Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-02, 17:00
  #1
Medlem
Sven.Abdullahssons avatar
Jag misstänker att även om medellivslängden var 1000 år så skulle det ändå finnas folk som säger att livet är kort. Om man utgår från livslängden hos andra däggdjur så är ett människoliv inte kort eftersom endast grönlandsvalar har längre livslängd (200 år). Så vad menar de som säger att livet är kort? Är de bara pappegojor som upprepar vad de hört andra säga utan att tänka om det är sant?
Citera
2023-05-02, 17:09
  #2
Medlem
SnutteFia03s avatar
Beror ju lite på vilket perspektiv man har. I förhållande till att vara död i evighet så är livet väldigt kort till exempel.
Citera
2023-05-02, 17:10
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Jag misstänker att även om medellivslängden var 1000 år så skulle det ändå finnas folk som säger att livet är kort. Om man utgår från livslängden hos andra däggdjur så är ett människoliv inte kort eftersom endast grönlandsvalar har längre livslängd (200 år). Så vad menar de som säger att livet är kort? Är de bara pappegojor som upprepar vad de hört andra säga utan att tänka om det är sant?

Sköldpaddor krokodiler papegojor,
och några till som jag inte kommer på nu har möjligheten att bli mycket äldre än vi människor,
och som människa kan jag känna att man e som en dag slända,
i tanke på vad vi prestera och gör under våren livstid,
vi fyller vår vakna tid till fullständigt meningslösa saker som bara förgyller tiden precis där o då, inte utan att man undra vad mening är.
Citera
2023-05-02, 17:10
  #4
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Jag misstänker att även om medellivslängden var 1000 år så skulle det ändå finnas folk som säger att livet är kort. Om man utgår från livslängden hos andra däggdjur så är ett människoliv inte kort eftersom endast grönlandsvalar har längre livslängd (200 år). Så vad menar de som säger att livet är kort? Är de bara pappegojor som upprepar vad de hört andra säga utan att tänka om det är sant?

Livet är kort för att tiden går snabbt.
Citera
2023-05-02, 17:10
  #5
Avstängd
Redan vid 30 40 börjar kroppen förfalla. Många tänker att man ”lever till 100” men faktum är att varannan dör redan före 85, ganska många dör redan vid 70 något. Och inte ovanligt att en del blir kroniskt sjuka redan vid 50 60. Livet är kortare än vad man tror men ofta tänker man nog att livet är längre än vad det egentligen är.
__________________
Senast redigerad av Determinister 2023-05-02 kl. 17:18.
Citera
2023-05-02, 17:12
  #6
Medlem
Jag tror folk som säger så bara refererar till det senaste året eller den senaste veckan. För så kan man ju känna. ”Oj vad fort veckan gick.”
Men tänker man efter är livet jävligt långt och för det mesta är det rätt segt. En jävla massa väntan på olika saker.
Eller så säger man ”Livet är kort!” för att ge sken av att man har ett mycket mer spännande liv än man har.
Citera
2023-05-02, 17:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Beror ju lite på vilket perspektiv man har. I förhållande till att vara död i evighet så är livet väldigt kort till exempel.

Tror du inte på evigt liv? Eller ett liv efter detta?
Inte fan kommer du vara död i evigheter förstår du väl.
Citera
2023-05-02, 17:16
  #8
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Brukes ikke spørsmålstegn (frågetecken) i det svenske skriftspråket?

Livet virker kort når jeg ser bakover i tid (altså bakåt) tiden fremover (altså fremåt) virker laaang…

Denne tråden er nok i soptippen om noen timer…
Citera
2023-05-02, 17:20
  #9
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Tror du inte på evigt liv? Eller ett liv efter detta?
Inte fan kommer du vara död i evigheter förstår du väl.

Skrev inget om vad jag personligen tror utan jag talade om ett tänkbart perspektiv som jag kan tänka mig att vissa har.
Citera
2023-05-02, 17:21
  #10
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbaggar1
Brukes ikke spørsmålstegn (frågetecken) i det svenske skriftspråket?

Livet virker kort når jeg ser bakover i tid (altså bakåt) tiden fremover (altså fremåt) virker laaang…

Denne tråden er nok i soptippen om noen timer…
Hmmm, da jeg postet dette var det bare TS i tråden, ingen svar…
Så sorry for dét, denne tråden kommer til å leve til solen dør.
Citera
2023-05-02, 17:40
  #11
Medlem
snurresprettiss avatar
Beror på vad man jämför med.
Citera
2023-05-02, 18:40
  #12
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Livet är kort för att tiden går snabbt.
Livet är längre om du är lång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback