfies avatar
Det där låter som en riktigt bra idé, blev pepp själv faktiskt! Efter den här långa vintern som precis blev ännu längre med all snö som kom. Tänk att sitta ute i skog och mark när våren tittar fram och solen skiner en i ansiktet.

Jag tycker det där med telefon är fine men lova mig att du ENDAST har med den för nödfall. Kommer bli väldigt besviken på dig om du scrollat feeden innan du somnar om kvällarna. Det är allt det där du ska koppla bort dig ifrån och bara existera i nuet. Vaggas till sömns av skogens alla ljud. (eller motsatsen, ligga vaken på helspänn för du trodde du hörde ett rovdjur i närheten )

Jag personligen hade lätt haft med mig fiskeutrustning också då jag älskar att fiska. Att grilla en nyfångad firre på öppen eld för att sedan sätta i sig i naturens omgivning, det är the REAL DEAL. Där har man verkligen förtjänat det efterföljande dopamin-flöde som det resulterar i. Det är så det är tänkt att det ska gå till när vi Homo sapiens skaffar oss föda. Att det sedan har barkat helt åt helvete, och att gemene man nu för tiden inte behöver anstränga sig mycket alls för att 1. klicka hem en sorglig fabrikspaketerad torskbit till dörren och 2. koka den på spisen, för att 3. tugga och svälja ja det behöver vi inte ta nu.

Ha det så gött ute i skogen när det blivit varmt nog!
Citera
2023-03-09, 00:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyfie
Det där låter som en riktigt bra idé, blev pepp själv faktiskt! Efter den här långa vintern som precis blev ännu längre med all snö som kom. Tänk att sitta ute i skog och mark när våren tittar fram och solen skiner en i ansiktet.

Jag tycker det där med telefon är fine men lova mig att du ENDAST har med den för nödfall. Kommer bli väldigt besviken på dig om du scrollat feeden innan du somnar om kvällarna. Det är allt det där du ska koppla bort dig ifrån och bara existera i nuet. Vaggas till sömns av skogens alla ljud. (eller motsatsen, ligga vaken på helspänn för du trodde du hörde ett rovdjur i närheten )

Jag personligen hade lätt haft med mig fiskeutrustning också då jag älskar att fiska. Att grilla en nyfångad firre på öppen eld för att sedan sätta i sig i naturens omgivning, det är the REAL DEAL. Där har man verkligen förtjänat det efterföljande dopamin-flöde som det resulterar i. Det är så det är tänkt att det ska gå till när vi Homo sapiens skaffar oss föda. Att det sedan har barkat helt åt helvete, och att gemene man nu för tiden inte behöver anstränga sig mycket alls för att 1. klicka hem en sorglig fabrikspaketerad torskbit till dörren och 2. koka den på spisen, för att 3. tugga och svälja ja det behöver vi inte ta nu.

Ha det så gött ute i skogen när det blivit varmt nog!
Jag tar nog med mig en gammal knapptelefon för att möjligheten inte ska finnas att fuska sig tillbaka till "eländet".

Jag hade en destination i tanke men ska jag kunna fiska som jag också gillar så får jag byta och då har jag en ny som fungerar mycket bättre men då får jag ta bilen till skogen, eller jag kan väl cykla dit också men då blir det ett kraftprov i sig.

Tack för uppmuntran!

Edit: Har gjort ett dygn tidigare några gr, med bara vatten och lite tilltugg, väldigt fridfullt!
Älskar att sitta vid en brasa och bara njuta.
__________________
Senast redigerad av SiLJ4 2023-03-09 kl. 01:03.
Citera
2023-03-09, 01:09
  #4
Medlem
hockexs avatar
Tycker du ska ta med dig lite svamp också, lär rena din själ om du är lite vilsen/stressad, perfekt setting med naturen.

Bara ett tips, folk har gjort det i årtusenden här så det är inget nytt precis.
Citera
2023-03-09, 01:11
  #5
Medlem
Kanske är en lyxprodukt men myggorna älskar mig!
Citera
2023-03-09, 01:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Tycker du ska ta med dig lite svamp också, lär rena din själ om du är lite vilsen/stressad, perfekt setting med naturen.

Bara ett tips, folk har gjort det i årtusenden här så det är inget nytt precis.

Jag är helt oinvigd till dom svamparna som jag tror du menar och har ingen källa till dom, dom enda jag äter är dom jag plockar själv och det är kantareller och trattkantareller.
Citera
2023-03-09, 01:20
  #7
Medlem
Karta och kompass om telefonen dör.
Penna och en liten anteckningsbok att skriva noteringar i om du behöver, eller om du kommer på tankar du vill följa upp efteråt.
Vattnet blir tungt, kan du inte välja ett område där det finns rent vatten i bäck?
Riktiga skavsårsplåster.
Gaffel och kåsa.
Potatismospulver och salt, till fisken.
På Ö&B finns färdigbredda knäckemackor, lätt att ta med, perfekt mellanmål.
Citera
2023-03-09, 01:20
  #8
Medlem
Tillägg

Underkläder: Strumpor och kalsonger, till ett byte varannan dag eller om man behöver byta/torka strumpor om man råkat klampa ner i ett kärr.

En DUX hårdtvål.
Citera
2023-03-09, 01:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Karta och kompass om telefonen dör.
Penna och en liten anteckningsbok att skriva noteringar i om du behöver, eller om du kommer på tankar du vill följa upp efteråt.
Vattnet blir tungt, kan du inte välja ett område där det finns rent vatten i bäck?
Riktiga skavsårsplåster.
Gaffel och kåsa.
Potatismospulver och salt, till fisken.
På Ö&B finns färdigbredda knäckemackor, lätt att ta med, perfekt mellanmål.

Gammal orienterare så behöver inte karta och kompass
Penna och papper, väldigt bra tips!
Har också funderat på dom där jävla vattenkilona .... får lura på det.
Skavsårplåster är no need då jag har kängor som jag gått mil i förut.
Kåsa, självklart måste jag ha med mig en kåsa!
Potatismospulver är också ett bra tips, många år sedan nu jag åt pulvermos.
Mnja där går min gräns färdigbredda knäckisar haha.
Salt och Peppar måste jag givetvis ha med mig!

Tack för alla tips!
Citera
2023-03-09, 01:37
  #10
Medlem
tastass avatar
Släpa vatten känns ju bra jävla drygt, kika på filterlösningar istället och välj område med goda vattenförutsättningar.
En fällbar handsåg ger mer "bang for teh buck" än en yxa, förutsatt att du har en kniv lämplig att spänta ved med.
Regnjacka eller poncho är gott att ha, det lir fort kallt om man bara har blöta kläder.
Skulle personligen välja någon annan lina som är lättare att "återanvända", typ polypropenlina.
Och givetvis kompass och karta över området, förutsatt att det inte är ett område du känner väl.
Citera
2023-03-09, 01:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Släpa vatten känns ju bra jävla drygt, kika på filterlösningar istället och välj område med goda vattenförutsättningar.
En fällbar handsåg ger mer "bang for teh buck" än en yxa, förutsatt att du har en kniv lämplig att spänta ved med.
Regnjacka eller poncho är gott att ha, det lir fort kallt om man bara har blöta kläder.
Skulle personligen välja någon annan lina som är lättare att "återanvända", typ polypropenlina.
Och givetvis kompass och karta över området, förutsatt att det inte är ett område du känner väl.

Någon filtrering kommer det inte bli på tal om och 15 kilo är inte hela världen, jag vet några ställen med bra vatten som man kan dricka direkt ur källan, men dom fungerar inte av flera olika anledningar.

Poncho har jag tänkt på, men jag lider inte av att bli blöt och kan torka kläder när jag slår läger, får fnula på den.

Jag ser inga problem i att återanvända snörena/repen jag länkade.

Jag har alltid kommit hem, men tog en omväg på 6-7 timmar en gång innan jag hittade ut, det var kämpigt men lärorikt. Jag får väl ta med kompassen.
Citera
2023-03-09, 01:51
  #12
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Någon filtrering kommer det inte bli på tal om och 15 kilo är inte hela världen, jag vet några ställen med bra vatten som man kan dricka direkt ur källan, men dom fungerar inte av flera olika anledningar.

Poncho har jag tänkt på, men jag lider inte av att bli blöt och kan torka kläder när jag slår läger, får fnula på den.

Jag ser inga problem i att återanvända snörena/repen jag länkade.

Jag har alltid kommit hem, men tog en vända på 6-7 timmar en gång innan jag hittade ut, det var kämpigt men lärorikt. Men jag får väl ta med kompassen.

Ok, har inte haft med jutesnöre att göra, drog mest parallell till sisalgarn som gärna är tråkig att knyta upp efter man använt det, speciellt om det blivit blött.
Sorry för dåliga tips
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback