Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-14, 13:50
  #1
Medlem
Tänker på saker som antagligen kostar en piss i luften att tillverka men som säljs som om det vore diamanter.

Nu skall jag erkänna att jag gissar men två som direkt landar i skallen är rakblad och mineralvatten.

Rakblad kostar väl några kronor att tillverka skulle jag gissa, men de säljs till ett pris som om de var en rymdraket. Alla (vettiga människor) rakar sig så efterfrågan finns i all oändlighet och de kan sätta vilket j-a pris de vill tack vare detta. Är ju inte direkt så man kan gå ut i skogen och tälja till sig ett eget ekologiskt rakblad.

Mineralvatten kan dra åt h-e. Förr var det okej, när det var mineralvatten. Nu när det är smaksatt med melon, apelsin, kaktus-vanilj, vagina, fan och hans moster så är det inte längre mineralvatten. Man får ju fan leta i trekvart för att hitta helt vanligt mineralvatten, bakom allt smaksatt piss.
Vad kan det kosta att tillverka en flaska Ramlösa? Några spänn?
Men det säljs som om det vore Cristal.

Vilka andra grejer är det löjligt överpris på?
Citera
2023-04-14, 13:56
  #2
Medlem
St-Sixtuss avatar
Allting från Apple.

Lite blankare. Lite sämre, Mycket dyrare.
Citera
2023-04-14, 14:00
  #3
Medlem
Sqeptisks avatar
"Klimatkompensering"
Citera
2023-04-14, 14:02
  #4
Medlem
Styrkelyftares avatar
Märkeskläder och designmöbler. Jag tror inte att en närmare förklaring behövs, särskilt inte när det gäller märkeskläder.

T-shirten som du hittar på Stadium outlet för 50 kr lär inte vara så mycket billigare att tillverka än T-shirten som kostar 2500 kr i någon av butikerna på Nordiska kompaniet i Stockholm.
__________________
Senast redigerad av Styrkelyftare 2023-04-14 kl. 14:06.
Citera
2023-04-14, 14:03
  #5
Medlem
Mat!
Vi betalar dyrt.
ICA handlaren väljer vilken Ferrari han ska ta till jobbet....
Citera
2023-04-14, 14:07
  #6
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Märkeskläder

^^ This!

Folk betalar en massa pengar för modekläder som de sedan gör sig av med när nästa säsong kommer med ett nytt mode. Jag fattar inte och har aldrig fattat.
__________________
Senast redigerad av Cindell 2023-04-14 kl. 14:22.
Citera
2023-04-14, 14:07
  #7
Medlem
Alkohol på krogen/restaurang. Folk köper in en flaska vin för typ 3000kr och försvarar det med att de får den upphälld och får sitta i en mysig miljö.

Första klass-biljetter på flyg. En vanlig biljett kostar 6000kr och en i första klass kostar 100 000kr men då får du lite bättre benutrymme, en skål med nötter och ett glas champagne. Du kommer fram exakt samtidigt som alla andra och har fortfarande rest kollektivt. Bekvämligheten står helt enkelt inte i proportion till den extra kostnaden.
Citera
2023-04-14, 14:13
  #8
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Tänker på saker som antagligen kostar en piss i luften att tillverka men som säljs som om det vore diamanter.

Nu skall jag erkänna att jag gissar men två som direkt landar i skallen är rakblad och mineralvatten.

Rakblad kostar väl några kronor att tillverka skulle jag gissa, men de säljs till ett pris som om de var en rymdraket. Alla (vettiga människor) rakar sig så efterfrågan finns i all oändlighet och de kan sätta vilket j-a pris de vill tack vare detta. Är ju inte direkt så man kan gå ut i skogen och tälja till sig ett eget ekologiskt rakblad.

Mineralvatten kan dra åt h-e. Förr var det okej, när det var mineralvatten. Nu när det är smaksatt med melon, apelsin, kaktus-vanilj, vagina, fan och hans moster så är det inte längre mineralvatten. Man får ju fan leta i trekvart för att hitta helt vanligt mineralvatten, bakom allt smaksatt piss.
Vad kan det kosta att tillverka en flaska Ramlösa? Några spänn?
Men det säljs som om det vore Cristal.

Vilka andra grejer är det löjligt överpris på?


Håller fullständigt med om mineralvatten och jag gissar att avansen på läskedrycker är rätt hög mot vad de egentligen kostar att tillverka. Den stora kostanden i dessa fall är logistik, reklam och förpackning, själva drycken är minimal kostnad och pratar vi dessutom om mineralvatten så är kostnaden ännu lägre.

Tvål, rengöringsmedel och liknande som innehåller en stor del vatten och sen en mindre del annat som man kan tro är guld med tanke på priset.
Citera
2023-04-14, 14:25
  #9
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Vet inte med 100% säkerhet men har hört från avhoppad optiker att kontaktlinser ska ha rejäl vinstmarginal i förhållande till tillverkningspriset.
Citera
2023-04-14, 14:25
  #10
Medlem
Tobak, läsk/alkohol/energidryck, färdigmat. Allt som har något märke, kläder som verktyg. Finns hur mycket som helst
Citera
2023-04-14, 14:25
  #11
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Mineralvatten kan dra åt h-e. Förr var det okej, när det var mineralvatten. Nu när det är smaksatt med melon, apelsin, kaktus-vanilj, vagina, fan och hans moster så är det inte längre mineralvatten. Man får ju fan leta i trekvart för att hitta helt vanligt mineralvatten, bakom allt smaksatt piss.
Vad kan det kosta att tillverka en flaska Ramlösa? Några spänn?
Men det säljs som om det vore Cristal.
Drycker över huvud taget (alkoholfria s.k. måltidsdrycker dvs) är ju ren galenskap.
Läsk kostar i princip ingenting att tillverka men är dyrare än bensin att köpa.

Svindyrt, ohälsosamt, inte ens gott och ändå köper kreti och pleti fullkomligt obscena mängder läsk.

Enda undantaget är julmust till julen.
__________________
Senast redigerad av Bone Collector 2023-04-14 kl. 14:28.
Citera
2023-04-14, 14:30
  #12
Medlem
Ingen verkar ha nämnt dyra nya bilar än.

Folk med medellöner köper liksom Teslor och shit.

Fyfan att kasta tusentals kronor varje månad på att sitta lite bekvämare när man kör och att kunna spela upp pruttljud i högtalaren.

Kör hellre en gammal skorv och spara 100-tusentals kronor som kan investeras i annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback