Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-13, 23:57
  #1
Avstängd
FlamenDanzs avatar
https://happyangler.se/produkt/minn-...dare-69366584/
dem motorn
30 lbs 380 W

batteri biltema marin fritids

64 Ah
eller 73 Ah

inte helt bestämt.

Båten väger ca 200kg inklusive person

Den har 5steg framåt gas, tänkt köra på steg 3. Så lite över halv gas.

Det går nog inte räkna på minuten. Men typ
Hur länge kan man köra innan batteriet är nästan helt slut.

Tål Marin fritidsbatterier laddas ut nästan helt ofta? Hur många gånger tål dom det typ ?

Batterier som passar till olika fritidsändamål som båt, husbil m.m. Helt underhållsfria med kalcium/kalcium-teknologi, som innebär lång livslängd samt en speciell typ av ventilation som minimerar risken för läckage av ångor. Inbyggd laddindikator och extra lång batteritid.
https://www.biltema.se/bil---mc/ford...ah--2000045908
Citera
2023-07-14, 01:15
  #2
Medlem
Moottorijumalas avatar
Antar att motorn drar runt 380 watt på fullgas, isåfall tar du antalet amperetimmar på batteriet (64) gånger spänningen (12) och får att batteriet ska kunna leverera ungefär 768 watt i en timma.

Om vi hittar på att motorn drar ungefär 250 watt på lite över halvgas så ska batteriet kunna driva motorn i lite över tre timmar (768 / 250) i en perfekt värld.

Kan inte svara på hur bra batteriet mår av konstant användning, är du orolig så köp flera stycken och parallellkoppla för att öka kapaciteten.
Citera
2023-07-14, 01:47
  #3
Moderator
yz44s avatar
Vet inte hur det är med den här typen av batteri men de flesta batterier mår inte bra av att laddas ur helt.
Så den teoretiska 3 timmars användningen blir nog snarare upp till 2 timmar.

Har en liten eka i stugan som jag skaffade motor till för ett par år sedan.
Funderade först på elmotor och batteri men gav upp den tanken p.g.a. vikten och köpte i stället en liten 2,5 hkr utombordsmotor, den väger 12,5 kg och har inbyggd tank så det är inga problem att plocka i och ur den.
Citera
2023-07-14, 10:35
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom blybatterier är sämst på att laddas ut mycket och väger mest mest per kapacitet, varför inte köpa ett litiumbatteri som är topp!?
Citera
2023-07-14, 14:21
  #5
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Vet inte hur det är med den här typen av batteri men de flesta batterier mår inte bra av att laddas ur helt.
Så den teoretiska 3 timmars användningen blir nog snarare upp till 2 timmar.

Har en liten eka i stugan som jag skaffade motor till för ett par år sedan.
Funderade först på elmotor och batteri men gav upp den tanken p.g.a. vikten och köpte i stället en liten 2,5 hkr utombordsmotor, den väger 12,5 kg och har inbyggd tank så det är inga problem att plocka i och ur den.

De som marknadsförs som fritidsbatterier skall vara mer hållbara för djupurladdning men kan inte leverera lika mycket ström som ett startbatteri.
Citera
2023-07-14, 21:34
  #6
Medlem
Hegamons avatar
2 timmar på full fart. Eftersom batteriet bör du inte ladda ut helt, utan du kanske använt säg 90% efter två timmar.

Mera än två timmar om du verkligen ska ladda ur batteriet, vilket du inte vill göra tänker jag.

30 lbs = det förbrukar 30 ah per timme.
Citera
2023-07-15, 12:41
  #7
Avstängd
FlamenDanzs avatar
tack för alla svar. Mycket snällt

Jag föredrar små motorer och jag har det.
Men det finns två ställen här med planterad ädelfisk, man får inte ha bensinmotor
Endast El tyvärr.

Så måste ha båda
strikt el i två av sjöarna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback