Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-06-19, 23:15
  #49
Medlem
zombie-nations avatar
Behöver mycket vila, därför är mitt liv kort, det jag upplever på en månad upplever andra på en dag.

Sedan är jag nyfiken och har saker jag är intresserad av och vill veta mer om och uppleva som räcker i flera hundra år.

Sedan säger man ju livet är kort men konsten är lång.

Mozart levde ett kort liv men hans musik kommer leva mycket länge.
Citera
2023-06-20, 10:57
  #50
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Jag misstänker att även om medellivslängden var 1000 år så skulle det ändå finnas folk som säger att livet är kort. Om man utgår från livslängden hos andra däggdjur så är ett människoliv inte kort eftersom endast grönlandsvalar har längre livslängd (200 år). Så vad menar de som säger att livet är kort? Är de bara pappegojor som upprepar vad de hört andra säga utan att tänka om det är sant?


"Life is astonishingly short. As I look back over it, life seems so foreshortened to me that I can hardly understand, for instance, how a young man can decide to ride over to the next village without being afraid that, quite apart from accidents, even the span of a normal life that passes happily may be totally insufficient for such a ride."

Kafka
Citera
2023-06-20, 16:26
  #51
Medlem
negerbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
"Life is astonishingly short. As I look back over it, life seems so foreshortened to me that I can hardly understand, for instance, how a young man can decide to ride over to the next village without being afraid that, quite apart from accidents, even the span of a normal life that passes happily may be totally insufficient for such a ride."

Kafka
Visst ligger det sanning i att livets rika hastighet är av sådan flyktighet att en normal människa lätt missar det hela om hon reser så lite som till grannbyn.

Men det också sant att vi under ett spann ynka människoliv hinner förtära många många miljoner andra liv, och otaliga miljarder olika stjärnor både tänds och dör under detta förunderligt flyktiga människoliv.

Hur många planckenheter går det på ett jordsnurr?

Hur stor kan en människas resa vara?

Hur långt är det till vår resas början?


Livet är kort endast mätt mot tomheten eller dess komplement.
__________________
Senast redigerad av negerbror 2023-06-20 kl. 16:38.
Citera
2023-06-22, 19:11
  #52
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Jag misstänker att även om medellivslängden var 1000 år så skulle det ändå finnas folk som säger att livet är kort. Om man utgår från livslängden hos andra däggdjur så är ett människoliv inte kort eftersom endast grönlandsvalar har längre livslängd (200 år). Så vad menar de som säger att livet är kort? Är de bara pappegojor som upprepar vad de hört andra säga utan att tänka om det är sant?

Medellivsåldern för män i Sverige är 81 år. En man som idag är 81 år var alltså 10 år för 71 år sen. Alla ha vi väl minnen från när vi var omkring 10 år gamla?
Jag har svårt att tycka att livet är kort om man som vuxen man idag kan ha minnen från 50-talet, närmare bestämt som tioåring år 1952. Har man hyfsat starka minnen från när Elvis Presley var 17 år gammal så är livet inte för kort, anser jag.
Blir man 81 år gammal så är det något att hylla, inte sörja. Om det nu mestadels inneburit ett liv av njutning och inte en massa smärta och tråkigheter såklart.
Citera
2024-03-12, 18:38
  #53
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Varför skriver du inte svenska på ett svenskt forum?

Jeg skriver på norsk fordi det er lov, som svensk og dansk og forøvrig også engelsk er lov.

En svenske bør ha null problemer med å forstå skriftlig norsk og dansk, det er noen små forskjeller men de går fort å lære seg.

En skandinav som ikke forstår alle de 3 skandinaviske språkene skriftlig fremstår som en idiot, forstår du hva jeg skriver?
Citera
2024-03-12, 19:17
  #54
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbaggar1
Jeg skriver på norsk fordi det er lov, som svensk og dansk og forøvrig også engelsk er lov.

En svenske bør ha null problemer med å forstå skriftlig norsk og dansk, det er noen små forskjeller men de går fort å lære seg.

En skandinav som ikke forstår alle de 3 skandinaviske språkene skriftlig fremstår som en idiot, forstår du hva jeg skriver?

Det är många idioter här. Jag som är från Bohuslän kan inte ens fatta att det finns svenskar som inte begriper norska i skrift.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback