Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-17, 17:29
  #1
Medlem
dreadpirate420s avatar
Asus ROG Ally är en handhållen speldator som kör Windows 11 som OS. Den har en 1080p skärm och är avsevärt kraftfullare än Valves Steam Deck, Asus själva påstår att den är 2X starkare än Steam Deck. I och med att Windows 11 är dess operativsystem ska alla spel fungera på enheten, något som Steam Deck med Linux som OS inte klarar av.
Är man rik som ett troll så kan man även koppla in ett externt grafikkort till den, ROG XG Mobile, där värstingen är GeForce RTX 4090
GPU som går loss på 2000$.
Den ska gå utmärkt att använda som stationär dator om man ansluter skärm, mus och tangentbord via en USB-C Dock. PCGamer kallar den för den bästa budget dator du kan köpa.

Prislappen i Sverige ligger på 9500kr, rätt saftigt med andra ord. Vill man sen ha ett travel case så går den loss på ytterligare 650kr.

Specs:

CPU - AMD Ryzen Z1 Extreme (Zen 4, 8 cores / 16 threads, up to 5.1 GHz, 4 nm)

Graphics: AMD Radeon graphics (integrated), RDNA 3, 4GB VRAM, 12 compute units, 2.7 GHz clock

Memory: 16GB LPDDR5-6400 (8GB x 2)

Storage: 512GB M.2 SSD, SD card slot (UHS-II)

Display: 1920 x 1080, 120 Hz, IPS touchscreen with Gorilla Glass Victus and Gorilla Glass DXC

Networking: MediaTek Wi-Fi 6E MT7922 (RZ616), Bluetooth 5.2

Ports: USB 3.2 Gen 2 Type-C, ROG XG Mobile interface, 3.5 mm audio jack, micro SD card slot

Battery: 40 WHr

Power Adapter: 65W

Operating System: Windows 11 Home

Weigh: 608 grams

Har läst otaliga recensioner och många klagar på buggig mjukvara något som jag tänker Asus kommer fixa med uppdateringar relativt snabbt. Steam Deck ska ha haft ännu värre problem vid sin launch. Några skriver om knappar som fastnar när man trycker in dom, något som oroar mig desto mer!

https://www.pcgamer.com/asus-rog-all...ce-benchmarks/

https://www.tomshardware.com/reviews...zen-z1-extreme

Vad tror ni, blir det succe eller flopp?
__________________
Senast redigerad av dreadpirate420 2023-05-17 kl. 17:33.
Citera
2023-05-17, 18:02
  #2
Medlem
Apkonsts avatar
Konceptet är mycket bättre än Steam Dick. Detta är ju bara en PC med annan formfactor, så det kan ju komma massor av liknande produkter, sedan blir det bara ett nytt produktsegment, precis som laptop är ett annat segment av PC.
Citera
2023-05-19, 06:36
  #3
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Asus ROG Ally är en handhållen speldator som kör Windows 11 som OS. Den har en 1080p skärm och är avsevärt kraftfullare än Valves Steam Deck, Asus själva påstår att den är 2X starkare än Steam Deck. I och med att Windows 11 är dess operativsystem ska alla spel fungera på enheten, något som Steam Deck med Linux som OS inte klarar av.
Är man rik som ett troll så kan man även koppla in ett externt grafikkort till den, ROG XG Mobile, där värstingen är GeForce RTX 4090
GPU som går loss på 2000$.
Den ska gå utmärkt att använda som stationär dator om man ansluter skärm, mus och tangentbord via en USB-C Dock. PCGamer kallar den för den bästa budget dator du kan köpa.

Prislappen i Sverige ligger på 9500kr, rätt saftigt med andra ord. Vill man sen ha ett travel case så går den loss på ytterligare 650kr.

Specs:

CPU - AMD Ryzen Z1 Extreme (Zen 4, 8 cores / 16 threads, up to 5.1 GHz, 4 nm)

Graphics: AMD Radeon graphics (integrated), RDNA 3, 4GB VRAM, 12 compute units, 2.7 GHz clock

Memory: 16GB LPDDR5-6400 (8GB x 2)

Storage: 512GB M.2 SSD, SD card slot (UHS-II)

Display: 1920 x 1080, 120 Hz, IPS touchscreen with Gorilla Glass Victus and Gorilla Glass DXC

Networking: MediaTek Wi-Fi 6E MT7922 (RZ616), Bluetooth 5.2

Ports: USB 3.2 Gen 2 Type-C, ROG XG Mobile interface, 3.5 mm audio jack, micro SD card slot

Battery: 40 WHr

Power Adapter: 65W

Operating System: Windows 11 Home

Weigh: 608 grams

Har läst otaliga recensioner och många klagar på buggig mjukvara något som jag tänker Asus kommer fixa med uppdateringar relativt snabbt. Steam Deck ska ha haft ännu värre problem vid sin launch. Några skriver om knappar som fastnar när man trycker in dom, något som oroar mig desto mer!

https://www.pcgamer.com/asus-rog-all...ce-benchmarks/

https://www.tomshardware.com/reviews...zen-z1-extreme

Vad tror ni, blir det succe eller flopp?

Flopp.
Finns redan flera andra Windows-baserade liknande apparater som också är kraftfullare än Deck, ingen av dem säljer mer än ett par tusen exemplar till det mycket ringa antalet individer som är beredda på att betala 7-20k för produkter som dessa.
Citera
2023-05-21, 05:32
  #4
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Flopp.
Finns redan flera andra Windows-baserade liknande apparater som också är kraftfullare än Deck, ingen av dem säljer mer än ett par tusen exemplar till det mycket ringa antalet individer som är beredda på att betala 7-20k för produkter som dessa.

Nu är det faktiskt Asus i samarbete med Microsoft som ligger bakom denna produkt inte något Crowdfunded litet mini företag som dom andra apparaterna utvecklades utav.

I USA säljs en Ally för 699$ , 50$ mer än Steams dyraste variant så skillnaden är försumbar. I Sverige är prisskillnaden större, osäker på varför.

Steamdeck var slutsåld i flera månader så nog finns det gott om folk som är villiga att lägga dessa pengar på en handhållen gaming dator.
Ally har sålt slut i vissa länder så som Kanada men inte över hela världen.
Citera
2023-05-21, 05:45
  #5
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Nu är det faktiskt Asus i samarbete med Microsoft som ligger bakom denna produkt inte något Crowdfunded litet mini företag som dom andra apparaterna utvecklades utav.

I USA säljs en Ally för 699$ , 50$ mer än Steams dyraste variant så skillnaden är försumbar. I Sverige är prisskillnaden större, osäker på varför.

Steamdeck var slutsåld i flera månader så nog finns det gott om folk som är villiga att lägga dessa pengar på en handhållen gaming dator.
Ally har sålt slut i vissa länder så som Kanada men inte över hela världen.

Steam Deck var slutsåld därför att produktionskapaciteten är extremt låg.
Den har inte ens sålt 2M ex. på över ett år, det är väldigt lite. Denna kommer med högsta sannolikhet sälja betydligt mindre i och med att den är så dyr mm. Var dock nyfiken och kollade lite på Linus tech tip-genomgången...jistanes vad den verkar ogenomtänkt och krånglig vad gäller user interface...Windows 95 hade mer lättanvänt gränssnitt. Fattar inte hur ett sånt relativt stort företag som Asus kan släppa skit som är så ofärdigt
__________________
Senast redigerad av MrMario 2023-05-21 kl. 05:47.
Citera
2023-05-21, 13:49
  #6
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Steam Deck var slutsåld därför att produktionskapaciteten är extremt låg.
Den har inte ens sålt 2M ex. på över ett år, det är väldigt lite. Denna kommer med högsta sannolikhet sälja betydligt mindre i och med att den är så dyr mm. Var dock nyfiken och kollade lite på Linus tech tip-genomgången...jistanes vad den verkar ogenomtänkt och krånglig vad gäller user interface...Windows 95 hade mer lättanvänt gränssnitt. Fattar inte hur ett sånt relativt stort företag som Asus kan släppa skit som är så ofärdigt

Handhållna datorer är här för att stanna, dom är mycket kraftfullare än en Switch och PC folk har redan enorma spelbibliotek som dom kan spela från start och behöver inte börja om från början och punga upp 70$ per spel. Sedan går alla äldre konsoler och till och med Switch spel att emulera på dessa apparater så detta segment utav hårdvara kommer slå igenom förr eller senare. Frågan är vilken enhet som kommer göra det mainstream att äga en. The Master Race folket har inga problem att hosta upp 10 000kr för ett grafikkort så varför skulle prislappen hindra dom?

Att mjukvara släpps halvfärdigt är tyvärr något som är väldigt vanligt i branchen dessa dagar , kolla bara alla halvfärdiga buggiga spel som släpps. Extremt tråkig utveckling.
Citera
2023-05-21, 15:06
  #7
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Handhållna datorer är här för att stanna, dom är mycket kraftfullare än en Switch och PC folk har redan enorma spelbibliotek som dom kan spela från start och behöver inte börja om från början och punga upp 70$ per spel. Sedan går alla äldre konsoler och till och med Switch spel att emulera på dessa apparater så detta segment utav hårdvara kommer slå igenom förr eller senare. Frågan är vilken enhet som kommer göra det mainstream att äga en. The Master Race folket har inga problem att hosta upp 10 000kr för ett grafikkort så varför skulle prislappen hindra dom?

Att mjukvara släpps halvfärdigt är tyvärr något som är väldigt vanligt i branchen dessa dagar , kolla bara alla halvfärdiga buggiga spel som släpps. Extremt tråkig utveckling.

Jo, att de är här för att stanna, det är jag övertygad om. Däremot så är jag inte övertygad om att de kommer att slå igenom, än så länge så är det frågan om låga försäljningssiffror, det är inget som tävlar med spelkonsolers försäljning.
Citera
2023-05-24, 12:54
  #8
Medlem
Analretendents avatar
ROG Ally har några klara brister som gör att jag inte lär byta ut min Steam Deck:

Den har presterat otroligt dåligt i lågenergitester. Steam Deck ska ha presterat dubbelt så bra jämfört med ROG Ally på låg effekt. Man ska komma ihåg att största anledningen till att jag och många andra har en handhållen enhet är inte för att ha en kraftig speldator, vi vill kunna ha enheten med oss och spela var vi är. Speldator har man ju hemma. Jag bryr mig inte om en liten skärm kan visa 120 fps i hög upplösning om den tömmer batteriet på en timme.

Den saknar lämplig input till spel som använder musen mycket. Jag älskar de två touchpadsen på min Deck.

Asus är ett horribelt företag att ha att göra med gällande garantiärenden. Tänker aldrig mer köpa en produkt från dem enligt mina erfarenheter. Bara sök på Google och bli mörkrädda om ni inte tar mitt ord på det.

Hela Republic of Gamers-grejen är så otroligt löjlig och pinsam. Har inte så mycket med Ally att göra men för en man på 40 funkar Asus branding sisådär...
Citera
2023-06-15, 16:00
  #9
Medlem
dreadpirate420s avatar
Är 2 dagar sedan Allyn släpptes nu och jag är medlem i diverse Asus ROG Ally Facebook grupper och det talas om mycket buggar och stora svårigheter att uppdatera Windows och Armory Crate. Det finns även folk som inte får igång sina enheter alls eller har olika fel på hårdvaran. Många säger att dom lämnar tillbaka sin Ally. Andra skrattar åt dom och beskyller dom för att sakna datorvana.

Kan vara en del troll i dessa grupper och defekt hårdvara kan man få om man har otur när man köper en produkt, bara att lämna tillbaka. Hur som är det mycket buggar och det verkar milt sagt vara frustrerande att uppdatera och få Allyn funktionsduglig.

Kan själv inte säga så mycket om det hela då min enhet ligger på mitt skrivbord på andra sidan planeten. Kommer kunna testa den i September när jag kommer hem till Sverige.
__________________
Senast redigerad av dreadpirate420 2023-06-15 kl. 16:03.
Citera
2023-06-15, 18:09
  #10
Medlem
dreadpirate420s avatar
Här är en Reddit post med olika guider och tips:

https://www.reddit.com/r/ROGAlly/com...t=share_button

Setting up the Ally

https://github.com/mikeroyal/Asus-RO...setup--updates

Första man ska göra när man får sin enhet är att plugga in den i ett uttag då den inte startar annars, installera windows och uppdatera Windows, Armoury Crate och MyAsus.
__________________
Senast redigerad av dreadpirate420 2023-06-15 kl. 18:51.
Citera
2023-06-16, 18:45
  #11
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
ROG Ally har några klara brister som gör att jag inte lär byta ut min Steam Deck:

Den har presterat otroligt dåligt i lågenergitester. Steam Deck ska ha presterat dubbelt så bra jämfört med ROG Ally på låg effekt. Man ska komma ihåg att största anledningen till att jag och många andra har en handhållen enhet är inte för att ha en kraftig speldator, vi vill kunna ha enheten med oss och spela var vi är. Speldator har man ju hemma. Jag bryr mig inte om en liten skärm kan visa 120 fps i hög upplösning om den tömmer batteriet på en timme.

Den saknar lämplig input till spel som använder musen mycket. Jag älskar de två touchpadsen på min Deck.

Asus är ett horribelt företag att ha att göra med gällande garantiärenden. Tänker aldrig mer köpa en produkt från dem enligt mina erfarenheter. Bara sök på Google och bli mörkrädda om ni inte tar mitt ord på det.

Hela Republic of Gamers-grejen är så otroligt löjlig och pinsam. Har inte så mycket med Ally att göra men för en man på 40 funkar Asus branding sisådär...

Jo, såg också tester där den bara verkar glänsa på högsta förbrukningarna, men då blir det som sagt ingen batteritid alls i princip. Pratades t.om. om under en timme för mer krävande spel i full 1080p. Kan hålla med om att det känns ganska onödigt att skryta och fläska på med en 1080p120hz skärm då apparaten uppenbart inte klarar av att leverera i sådan upplösning och framerate. 720p känns fortfarande som den rådande standarden för bärbara konsoler/"konsol-PC:s" om det ska bli frågan om åtminstone acceptabla batteritider.
Citera
2023-06-21, 11:14
  #12
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Jo, såg också tester där den bara verkar glänsa på högsta förbrukningarna, men då blir det som sagt ingen batteritid alls i princip. Pratades t.om. om under en timme för mer krävande spel i full 1080p. Kan hålla med om att det känns ganska onödigt att skryta och fläska på med en 1080p120hz skärm då apparaten uppenbart inte klarar av att leverera i sådan upplösning och framerate. 720p känns fortfarande som den rådande standarden för bärbara konsoler/"konsol-PC:s" om det ska bli frågan om åtminstone acceptabla batteritider.

Folk köper dyra powerbanks likt Anker 737
(1700kr på Amazon!) vilket ger dom runt 3 timmars batteritid totalt. Jag kommer i stort endast lira i soffan/sängen kopplad till ett uttag så bryr mig inte speciellt om batteritiden. Hade jag gjort det hade jag inte köpt vare sig en Ally eller Steam Deck just pga deras batteritid. Inte heller en Switch då Nintendos spel inte lockar speciellt, ska bli kul att emulera Zelda Tears of the Kingdom och nyare Mario spel men hade aldrig betalat fullpris för dessa spel. Spelen går ju i stort sätt inte ner i pris heller vilket pc spel gör, speciellt om man handlar från Eneba eller liknande sidor. Köpte Jedi Fallen Order för 30kr för typ ett år sedan, i stort sätt AAA titlar som är 1-3 år säljs för 80-150 kr. Kolla in https://www.allkeyshop.com/blog/ typ som PriceRunner för spel, även Nintendo nycklar säljs.

Prisskillnaden på spel när man jämför PC och Nintendo är enorm. Visst en PC är dyrare att köpa in men köper man många spel om året tjänar man i stort sätt in dessa pengar, speciellt nu när ett AAA spel går för 700kr! Sedan kan man på denna PC emulera Switch spel samt alla äldre konsolspel upp till Xbox 360 och PS3 .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback