Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-16, 10:53
  #1
Medlem
carlv0nlinnes avatar
Ser ofta bilar som kör runt med en sån röd skylt där det står att det finns hund i bilen. Varför vill man så gärna att andra ska veta om det?

Jag ser aldrig skyltar om andra djur, ömtålig last, bebis etc i bilen. Eller jo "barn i bilen" står det väl ibland och då kan jag gärna dra ner tempot, öka avstånd etc. Men hundskylten är betydligt vanligare och vi är väl inte mer rädda om hundar än barn... Vill dom att man ska ta mer hänsyn eller vad ska man göra med den informationen?
Citera
2023-03-16, 10:55
  #2
Medlem
HVIT.s avatar
Skrämma iväg skurkar kanske. Vid ev olycka/fara så ska man kanske kolla upp så att hunden kan evakueras.
Citera
2023-03-16, 10:58
  #3
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlv0nlinne
Ser ofta bilar som kör runt med en sån röd skylt där det står att det finns hund i bilen. Varför vill man så gärna att andra ska veta om det?
För att om bilen hamnar i en olycka så vill man att eventuell räddningspersonal skall veta om att det finns ett pälsklätt och emotionellt desorienterat rakblad i bilen och agera därefter.
Citera
2023-03-16, 10:59
  #4
Medlem
VoktorDodkas avatar
Främst beror det på att hundmänniskor köper allt som finns med hundar, skyltar, dekaler, tröjor, underkläder osv, finns det bildekaler ska dom givetvis köpa såna också.
Citera
2023-03-16, 11:00
  #5
Medlem
Onanikrems avatar
Även bra för räddningspersonal att veta det finns en hund i bilen om man skulle krascha av vägen.
Citera
2023-03-16, 11:00
  #6
Medlem
BlaBalks avatar
Det är bra info för den som ligger bakom att man kanske kör försiktigare i kurvor och korsningar än annars, eftersom det är en obältad vovve i bakluckan.

Jag har märkt stor skillnad sedan jag slängde på en sådan skylt, folk håller större avstånd. Men det kan ju vara konfirmationsbias.
Citera
2023-03-16, 11:02
  #7
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlv0nlinne
Ser ofta bilar som kör runt med en sån röd skylt där det står att det finns hund i bilen. Varför vill man så gärna att andra ska veta om det?

Jag ser aldrig skyltar om andra djur, ömtålig last, bebis etc i bilen. Eller jo "barn i bilen" står det väl ibland och då kan jag gärna dra ner tempot, öka avstånd etc. Men hundskylten är betydligt vanligare och vi är väl inte mer rädda om hundar än barn... Vill dom att man ska ta mer hänsyn eller vad ska man göra med den informationen?

Finns många som även har skyltar med "barn i bilen" också och den är väl att folk ska ta det lite lugnare i trafiken om det nu är barn i närheten.
Angående "hund i bilen" skylten så är det nog mer just vid olyckor att någon i räddningspersonalen även ska kolla om hunden är där eller inte och hur den mår. Själv har jag hund i bilen men ingen skylt då jag inte vill skylta detta. Finns personer som slår sönder rutor bara för att de tror att hunden lider så fort det kommer en solstråle in eller barn som knackar på rutan för att hälsa på hunden. Vill inte ha någon av dessa i närheten av min bil.
Givetvis är hunden aldrig ensam i bilen om det är varmt ute.
Citera
2023-03-16, 11:04
  #8
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Även bra för räddningspersonal att veta det finns en hund i bilen om man skulle krascha av vägen.

Idiot du snackar om sånna märkningar på lägenhetsdörrar.
Tror du räddningstjänsten letar efter en markering i krossat glas när de ser in hela bilen utifrån..

Barn i bil / Hund i bil - håll avstånd främst för de oftast inte är fastspända eller i bur (inte barn. Djur) Man brukar köra mer mjukt då och därför skylta för bilen bakom så de inte ligger i röven och skriker pga att denne inte kan tänka på annat än att det är en idiot som kör.
Citera
2023-03-16, 11:08
  #9
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Idiot du snackar om sånna märkningar på lägenhetsdörrar.
Tror du räddningstjänsten letar efter en markering i krossat glas när de ser in hela bilen utifrån..

Barn i bil / Hund i bil - håll avstånd främst för de oftast inte är fastspända eller i bur (inte barn. Djur) Man brukar köra mer mjukt då och därför skylta för bilen bakom så de inte ligger i röven och skriker pga att denne inte kan tänka på annat än att det är en idiot som kör.
Inte råkat ut för det och slipper förhoppningsvis, men bra att ha varningen på bilen om räddningspersonal kanske ser den. han är inte folkilsk, men bilen är revir.
Citera
2023-03-16, 11:09
  #10
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Främst beror det på att hundmänniskor köper allt som finns med hundar, skyltar, dekaler, tröjor, underkläder osv, finns det bildekaler ska dom givetvis köpa såna också.
Detta och viljan manifistera för allt och alla att en främst är Husse lr Matte.

OffT: Som valp, läste vi när vi kände oss intellektuellt djupa alla pubicerade döds-annonser och häpnade över att det istället för ett kristet kors ofta var en byracka avbildad i annonsen. Vi trodde felaktigt efterlevande sökte signalera den avlidne levt ett hundliv, men fick förklarat för oss att döingen när ännu i Livet först och främst varit hundägare.
Citera
2023-03-16, 11:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Idiot du snackar om sånna märkningar på lägenhetsdörrar.
Tror du räddningstjänsten letar efter en markering i krossat glas när de ser in hela bilen utifrån..

Barn i bil / Hund i bil - håll avstånd främst för de oftast inte är fastspända eller i bur (inte barn. Djur) Man brukar köra mer mjukt då och därför skylta för bilen bakom så de inte ligger i röven och skriker pga att denne inte kan tänka på annat än att det är en idiot som kör.
Kul ton du har när du har fel.
En bekant till mig jobbade som brandman och han själv hade varit med om att de missade ett barn vid en olycka då det inte satt kvar i bilbarnstolen. Nu gick det bra.
Men han berättade när vi skaffade hund att vi borde skaffa en hundskylt eftersom det uppmärksammar räddningspersonalen lite extra.
Citera
2023-03-16, 11:21
  #12
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns många som även har skyltar med "barn i bilen" också och den är väl att folk ska ta det lite lugnare i trafiken om det nu är barn i närheten.
Angående "hund i bilen" skylten så är det nog mer just vid olyckor att någon i räddningspersonalen även ska kolla om hunden är där eller inte och hur den mår. Själv har jag hund i bilen men ingen skylt då jag inte vill skylta detta. Finns personer som slår sönder rutor bara för att de tror att hunden lider så fort det kommer en solstråle in eller barn som knackar på rutan för att hälsa på hunden. Vill inte ha någon av dessa i närheten av min bil.


Givetvis är hunden aldrig ensam i bilen om det är varmt ute.

Det fetade. En termometer som visar temperaturen hjälper. Givetvis kör man acn när hunden sitter i.
Hunden klarar några minuter utan problem.
__________________
Senast redigerad av Mullret 2023-03-16 kl. 11:24.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback