Tre svenska självbiografiska favoriter, från toppen av huvudet:
•
Gunnar Krantz med
Superangst,
1981 och
Nollad. Knappast genuint självbiografiska men ter sig ändå väsentligen autentiska och självupplevda. Krantz var ju f.ö. en av de serieskapare som år 1981 medverkade i fanzinet
Böld & Fibbla #3 med självbiografiska serier, "Sanna serier – vår barndom". Ganska ofattbart idag att den självbiografiska serien på den tiden uppfattades som något ytterst smalt och sensationellt i Sverige.
Krantz har ju även efter detta tecknat ett antal biografiska berättelser både om sig själv och sina släktingar i en enklare och mer skissartad stil.
•
Daniel Ahlgren, "Sveriges enda icke radikala serietecknare". En del tycker kanske att det självbiografiska elementet blev lite för flitigt utnyttjat i hans serier ett tag men jag älskar nästan alla –
Samtalen med Stefan,
Böggänget,
Idiot savant etc. Han kan verkligen berätta i bild och har ju även lyckats leverera en mängd icke-självbiografiska serier av hög klass (även om hans egen förmodade personlighetstyp väl går igen även i dessa).
•
Coco Moodysson med
Aldrig godnatt och
Mörkt album. Vittnesbörd från den generation som växte upp med 70-talets anti-auktoritära kulturrevoltörer som föräldrar och inte alltid tyckte att det blev så bra. När ett av de stackars flickebarnen försöker trösta sin gråtande mamma med ett "Hämta DN Kultur – den gillar hon" är det både oerhört roligt och dito tragiskt. I
Mörkt album finns f.ö. en del självbiografiska referenser till
ett visst forum.
Gemensamt för alla tre är väl att de kan sägas vara Crumb-inspirerade i det att den självbiografiska personan i serierna sällan framstår som speciellt förebildlig eller orättvist illa behandlad. De undgår alltså den självbiografiska seriens ständiga risk att enbart göra serien till ett redskap för hämnd och "upprättelse". Sådana alster finns det ju hundratals av.