Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-18, 16:20
  #1
Medlem
not_reallys avatar
Vänder mig främst till de som läst någon av dessa utbildningar på YH och sökt jobb i Stockholm - hur länge fick ni söka innan ni fick första jobbet? Förutsatt att era LIA-platser inte anställde er.

Har hittils haft 3 intervjuer varav en av dem var en ren junior utvecklarroll... Tänkte ungefär hur lång tid det kommer ta innan det äntligen "släpper".
Citera
2023-05-18, 16:32
  #2
Avstängd
GostaWaldes avatar
Du bör nog söka jobb när du har en termin kvar så du har jobb när du nyexad.
Citera
2023-05-18, 16:35
  #3
Medlem
Tog examen 2015 inom Java utveckling. Från min gamla klass, vissa fick anställning nästan direkt, några fick några månader efter, och resten valde att gå vidare utan någon anställning. Det beror delvis hur aktiv jobbsökande du är.

Edit: Det var i Göteborg
Citera
2023-05-18, 16:40
  #4
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaWalde
Du bör nog söka jobb när du har en termin kvar så du har jobb när du nyexad.

Precis det jag gjort, fått några napp som inte lett till något. Går ut till sommaren och det ser inte så ljust ut.
Citera
2023-05-18, 16:49
  #5
Medlem
Du kan inte jämföra nu och då. Från finanskrisen till nu har det varit rejäl högkonjunktur och särskilt för IT. Nu är det tvärtom, det är helt stendött och i princip alla fokuserar stenhårt på att bli av med personal och spara pengar.
Räkna med att det tar 6-12 månader att landa sitt första jobb.
Citera
2023-05-18, 17:41
  #6
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du kan inte jämföra nu och då. Från finanskrisen till nu har det varit rejäl högkonjunktur och särskilt för IT. Nu är det tvärtom, det är helt stendött och i princip alla fokuserar stenhårt på att bli av med personal och spara pengar.
Räkna med att det tar 6-12 månader att landa sitt första jobb.

Okej tack, skönt att ha lite förståelse för hur det ser ut just nu.
Citera
2023-05-18, 18:13
  #7
Medlem
Sqrbankens avatar
I detta nu håller företagen hårt i plånbäckerna men om du under LIA:n visar intresse, framsteg, skalle; helt enkelt inte är en sopa, så bör du få se en fortsättning (jobb direkt) om din praktikplats är hyfsat seriös. Rundar precis själv av en LIA-period inom IT och skrev på anställningspapper häromdagen.

Erfar dessutom hur somliga i min klass vars företag inte kunnat behålla just pga. den ekonomiska oron, men som verkligen visat framfötterna, blivit rekommenderade och fått anställning på företag genom praktikplatsens känningar. Du bör dock ha ett intresse för att koda (var själv hobbyknackare långt före jag prövade på detta alternativ), vilket arbetsgivarna märker av direkt om så är fallet eller ej. En YH-examen i sig går nog få, om någon, arbetsgivare igång på inbillar jag mig.

Detta skrivet utifrån färsk erfarenhet... och frankly, som man. Är du kvinna så får du jobb inom IT även om du efter två år på <input IT-YH>-utbildning fortfarande inte vet vad en for-loop är eller gör. Nej, verkligen inte skrivet med en medveten misogyn underton utan precis så verkligheten sett ut under våren om jag utgår från hur det såg ut i min klass =)

Skulle gjort detsamma som arbetsgivare. Ett kontor fullt av enbart flottiga snubbar är jue inge kul.
Citera
2023-05-18, 21:20
  #8
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
I detta nu håller företagen hårt i plånbäckerna men om du under LIA:n visar intresse, framsteg, skalle; helt enkelt inte är en sopa, så bör du få se en fortsättning (jobb direkt) om din praktikplats är hyfsat seriös. Rundar precis själv av en LIA-period inom IT och skrev på anställningspapper häromdagen.

Erfar dessutom hur somliga i min klass vars företag inte kunnat behålla just pga. den ekonomiska oron, men som verkligen visat framfötterna, blivit rekommenderade och fått anställning på företag genom praktikplatsens känningar. Du bör dock ha ett intresse för att koda (var själv hobbyknackare långt före jag prövade på detta alternativ), vilket arbetsgivarna märker av direkt om så är fallet eller ej. En YH-examen i sig går nog få, om någon, arbetsgivare igång på inbillar jag mig.

Detta skrivet utifrån färsk erfarenhet... och frankly, som man. Är du kvinna så får du jobb inom IT även om du efter två år på <input IT-YH>-utbildning fortfarande inte vet vad en for-loop är eller gör. Nej, verkligen inte skrivet med en medveten misogyn underton utan precis så verkligheten sett ut under våren om jag utgår från hur det såg ut i min klass =)

Skulle gjort detsamma som arbetsgivare. Ett kontor fullt av enbart flottiga snubbar är jue inge kul.
Jag trodde företag var ute efter att tjäna pengar och inte leka jämställdhetsivrare. Har hört exempel där företag anställt kvinnor som visat sig inte kunna ett skit och de har inte kunnat bli skickade på ett enda uppdrag. När pandemin slog till så tog de chansen att göra sig av med dylika. Verkar väldigt vanligt att folk vill snabbskola om sig och komma in i IT-branschen, men väldigt många verkar sakna intresse helt.
Citera
2023-05-19, 11:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du kan inte jämföra nu och då. Från finanskrisen till nu har det varit rejäl högkonjunktur och särskilt för IT. Nu är det tvärtom, det är helt stendött och i princip alla fokuserar stenhårt på att bli av med personal och spara pengar.
Räkna med att det tar 6-12 månader att landa sitt första jobb.

Det var högkonjunktur för seniorer ja. För juniorer har det varit "vi vill så gärna, men just nu har vi bara inte råd" sedan i princip 2006. Har du tuttar verkar det däremot som du får jobb på någon månad, oavsett betyg och portfolio.
Citera
2023-05-19, 11:42
  #10
Medlem
Run3s avatar
Jag är senior, och upplever inte marknaden som död. Blir kontaktad varje vecka på LinkedIn av rekryterare. Blir uppringd till och från också, och gick för skoj skull nyligen med på en "intervju" med ett bolag som ville presentera sig själva för mig. Nu trivs jag där jag är, men skulle jag få för mig att byta så verkar det inte så svårt med andra ord.

Bland konsulter jag är i kontakt med så har alla uppdrag. Har hört att efterfrågan gått ner något, och att timdebiteringen sjunkit något, eller att kunder åtminstone försöker sänka timarvodet. Men då är det seniora utvecklare som jag har kontakt med.

Så det verkar inte vara någon kris direkt, utan bara något lägre efterfrågan. Men det kanske ser annorlunda ut bland juniorer, det har jag inte koll på.

Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det var högkonjunktur för seniorer ja. För juniorer har det varit "vi vill så gärna, men just nu har vi bara inte råd" sedan i princip 2006. Har du tuttar verkar det däremot som du får jobb på någon månad, oavsett betyg och portfolio.
Är man brud och kan programmera så är det extremt enkelt att få jobb. Jag har varit på ställen där cheferna och rekryterarna har varit riktigt hungriga på att anställa brudar. De vill gärna förbi se hennes tekniska kompetens. Men är bruden uppenbart för inkompetent så brukar de dock ge med sig och inte anställa henne.

Jag har inget emot brudar dock, såklart. Jag har jobbat med riktigt skillade kvinnor som jag gärna jobbar igen med i framtiden. Säger bara att rekryterare och chefer gärna anställer dem, ibland p.g.a. "jämställdhetsmått" eller liknande som de hittat på, eller för att kunderna vill att leverantören ska vara "jämställd".
Citera
2023-05-19, 11:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag är senior, och upplever inte marknaden som död. Blir kontaktad varje vecka på LinkedIn av rekryterare. Blir uppringd till och från också, och gick för skoj skull nyligen med på en "intervju" med ett bolag som ville presentera sig själva för mig. Nu trivs jag där jag är, men skulle jag få för mig att byta så verkar det inte så svårt med andra ord.

Bland konsulter jag är i kontakt med så har alla uppdrag. Har hört att efterfrågan gått ner något, och att timdebiteringen sjunkit något, eller att kunder åtminstone försöker sänka timarvodet. Men då är det seniora utvecklare som jag har kontakt med.

Så det verkar inte vara någon kris direkt, utan bara något lägre efterfrågan. Men det kanske ser annorlunda ut bland juniorer, det har jag inte koll på.


Är man brud och kan programmera så är det extremt enkelt att få jobb. Jag har varit på ställen där cheferna och rekryterarna har varit riktigt hungriga på att anställa brudar. De vill gärna förbi se hennes tekniska kompetens. Men är bruden uppenbart för inkompetent så brukar de dock ge med sig och inte anställa henne.

Jag har inget emot brudar dock, såklart. Jag har jobbat med riktigt skillade kvinnor som jag gärna jobbar igen med i framtiden. Säger bara att rekryterare och chefer gärna anställer dem, ibland p.g.a. "jämställdhetsmått" eller liknande som de hittat på, eller för att kunderna vill att leverantören ska vara "jämställd".

Jag kan bara dra mina egna erfarenheter. Jag tog examen med toppbetyg, har massor av sidoprojekt, fick förklara för lärarna på utbildningen hur man ska göra saker. Jag möts bara av "vi kan inte ta in juniorer just nu". När de sämst presterande tjejerna i klassen söker på samma företag så är det "välkommen, du kan börja som junior". Detta är inte "jämställdhet", detta är könsdiskriminering.
Citera
2023-05-20, 23:38
  #12
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
I detta nu håller företagen hårt i plånbäckerna men om du under LIA:n visar intresse, framsteg, skalle; helt enkelt inte är en sopa, så bör du få se en fortsättning (jobb direkt) om din praktikplats är hyfsat seriös. Rundar precis själv av en LIA-period inom IT och skrev på anställningspapper häromdagen.

Båda mina praktikplatser har verkat totalt ointresserade av att anställa juniorer. Den första i princip lovade mig en plats till min andra LIA, men "de hade för mycket att göra" (det var inom finans på ett väldigt seriöst bolag). Den andra är ett familjärt, ganska litet företag som just nu söker seniorer och letar uppdrag åt sina egna.

Verkar på det hela råda brist på intresse att anställa nya, eller så anser de att jag är för gammal (lite över 30). Jag har verkligen varit på tårna, varit frågvis, social, drivit på för att få saker att göra under praktikerna... tycker snarare jag har fått ett ganska kasst och nonchalant bemötande. Den andra LIA har verkligen inneburit mycket tjat på mentorerna för att få göra något.

Tycker mest det verkat konstigt att de tagit in praktikanter, mer än för att kunna promota sin arbetsplats och få lite gratis arbetskraft. På det stora hela kan det inte göra så mycket nytta för företaget. Känns bara som det kunnat vara motiverat av någon slags deal mellan YH och företagen vid det här laget.

En del i klassen har såklart haft tur och fått fortsätta hos praktikplatsen, men inte sett så många som fått systemutvecklar-roller. Testutvecklare, "teknisk konsult", osv. Så de har ju inte fått fortsätta med det de gjort på sin LIA riktigt, tycks det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback