Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-19, 09:08
  #1
Medlem
Per-Automatiks avatar
Man ser sällan bibliofiler i preppingkretsar, vilket jag tycker är lite konstigt. Det handlar mycket om vapen och konserver och sjukvårdsutrustning, men vad med kunskap?

Vi har blivit mer och mer beroende av informationsinhämtning. När jag var ung fanns inte all världens kunskap i våra fickor, då fick man gå till biblioteket och slå om man ville få reda på någon specifik fakta. De riktigt lyckligt lottade hade en encyklopedi hemma. Jag upplever också att det var mer fokus på inlärning förr, vi har blivit sämre på att komma ihåg saker eftersom all information finns tillgänglig för oss.

Men vad händer om internetkabeln går av? Om en solstorm slår ut datorer? Om elnätet blir instabilt så vi inte alltid har tillgång till våra elektroniska apparater?

Jag har de senaste 20 åren samlat på mig böcker från loppisar, antikvariat och så vidare. Jag har lärt mig grundläggande bokbinderitekniker så jag kan ta hand om och restaurera mina böcker. Jag har nu ett litet bibliotek med handböcker i förindustriellt jordbruk (1890-1930), diverse hantverk som träarbeten, hemmafix, grunder i ellära, kokböcker från 1800- och tidigt 1900-tal där det står hur man tillagar alla delar av djuren. Jag har böcker om naturmedicin och vilka växter i vår natur som man använt till olika saker förr, men även mer moderna allmänna böcker om medicin och sjukvård.

Allt som allt har jag ungefär 4 hyllmeter med böcker som kan hjälpa en vid eventuell samhällskollaps. Är det någon annan som samlar böcker i preppingsyfte? Vilka är era favoriter?
Citera
2023-06-19, 09:23
  #2
Avstängd
F.Hansens avatar
Det viktiga är att man har några få som typ ger en stark helhet.
Där kommer SoldF på förstaplats, sen andra militära manualer samt överlevnadshandböcker.

Själv skaffade jag som 10-åring Överlevnadshandboken av John Wiseman och senare i livet SAS - Urban survival handbook av samma författare.

Om du har dessa 3 och faktisk pluggar dem har du ett bra fundament av förståelse för vad man ska göra när det otänkbara händer.
Citera
2023-06-19, 09:38
  #3
Medlem
pn222jws avatar
SoldF & Chris Ryan "Fight to win"...Sjölund "Vildplockat".
Citera
2023-06-19, 11:07
  #4
Medlem
patientrollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Man ser sällan bibliofiler i preppingkretsar, vilket jag tycker är lite konstigt. Det handlar mycket om vapen och konserver och sjukvårdsutrustning, men vad med kunskap?

Vi har blivit mer och mer beroende av informationsinhämtning. När jag var ung fanns inte all världens kunskap i våra fickor, då fick man gå till biblioteket och slå om man ville få reda på någon specifik fakta. De riktigt lyckligt lottade hade en encyklopedi hemma. Jag upplever också att det var mer fokus på inlärning förr, vi har blivit sämre på att komma ihåg saker eftersom all information finns tillgänglig för oss.

Men vad händer om internetkabeln går av? Om en solstorm slår ut datorer? Om elnätet blir instabilt så vi inte alltid har tillgång till våra elektroniska apparater?

Jag har de senaste 20 åren samlat på mig böcker från loppisar, antikvariat och så vidare. Jag har lärt mig grundläggande bokbinderitekniker så jag kan ta hand om och restaurera mina böcker. Jag har nu ett litet bibliotek med handböcker i förindustriellt jordbruk (1890-1930), diverse hantverk som träarbeten, hemmafix, grunder i ellära, kokböcker från 1800- och tidigt 1900-tal där det står hur man tillagar alla delar av djuren. Jag har böcker om naturmedicin och vilka växter i vår natur som man använt till olika saker förr, men även mer moderna allmänna böcker om medicin och sjukvård.

Allt som allt har jag ungefär 4 hyllmeter med böcker som kan hjälpa en vid eventuell samhällskollaps. Är det någon annan som samlar böcker i preppingsyfte? Vilka är era favoriter?
Några specifika titlar på handböcker du kan rekommendera?
Citera
2023-06-19, 11:19
  #5
Medlem
Du behöver en eller två böcker som förklarar eller visar vilka växter, bär, svampar, blad örter osv. som är ätbara/ går att använda i matlagning samma sak med fisk i Sverige/Världen. Resten är sunt förnuft.. Men visst vill du bära på en 30kg resväska med allt från Harry Potter till hur man brottas med en björn så är det väl ingen som hindrar dig?
Citera
2023-06-19, 11:56
  #6
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Du behöver en eller två böcker som förklarar eller visar vilka växter, bär, svampar, blad örter osv. som är ätbara/ går att använda i matlagning samma sak med fisk i Sverige/Världen. Resten är sunt förnuft.. Men visst vill du bära på en 30kg resväska med allt från Harry Potter till hur man brottas med en björn så är det väl ingen som hindrar dig?

Varför skall jag bära med mig böckerna? Jag trivs bra på min gård och ämnar stanna här.

Citat:
Ursprungligen postat av patientrollen
Några specifika titlar på handböcker du kan rekommendera?

Vad för handböcker menar du?
Citera
2023-06-19, 12:29
  #7
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Man ser sällan bibliofiler i preppingkretsar, vilket jag tycker är lite konstigt. Det handlar mycket om vapen och konserver och sjukvårdsutrustning, men vad med kunskap?

Vi har blivit mer och mer beroende av informationsinhämtning. När jag var ung fanns inte all världens kunskap i våra fickor, då fick man gå till biblioteket och slå om man ville få reda på någon specifik fakta. De riktigt lyckligt lottade hade en encyklopedi hemma. Jag upplever också att det var mer fokus på inlärning förr, vi har blivit sämre på att komma ihåg saker eftersom all information finns tillgänglig för oss.

Men vad händer om internetkabeln går av? Om en solstorm slår ut datorer? Om elnätet blir instabilt så vi inte alltid har tillgång till våra elektroniska apparater?

Jag har de senaste 20 åren samlat på mig böcker från loppisar, antikvariat och så vidare. Jag har lärt mig grundläggande bokbinderitekniker så jag kan ta hand om och restaurera mina böcker. Jag har nu ett litet bibliotek med handböcker i förindustriellt jordbruk (1890-1930), diverse hantverk som träarbeten, hemmafix, grunder i ellära, kokböcker från 1800- och tidigt 1900-tal där det står hur man tillagar alla delar av djuren. Jag har böcker om naturmedicin och vilka växter i vår natur som man använt till olika saker förr, men även mer moderna allmänna böcker om medicin och sjukvård.

Allt som allt har jag ungefär 4 hyllmeter med böcker som kan hjälpa en vid eventuell samhällskollaps. Är det någon annan som samlar böcker i preppingsyfte? Vilka är era favoriter?

Det finns en stark korrelation mellan låg läskunnighet och att hålla på med 'prepping' istället för lokal organisering, 'mutual aid' osv.

Därför bryr sig väldigt få s.k. preppers om litteratur, hantverk m.m. och ägnar sig huvudsakligen åt att köpa prylar och göra timellinstallationer i källaren.
Citera
2023-06-19, 13:24
  #8
Medlem
patientrollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Vad för handböcker menar du?
Sådana som du särskilt rekommenderar ur din egen bibliografi.
Citera
2023-06-19, 13:28
  #9
Medlem
patientrollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det finns en stark korrelation mellan låg läskunnighet och att hålla på med 'prepping' istället för lokal organisering, 'mutual aid' osv.

Därför bryr sig väldigt få s.k. preppers om litteratur, hantverk m.m. och ägnar sig huvudsakligen åt att köpa prylar och göra timellinstallationer i källaren.
Enligt en statistisk metodologi som blandar ihop superamerikanska pseudopreppers som inte tänker igenom orsakssamband utan bara följer en amerikansk modetrend med riktiga preppers som själva kom till insikt om den komplexa infrastrukturens exponentiellt tilltagande sårbarhet. Är man en äkta prepper med sådana insikter så finns det ingen motsägelse mellan att läsa på i böcker och att inse att matbristen kommer att bli så extrem att det inte bara är att samhällsbygga sig ur den genom samarbete för alla.
Citera
2023-06-19, 13:36
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Vid en kris kommer de flesta böcker att eldas upp.
Då försvinner vår samlade kunskap och historia...
Citera
2023-06-19, 14:32
  #11
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vid en kris kommer de flesta böcker att eldas upp.
Då försvinner vår samlade kunskap och historia...

Det är därför man ständigt måste plugga och utöva preppingtekniker.
Citera
2023-06-19, 15:59
  #12
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vid en kris kommer de flesta böcker att eldas upp.
Då försvinner vår samlade kunskap och historia...

Det är ju därför jag bygger upp ett eget bibliotek, för att kunna vara informationssjälvständig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback