Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-05, 07:44
  #1
Avstängd
susozss avatar
Fattar inte varför mataffärerna tillåter självscanning. De har liksom en oövervakad självscanning en bit bort från vanliga kassorna. Så det blir jättelätt att stjäla godsaker från alla möjliga prisklasser. Jag är en av förmodligen tusentals som aldrig självscannar alla mina varor. Har jag 20 varor kanske jag scannar 5 av dem, och stoppar ner resten i min ryggsäck lite diskret. Vipps så har man tjänat 500kr på en handling. Gör man detta över ett år blir det stora belopp.

Finns ingen riktig risk i det heller.

Det är så enkla pengar som de förlorar på sin foolishness och detta måste väl kosta mataffärerna flera hundra miljoner varje år?

Stjäl ni också från affären? Finns det anledningar att inte stjäla? Borde de ta bort självscanningen?

Vill tillägga att jag inte har något behov av att stjäla från butiken då jag har en god ekonomisk situation, men eftersom de tillåter det och gör det så enkelt för mig, så kan jag inte låta bli.
__________________
Senast redigerad av susozs 2023-04-05 kl. 07:48.
2023-04-05, 07:46
  #2
Avstängd
Finns nog många som tänker som dig....har nog med uppfostran att göra...utebliven då.
2023-04-05, 07:55
  #3
Medlem
Man köper mer onyttiga saker, med bättre avans för butiken om man väljer själv skanning. Förutsatt att du betalar
2023-04-05, 08:01
  #4
Medlem
Raytheons avatar
De tas bort pga stölderna
(FB) Flera ICA-butiker tar bort självutcheckning på grund av kunders fuskande

Sen är det väl få brott som blir så väldokumenterade som självskcanningsstölder. Du tror inte det finns kameror där?
(FB) Ungt par anhållna för stölder via självscanning ICA Maxi Karlstad
(FB) Gripen för snatteri på ICA (självscanning). Vad händer nu?
(FB) Polis i Täby fuskade med självscanning döms för 2 fall av stöld
2023-04-05, 08:01
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Fattar inte varför mataffärerna tillåter självscanning. De har liksom en oövervakad självscanning en bit bort från vanliga kassorna. Så det blir jättelätt att stjäla godsaker från alla möjliga prisklasser. Jag är en av förmodligen tusentals som aldrig självscannar alla mina varor. Har jag 20 varor kanske jag scannar 5 av dem, och stoppar ner resten i min ryggsäck lite diskret. Vipps så har man tjänat 500kr på en handling. Gör man detta över ett år blir det stora belopp.

Finns ingen riktig risk i det heller.

Det är så enkla pengar som de förlorar på sin foolishness och detta måste väl kosta mataffärerna flera hundra miljoner varje år?

Stjäl ni också från affären? Finns det anledningar att inte stjäla? Borde de ta bort självscanningen?

Vill tillägga att jag inte har något behov av att stjäla från butiken då jag har en god ekonomisk situation, men eftersom de tillåter det och gör det så enkelt för mig, så kan jag inte låta bli.
Du kan väl stjäla även utan snabbkassor? Inte kärnfysik att rycka väskor av gamla damer heller.
2023-04-05, 08:03
  #6
Medlem
Jordgubbes avatar
Livsmedelsbutiker behöver inte tillstånd för kameror (kan ha hur många de vill), så varför skulle de inte rikta nån av dem mot självscanningskassan. Jag tror du hittar på.
2023-04-05, 08:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Fattar inte varför mataffärerna tillåter självscanning. De har liksom en oövervakad självscanning en bit bort från vanliga kassorna. Så det blir jättelätt att stjäla godsaker från alla möjliga prisklasser. Jag är en av förmodligen tusentals som aldrig självscannar alla mina varor. Har jag 20 varor kanske jag scannar 5 av dem, och stoppar ner resten i min ryggsäck lite diskret. Vipps så har man tjänat 500kr på en handling. Gör man detta över ett år blir det stora belopp.

Finns ingen riktig risk i det heller.

Det är så enkla pengar som de förlorar på sin foolishness och detta måste väl kosta mataffärerna flera hundra miljoner varje år?

Stjäl ni också från affären? Finns det anledningar att inte stjäla? Borde de ta bort självscanningen?

Vill tillägga att jag inte har något behov av att stjäla från butiken då jag har en god ekonomisk situation, men eftersom de tillåter det och gör det så enkelt för mig, så kan jag inte låta bli.

För att de slipper ha anställda kassörer helt enkelt.

Butikerna tjänar ofta mer på att slippa betala lön til folk.
8 kassörer blir tillslut 1till 2 kontrollpersoner.

Dåligt för samhället och grannarna.

Bra för icaägaren,willys osv som får mer pengar på kontot.

Riktigt bra att vissa butiker ändå fått ta bort skiten.
2023-04-05, 08:04
  #8
Medlem
Självscanningssystemet förutsatte att en i personalen alltid är aktiv och övervakar.

Denna person har av någon anledning rationernas bort?
2023-04-05, 08:13
  #9
Medlem
Nej jag skulle aldrig få för mig att stjäla och begå ett brott bara för att möjligheten finns.
2023-04-05, 08:13
  #10
Medlem
Africagonzos avatar
Det är obegripligt med ett system som bygger på människors hederlighet.
Många är precis som TS, alltså verkar sakna respekt för andras egendom och verkar inte begripa att någon alltid betalar för varorna. I detta fall någon annan än TS.

Vart är självrespekten? Obegripligt att man vill leva som en simpel småtjuv och dessutom inte ha förstånd att skämmas för det.

Bort med självkassor, bara bemannade kassor och inför inloggning med bankid för att handla precis som man har i de obemannade butikerna.
2023-04-05, 08:13
  #11
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Stjäl ni också från affären? Finns det anledningar att inte stjäla? Borde de ta bort självscanningen?
Nej varför skulle jag riskera att bli ertappad med stöld för småpengar, idiotiskt.
Självskanningen är kvar i de butiker jag handlar men har läst att en del handlare tvingats sluta med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Man köper mer onyttiga saker, med bättre avans för butiken om man väljer själv skanning. Förutsatt att du betalar
Ser inte kopplingen mellan självskanning och att handla mer.
Jag handlar det jag vill ha och det som behövs oavsett hur varorna registreras.
Fördelen för affären är att det frigör personal vilket ger lägre lönekostnader.
2023-04-05, 08:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Fattar inte varför mataffärerna tillåter självscanning.
Finns ingen riktig risk i det heller.
Stjäl ni också från affären? Finns det anledningar att inte stjäla? Borde de ta bort självscanningen?
Du undrar : Fattar inte varför mataffärerna tillåter självscanning.
Då ska jag tala om det du inte fattar.
Personal kostar pengar, självscanning är billigare.

Jo det finns risker.
Stickprov tas ibland, kassorn är oftast kameraövervakade.
Nej, jag stjäl inte från affären. Jag har självscannat i kanske 5 - 6 år nu.
Blev oftare kontrollerad första året
Blir numera väldigt sällan kontrollerad, men det beror på min historik bakåt i tiden.

Hoppas att detta läses av handelsfolk och att du åker fast.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback