Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-05, 22:08
  #1
Medlem
Tänker vandra några etapper längs St olavsleden och fortsätta med jämtlandstriangeln.

Planerar att vandra i upp till 14 dagar ungefär.

Vad för typ av mat bör jag ha med? Vill inte köpa färdiga frystorkade rätter eftersom det kan bli väldigt dyrt. Tänker att jag tar med mig mestadels frystorkad mat som jag torkar själv. Vill att det ska bli så billigt som möjligt och hålla en låg vikt.

Kom med idèer och förslag, tack!
Citera
2023-07-05, 22:11
  #2
Medlem
peterZiipens avatar
De riktiga hardcore vandrarna blötlägger kolhydrater som ris, couscous & havregryn i kallt vatten i en burk och låter det dra några timmar under tiden som de promenerar.

Billigt? Ja
Låg vikt? Ja
Effektivt? Ja
Jävligt gott? Nja
Citera
2023-07-05, 22:21
  #3
Medlem
tastass avatar
Är man inte så knusslig funkar det hyggligt med varma koppen och en näve cous cous till lunch...

Har vid flertalet tillfällen torkat köttfärs och grönsaker själv och komponerat en gryta av desamma och en buljongtäning som sedemera serverats med snabbris för en trevlig måltid på fjället.

Pulvermos är rätt bra bang for the buck, även detta serverat tillsammans med köttfärs - i någon otraditionell tolkning av lapskojs

Egentorkat behöver oftast blötläggas någon timme innan tillagning för att återfå någorlunda konsistens vilket gör att det passar bättre till kvällsföda, alternativt att man har det i blöt i packningen under förmiddagsvandringen.

Ta med olja eller ghee för att boosta kaloriinnehåll om du har fysik som kräver det
Citera
2023-07-05, 22:31
  #4
Medlem
pn222jws avatar
Godis (lakrits, mörk choklad)...snabbnudlar.
Citera
2023-07-05, 22:33
  #5
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Godis (lakrits, mörk choklad)...snabbnudlar.

Kroppen behöver näring när man vandrar. Jag tror inte ts är 12 som ska på klassresa
Citera
2023-07-05, 23:38
  #6
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
Tänker vandra några etapper längs St olavsleden och fortsätta med jämtlandstriangeln.

Planerar att vandra i upp till 14 dagar ungefär.

Vad för typ av mat bör jag ha med? Vill inte köpa färdiga frystorkade rätter eftersom det kan bli väldigt dyrt. Tänker att jag tar med mig mestadels frystorkad mat som jag torkar själv. Vill att det ska bli så billigt som möjligt och hålla en låg vikt.

Kom med idèer och förslag, tack!
Kan du inte jaga och fiska längs vägen så du inte behöver släpa med dig så mycket?
Potatis i form av chips väger ju lätt och ger mycket energi. Lösviktsgodis borde också ge ganska mycket bang for bucks sett till energi/vikt.

Föresten. Är inte 14 dagar jävligt länge att vara ute för en som känner att den behöver fråga på flashback vilken mat han ska ta med? Kanske vore smartare att ta några kortare vandringar först och välja någon rutt som passerar nån sibyllakiosk eller dylikt ifall maten går slut eller har blivit förstörd.
Citera
2023-07-05, 23:49
  #7
Avstängd
F.Hansens avatar
Välj 14 real (field meal) turmat som du vet att du gillar.

Förstår inte riktigt ditt snack om frystorkad mat och att det ska vara billigt. Ha en portion frystorkat minst om dan med dig, om du inte har råd med det så får du spara till ”den stora summan” innan du ger dig ut i skogen och fjället.

Själv skulle jag packat 7 real turmat och 7 norrlandspölsakonserv förutom underhållssnacks.

Sen kan man hitta föda på vägen, det är en bonus. Better safe than sorry.
__________________
Senast redigerad av F.Hansen 2023-07-05 kl. 23:56.
Citera
2023-07-05, 23:49
  #8
Medlem
14 dar...blir många konservburkar att kånka på...

Men får tipsa om tortellini, det är kolhydratrikt och inte så tungt, samt billigt. Pulvermos och nyponsoppa. Chokladpuddingpulver (energirikt,)Kött på burk. Men konservburkar är tungt att bära och ska du vandra i 14 dar, så får du fylla minst en stor rygga med bara konservburkar. Tror du bör kompromissa och köra en hel del påsar med frystorkat ändå. Du kommer att bli hungrig av att vandra och behöver mycket energi, så mängder med chokladkakor brukar gå åt medan man knatar på.
Citera
2023-07-05, 23:58
  #9
Medlem
TheBusters avatar
Kommer du kunna fylla på med mat på vägen? Mat för 14 dagar är mycket
Citera
2023-07-06, 00:43
  #10
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Ta med många paket bacon, jordnötssmör, torkad frukt och nötter. även ost och rökt lax.

Är själv riktigt sugen på att gå ut på långvandring denna sommar.
__________________
Senast redigerad av Schicklgrubblare 2023-07-06 kl. 00:46.
Citera
2023-07-06, 01:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Kan du inte jaga och fiska längs vägen så du inte behöver släpa med dig så mycket?
Potatis i form av chips väger ju lätt och ger mycket energi. Lösviktsgodis borde också ge ganska mycket bang for bucks sett till energi/vikt.

Föresten. Är inte 14 dagar jävligt länge att vara ute för en som känner att den behöver fråga på flashback vilken mat han ska ta med? Kanske vore smartare att ta några kortare vandringar först och välja någon rutt som passerar nån sibyllakiosk eller dylikt ifall maten går slut eller har blivit förstörd.

Fiske isåfall men är ingen van fiskare.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Kommer du kunna fylla på med mat på vägen? Mat för 14 dagar är mycket

Ja det kommer jag, mellan St olavsleden och jämtlandstriangeln tänker jag att det måste finnas någon butik att handla i.
Citera
2023-07-06, 02:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
Tänker vandra några etapper längs St olavsleden och fortsätta med jämtlandstriangeln.

Planerar att vandra i upp till 14 dagar ungefär.

Vad för typ av mat bör jag ha med? Vill inte köpa färdiga frystorkade rätter eftersom det kan bli väldigt dyrt. Tänker att jag tar med mig mestadels frystorkad mat som jag torkar själv. Vill att det ska bli så billigt som möjligt och hålla en låg vikt.

Kom med idèer och förslag, tack!

Om det här är din första tur så rekommenderar jag att du köper färdigtorkad mat om du vill ha lättare matpackning. Du ska ändå vara beredd på att mat för 14 dagar kommer att väga en hel del!
Har du alltså kollat vad Coop&ICA, eller annan butik, har för billigare alternativ mot Real Turmat eller dylikt?

Du säger också att du själv vill torka frystorkad mat, hur sjutton har du tänkt att det ska gå till?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback