Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-19, 01:56
  #325
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Så hur är det egentligen. Har medelklassen och arbetarklassen nu gett upp? De fattar att alla vet att de är förlorare om de bär en klocka för under 70 lök på armen och har därför intalat sig själva att de kan komma undan med att skippa klocka?

Jag har min Tevise automatiska dykarklocka som är köpt på Aliexpress för några hundra. Jag fick mycket beröm för den av en person som hade en Rolex av samma modell, som trodde jag hade en Rolex.

Däremot på gymmet där diverse folk är, ser jag väldigt sällan någon med armbandsklocka. Jag är en av få som har min armbandsklocka på där. Av någon orsak har klockintresset inte fått fäste. Personligen blev jag intresserad av klockor när jag började läsa om hur ett mekaniskt ur fungerar.

Jag ska köpa mig en bättre märkesklocka när plånboken tillåter.
Citera
2023-12-19, 02:14
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har min Tevise automatiska dykarklocka som är köpt på Aliexpress för några hundra. Jag fick mycket beröm för den av en person som hade en Rolex av samma modell, som trodde jag hade en Rolex.

Däremot på gymmet där diverse folk är, ser jag väldigt sällan någon med armbandsklocka. Jag är en av få som har min armbandsklocka på där. Av någon orsak har klockintresset inte fått fäste. Personligen blev jag intresserad av klockor när jag började läsa om hur ett mekaniskt ur fungerar.

Jag ska köpa mig en bättre märkesklocka när plånboken tillåter.

Måste säga att de ser ju riktigt bra ut när jag bildgooglar.

Är det verkligen ett mekaniskt ur för det priset? Känns det som ett kvalitetsur med lite tyngd och håller den under vatten? En del är ju väldigt lika Rolex som du säger men bättre/mindre pinsamt än en fake-Rolex.

Håller med om att mekaniska ur börjar bli sällsynta bland yngre. Många har ju smart watch, vilket jag inte förstår för fem öre. Känns som att mobilen distraherar tillräckligt redan och det sista jag skulle vilja ha är ytterligare en grej som buzzar och skickar notifications etc.

Vad gäller kvalitetsur så är väl resan nästan lika kul som när man väl slår till och får sitt drömur. Jag läste reviews och forumtrådar och besökte Vacheronbutiken i nästan två år innan jag slog till på min dåvarande drömklocka. Blir fortfarande lycklig varje gång jag kollar på klockan trots att jag haft den i nästan ett år. Men i efterhand var kampen att få tag i klockan nästan lika kul.

Nu har jag dock börjat fundera lite på nästa ur. Kandidater hittills är en Rolex Daytona i vit eller roseguld på oysterflex, en Calatrava pilot, en grön Moser eller kanske en JLC polaris perpetual calendar i roseguld. Eller någon Breguet skeleton klocka.

Finns så mycket att välja på. Tyvärr har jag dock inte obegränsad budget men en klocka ska väl samtidigt helst kännas i plånboken när man köper. När jag fyller femtio får det nog bli något rejält. Som tur är är det ett tag dit, och själva drömmandet och planerandet är som sagt ett rent nöje i sig.
Citera
2023-12-19, 02:23
  #327
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Är det verkligen ett mekaniskt ur för det priset? Känns det som ett kvalitetsur med lite tyngd och håller den under vatten?

27 dollar gick klockan på år 2019: Det är ett kinesiskt Tongji urverk, som är helautomatiskt. Men gångreserven är bara ca 10 timmar. Den känns som ett ur av bra kvalitet just pga tyngden i klockan och även att armbandet är väl sammansatt. https://www.aliexpress.com/i/4000890994270.html

Däremot håller den absolut inte för att vara under vatten. Likaså så gick skruvkronan sönder ganska omgående, så jag kan ej dra upp den eller ens ställa tiden på den längre. Glaset på boettens undersida gick också sönder ganska fort. Den höll tiden med ett par minuters fel per dygn.

Glaset har klarat sig väldigt bra under de två åren jag burit den, inga repor alls. Finnischen på klockans boett har klarat slitaget bra också. Nöjd med materialen men den höll ju inte för användning i praktiken.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2023-12-19 kl. 02:25.
Citera
2024-01-09, 13:34
  #328
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Och där och då slog det mig alltså som en blixt från en klar himmel - vad är det som gjort att män mellan 40-60 slutat bära klocka? Det är ju inte särskilt smidigt att sticka ner handen och rota fram en mobil och ta upp och stoppa ner varje gång man ska se vad klockan är. En klocka på handleden är ju mycket smidigare, snabbare och bättre.
Om jag hade haft ett behov av att kolla vad klockan är var femte minut hade jag övervägt ett armbandsur. Men jag har inte det behovet.
Citera
2024-01-09, 13:43
  #329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Där rör sig ju inte bara vi i övre övre medelklassen utan det är väl mest medelklass och under som rör sig där känns det som.

"Övre övre" medelklass brukar inte har något behov av att skryta vitt och brett på nätet att dom har en dyr klocka. Nyrikt beteende.
Citera
2024-01-09, 14:51
  #330
Medlem
Dom flesta bär på en klocka som faktiskt visar korrekt tid i fickan. Vi låter er med liten kuk att bära en klocka för 70k, så får ni känna er märkvärdiga. 🐑
Citera
2024-01-10, 10:54
  #331
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Dom flesta bär på en klocka som faktiskt visar korrekt tid i fickan. Vi låter er med liten kuk att bära en klocka för 70k, så får ni känna er märkvärdiga. 🐑
Vi som inte lever våra liv genom en mobiltelefon fortsätter glatt vidare med ett armbandsur som vuxna människor. Kukens storlek tror jag har marginell betydelse här då 99% av alla kvinnor och övrig pöbel ändå inte ser skillnad på Ur & Penn eller Patek.
Citera
2024-01-10, 11:04
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vi som inte lever våra liv genom en mobiltelefon fortsätter glatt vidare med ett armbandsur som vuxna människor. Kukens storlek tror jag har marginell betydelse här då 99% av alla kvinnor och övrig pöbel ändå inte ser skillnad på Ur & Penn eller Patek.

Hör du inte hur du låter? "Lever genom en telefon"'
"Vuxna bär armbandsur"

När var senast du fick smaka på lite fitta?
Citera
2024-01-10, 11:10
  #333
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Hör du inte hur du låter? "Lever genom en telefon"'
"Vuxna bär armbandsur"

När var senast du fick smaka på lite fitta?
Vad är det för konstigt, numera sitter ju i stort sett varenda tomte till människa med näsan i telefon så fort det finns 10 sek över utan direkt stimulans. Själv bär jag inte med mig telefon överallt och framförallt inte mellan möten.

Sen en annan sak, som verkar konstigt för folk på FB men fitta är inte det enda livet kretsar kring, svårt att förstå för svagbegåvade och arbetarklass som inte har annat i livet kanske (utöver sina öl och ligga) men så är det faktiskt. Inget fel med lite ligga men som sagt jag bygger inte mitt liv på att jaga slemhål.

Men för att svara på frågan så får jag så mycket jag vill då min fru är mycket villig på den fronten.
__________________
Senast redigerad av mastejag 2024-01-10 kl. 11:14.
Citera
2024-01-10, 11:16
  #334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vad är det för konstigt, numera sitter ju i stort sett varenda tomte till människa med näsan i telefon så fort det finns 10 sek över utan direkt stimulans. Själv bär jag inte med mig telefon överallt och framförallt inte mellan möten.

Sen en annan sak, som verkar konstigt för folk på FB men fitta är inte det enda livet kretsar kring, svårt att förstå för svagbegåvade och arbetarklass som inte har annat i livet kanske (utöver sina öl och ligga) men så är det faktiskt. Inget fel med lite ligga men som sagt jag bygger inte mitt liv på att jaga slemhål.

Men för att svara på frågan så får jag så mycket jag vill då min fru är mycket villig på den fronten.

Fitta spelar större roll än en klocka runt armen, pojken. Och att slänga ur sig "svagbegåvade" säger mer om din brist på intelligens.
Citera
2024-01-10, 11:22
  #335
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Fitta spelar större roll än en klocka runt armen, pojken. Och att slänga ur sig "svagbegåvade" säger mer om din brist på intelligens.
Om livet kretsar kring fitta och kukstorlek så är min bedömning att man är tämligen svagbegåvad, men vi kan säga ointelligent om det känns bättre och mer greppbart.
Citera
2024-01-10, 11:23
  #336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Om livet kretsar kring fitta och kukstorlek så är min bedömning att man är tämligen svagbegåvad, men vi kan säga ointelligent om det känns bättre och mer greppbart.

Jag säger detsamma fast om dina klockor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback