Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-14, 19:07
  #1
Medlem
Min dator har krånglat ett tag nu och jag tror att det beror på moderkortet. Ser ut som jag behöver köpa lite nya prylar. Synd, för prestandan har varit helt ok men så blir det ibland.

Tänkte höra om det finns några tips. Det är främst för gaming och inte så mycket mer. Streamar inte.

Specifikationerna på nuvarande datorn är:
Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X (1151 socket)
Processor: Intel i7-9700k
Minnen: 2x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz
Grafikkort: Nvidia Geforce 2070 RTX
PSU: Corsair RM 650 RX
HDD 1, SATA (Systemdisk): Samsung SSD 500 GB
HDD 2, SATA: Hitatchi 4 TB
HDD 3, M.2 PCI-E: Intel SSD 660p 1 TB

Tänkte också passa på att uppgradera till 32 GB RAM.

Här kommer en länk till ett litet lösryckt förslag på delar.
https://www.inet.se/datorbygge/b1390631/uppgradering

Tar gärna emot förslag på förändringar. Det är inte en absolut budget men vill heller inte betala astronomiska summor för bara lite ökad prestanda.

Lite frågor:
Behöver jag en ny processorkylare eller funkar min gamla 1151 även för 1700?
Blir det mycket mer pang för pengarna att köra på en i7 istället?
De billigaste moderkorten är ofta formatet mATX. Spelar det någon större roll?
Borde jag köpa ett nytt PSU med högre kapacitet?

Tack på förhand för svar.
Citera
2023-06-14, 19:11
  #2
Medlem
Halte Haralds avatar
Varför ska du köra på Intel?
Har för mig att du får mer prestanda för pengarna om du kör AMD men de e några år sedan jag byggde en PC.
(Jag kan ha fel)
Tycker dina specs e helt sjuka, själv har jag en i5 8600k tycker den funkar hur bra som helst men beror såklart på vad man gamear.

mATX vs ATX skillnaden är väll att du har mer plats på ett Atx i övrigt samma kort?
Citera
2023-06-14, 19:32
  #3
Medlem
Drugglarns avatar
Du behöver inte ett nytt nätaggregat.. Jag kör ett rtx 3070 på 550W och det räcker.

AM4 moderkort + en lite äldre processor så kommer du ner i pris rätt mycket. Kolla t.ex på Ryzen 7 5800X det räcker gott och väl om du bara ska spela. Original kylaren brukar vara tillräckligt, kan inte uttala mig för intel dock.


Jag skulle rekommendera att kolla begagnat från tradera/blocket man kan göra sig riktiga klipp. 3700x brukar gå för under 1000:- och den är fortfarande kung.
__________________
Senast redigerad av Drugglarn 2023-06-14 kl. 19:41.
Citera
2023-06-16, 13:00
  #4
Medlem
adolf512s avatar
Det billigaste alternativet är att köra på AM4 så att du bara behöver byta moderkort och processor.

Raptor lake (ex 13700K) stödjer iof DDR4 men det är inget jag rekommenderar pga att man tappar alldeles för mycket prestanda då och dessutom måste man halvlåsa sig till DDR4 genom att köpa ddr4 moderkort.
Citera
2023-06-17, 09:43
  #5
Moderator
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Min dator har krånglat ett tag nu och jag tror att det beror på moderkortet. Ser ut som jag behöver köpa lite nya prylar. Synd, för prestandan har varit helt ok men så blir det ibland.

Tänkte höra om det finns några tips. Det är främst för gaming och inte så mycket mer. Streamar inte.

Specifikationerna på nuvarande datorn är:
Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X (1151 socket)
Processor: Intel i7-9700k
Minnen: 2x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz
Grafikkort: Nvidia Geforce 2070 RTX
PSU: Corsair RM 650 RX
HDD 1, SATA (Systemdisk): Samsung SSD 500 GB
HDD 2, SATA: Hitatchi 4 TB
HDD 3, M.2 PCI-E: Intel SSD 660p 1 TB

Tänkte också passa på att uppgradera till 32 GB RAM.

Här kommer en länk till ett litet lösryckt förslag på delar.
https://www.inet.se/datorbygge/b1390631/uppgradering

Tar gärna emot förslag på förändringar. Det är inte en absolut budget men vill heller inte betala astronomiska summor för bara lite ökad prestanda.

Lite frågor:
Behöver jag en ny processorkylare eller funkar min gamla 1151 även för 1700?
Blir det mycket mer pang för pengarna att köra på en i7 istället?
De billigaste moderkorten är ofta formatet mATX. Spelar det någon större roll?
Borde jag köpa ett nytt PSU med högre kapacitet?

Tack på förhand för svar.

Vad är det för fel på din nuvarande dator? Varför tror du att det är fel på moderkortet?

Jag skulle börja med att uppdatera bios till senaste versionen på moderkortet och installera om windows passa då också på att gå över till Windows 11 om du inte redan har gjort det.

Sen kan du ju annars bara byta ut moderkortet för runt 1000-1500kr: https://www.webhallen.com/se/product...ndvara-Klass-1

Din dator är på inget sätt dålig prestandamässigt och jag ser ingen anledning att uppgradera processor, ram och moderkort då de står sig bra än idag. I synnerhet i jämförelse med grafikkortet där du faktiskt skulle kunna få en riktigt stor prestandaökning för samma pengar. Du kan till exempel köpa ett RTX 4060 TI för runt 5000kr som fullkomligt sopar mattan med ditt 2070.
Citera
2023-06-18, 15:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Det billigaste alternativet är att köra på AM4 så att du bara behöver byta moderkort och processor.

Raptor lake (ex 13700K) stödjer iof DDR4 men det är inget jag rekommenderar pga att man tappar alldeles för mycket prestanda då och dessutom måste man halvlåsa sig till DDR4 genom att köpa ddr4 moderkort.
varför i helvete ska han lägga pengar på en 3 år gammal cpu när han har en som är typ 5 år gammal? vadå halvlåsa sig till ddr4? du vet att intel 14th gen inte kommer stödja moderkortet ändå så det spelar ingen roll

ts, lyssna inte på den här token
__________________
Senast redigerad av DrillBitTTT 2023-06-18 kl. 15:49.
Citera
2023-06-18, 15:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Min dator har krånglat ett tag nu och jag tror att det beror på moderkortet. Ser ut som jag behöver köpa lite nya prylar. Synd, för prestandan har varit helt ok men så blir det ibland.

Tänkte höra om det finns några tips. Det är främst för gaming och inte så mycket mer. Streamar inte.

Specifikationerna på nuvarande datorn är:
Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X (1151 socket)
Processor: Intel i7-9700k
Minnen: 2x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz
Grafikkort: Nvidia Geforce 2070 RTX
PSU: Corsair RM 650 RX
HDD 1, SATA (Systemdisk): Samsung SSD 500 GB
HDD 2, SATA: Hitatchi 4 TB
HDD 3, M.2 PCI-E: Intel SSD 660p 1 TB

Tänkte också passa på att uppgradera till 32 GB RAM.

Här kommer en länk till ett litet lösryckt förslag på delar.
https://www.inet.se/datorbygge/b1390631/uppgradering

Tar gärna emot förslag på förändringar. Det är inte en absolut budget men vill heller inte betala astronomiska summor för bara lite ökad prestanda.

Lite frågor:
Behöver jag en ny processorkylare eller funkar min gamla 1151 även för 1700?
Blir det mycket mer pang för pengarna att köra på en i7 istället?
De billigaste moderkorten är ofta formatet mATX. Spelar det någon större roll?
Borde jag köpa ett nytt PSU med högre kapacitet?

Tack på förhand för svar.
inga större fel på din dator. den klarar ju 1440p. gö en systemåtersällning, alternativt nytt grafikkort också om du vill lyxa till det. vad exakt menar du att det är som krånglar?
__________________
Senast redigerad av DrillBitTTT 2023-06-18 kl. 15:50.
Citera
2023-06-19, 11:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
inga större fel på din dator. den klarar ju 1440p. gö en systemåtersällning, alternativt nytt grafikkort också om du vill lyxa till det. vad exakt menar du att det är som krånglar?

Det är ett hårdvarufel, det konstaterade jag rätt snabbt och då hjälper inga systemåterställningar. Efter en gedigen felsökning kom jag fram till att det är någon av de nämnda tre delarna. Det var de ens jag inte kunde kolla ordentligt.

Nu testade jag med nya minnen och det har funkat bra hittills. Får hoppas att det håller i sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback