Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-31, 20:14
  #1
Medlem
Pågår mellan 27 Juli till 8 Aug i Chengdu, således redan flera dagar in i mästerskapet.

Schema och resultat hittar man här:

https://results.2021chengdu.com/?lan.../totalschedule

Svenska deltagare:

Athletics
KALLMAN Eric samuel
KARLSSON Gustav tomas
LOSCHNER Sebastian ricard
MAGNUSSON Nils leo
MOISANDER Ivar hakan
WIIK Samuel filip
FORSSELL Sara noomi

Diving
Nina Signe Janmyr
Även Emma Gullstrand skulle varit uttagen men står inte med på resultatsajten?

Swimming
DANIELSSON Jacob karl anders
HOLMQUIST Bengt marcus
NILS ALBIN DANIEL Lovgren
TORNQVIST Sven anders samuel
THORMALM Klara lina linnea

Vilket ser ut att vara enda tre grenarna där det är svenskt med. Har inte orkat kolla nordiskt än, tyvärr.

Livestreams finns via EurosportPlayer/Discovery+ men jag vet inte om dom släpper igenom kommentering på allt, för har det varit dåligt med det förr, nån som har konto får gärna säga hur det ligger till.

Det livestreamas även gratis via FisuTV's egna streamtjänst, som jag hade glömt av, ska prova den inatt/imorgon, om det går att casta från Chrome eller app. Har för mig att den var katastrof vid senaste vinter-Universiaden om jag minns rätt. Den led av både frame rate-mismatch och instabila streams.

https://fisu.net/schedule

Anledningen att jag hade glömt av den sajten är att jag streamat alla tävlingar hittills via Olympic Channel i perfekta 1080p25, som dock missar att streama allt, men på pluskontot så går det numera att casta från deras websajt via Chrome, som tyvärr kräver en gratisinloggning. Deras största minus är väl dock att det är begränsat till 25fps, det räcker tyvärr inte för en del sporter, bordtennis, badminton och tennis comes to mind.

https://olympics.com/en/sport-events/

Discovery har även sänt en del linjärt på svenska Eurosport1, imorse sände dom simhopp, kommer mer imorgonbitti med svenskt deltagande, plus att friidrotten börjar imorgon Tisdag vid lunch.

Så här ser min privata tablå ut för kommande två dagarna där det mesta är hämtat från Oympic Channel's tablå, som ofta görö iordning den bara dagen före, och dom missar som sagt sändningar som dom egentligen har rättigheterna till att sända, då deras streams är regionsstyrda för varje land, jag hade på Wushu Kung-Fu'n igår, kommentatorn säger vi är tillbaka om tre timmar, men den sändningen dök ju aldrig upp, och jag hade inte tänkt på FisuTV vid den tidpunkten. Dumma mig, eller dumma kommentatorn kanske, men hur skulle han veta att en del tittare sitter och kollar via en tjänst som inte kommer sända nästa pass.


Tisdag 1 augusti

06:40 Diving | Men's 3m Springboard Semi-finals | World University Games | Chengdu
07:37 Artistic Gymnastics | Men's Team Finals & Individual Qualification Session 1 | World University Games | Chengdu
08:50 Diving | Women's 1m Springboard Finals | World University Games | Chengdu
09:15-10:00 Simhopp | The FISU World University Games ---> Eurosport1
10:00-12:00 Judo | The FISU World University Games ---> Eurosport1
11:35 Athletics | Day 4 Evening Session | World University Games | Chengdu
12:00-15:41 Friidrott | The FISU World University Games ---> Eurosport1
12:07 Artistic Gymnastics | Men's Team Finals & Individual Qualification Session 2 | World University Games | Chengdu
12:25 Swimming | M/W | Semi-Finals/Finals FISUTV
12.55-15.00 Haiti - Danmark, Grupp D | Omgång 3, FIFA Fotbolls-VM ---> TV10
16.55–19.00 Basket. U20 EM, Sverige-Montenegro (d). SVTPlay.


Onsdag 2 augusti

02:30 Mubadala Silicon Valley Classic(500), Tennis / WTA Tour ---> CMore
02:40 Badminton | Mixed Team Semi-finals | World University Games | Chengdu
06:40 Diving | Women's Platform Semi-finals | World University Games | Chengdu
07:37 Artistic Gymnastics | Men's Team Finals & Individual Qualification Session 3 | World University Games | Chengdu
08.00-12.00 Argentina - Sverige, Grupp G | Omgång 3 | Studio, FIFA Fotbolls-VM ---> TV6
08:50 Diving | Men's Springboard Finals | World University Games | Chengdu
09:15-09:56 Simhopp | The FISU World University Games ---> Eurosport1
11:35 Athletics | Day 5 Evening Session | World University Games | Chengdu
12:00-16:00 Friidrott | The FISU World University Games ---> Eurosport1
12:07 Artistic Gymnastics | Men's Team Finals & Individual Qualification Session 4 | World University Games | Chengdu
12:10 Swimming | Day 5 Evening Session | World University Games | Chengdu
16.00–18.30 Orientering, världscupen, sprint. SVT1/Play.


Det får bli en start på det hela så kan kanske någon fylla på med mer tider för kommande dagarna, eller kopiera in tablån från FisuTV, men sändningsstartens tid står inte först så man får markera och flytta där. Jag såg nu även i sista sekund att sändningarna från simningen börjar redan imorgon på FisuTV men att gå igenom efter svenskarna i startlistorna orkade jag inte, man får kolla gren för gren, om någon känner sig manad.

Gud förbjude att någon endaste websajt någon gång skulle skapas med användarens perspektiv i fokus.

Nu ska jag slappna av med om två sista avsnitten utav Unsere Wilde Schweiz på Netflix som utgår ikväll, så vackra naturbilder så man blir tårögd. Gillas inte Schweiz vackra natur rekommenderas även dom utgående dokumentärerna om Tunguska-smällen, 2x Kaukasus, Vargen i Kanada och Gepardmamman.
Citera
2023-07-31, 21:08
  #2
Moderator
Hjv9s avatar
Sveriges Akademiska Idrottsförbund skriver att vi ska ha deltagande i rodd men hittar inget om det alls på FISU hemsidan.

Alltid irriterande svårt att finna bra info om Universiaden. Eurosport kan man åtminstone lita på att de sänder, ska nog kolla in lite senare i veckan.
Citera
2023-07-31, 22:13
  #3
Medlem
Alkibiadess avatar
Tror inte jag orkar med ett mästerskap till att följa just nu, efter att förra vecka och i helgen ha följt fotbolls-VM, sim-VM, EYOF, friidrotts-SM, Formel 1 samt Challenge Cup i volleyboll. Nästa vecka blir JEM i friidrott samt det pågående fotbolls-VM innan det blir EM i volleyboll och friidrotts-VM. Dessutom en del rullskidtävlingar som man borde följa också. Simningen har också ett U23-EM (helt nytt mästerskap) som man borde följa men har inte i huvudet när det äger rum.

Sedan tycker jag att Universiaden är jäkligt dåligt promotad av de svenska specialförbunden. Hade helt förträngd att den äger rum nu och hade inte heller koll på vilka svenskar som deltar.
Citera
2023-08-01, 09:25
  #4
Medlem
FISUTV har bättrat sig, dels är det väldigt fin 1080p50 med såpas hög bitrate så Chromecast Gen2 klarar inte av spela upp streamen utan konstanta ministopp. I Gen3 funkar dom fint. Man kan med WebVideoCast även låsa dom till 1080-bitraten (eller lägre för Gen2) om man inte väljer den variabla main-streamen.

Det funkar faktiskt även att native-casta med WebVideoCast numera om man stänger av stödet för Mpeg-DASH, så man slipper studsa streamen via mobilens WiFi. Har igång native-castade FisuTV-streams från bordtennisen, gymnastiken och nu simhoppet med Lina Signe Janmyr.

Ska nämnas att det är olika kommentering, Eurosport's kommentator är från brittiska Eurosport, Olympic Channel/FiusTV kör simhopp-sportens egna för den internationella feeden. Han är lite mer återhållsam, båda är dock väldigt kunniga. har inte hunnit kolla på gymnastiken eller bordtennisen än. Ska även tilläggas att Olympic Channel's streams börjar inte fören sändningsfönstret(även om dom som alltid är igång en kvart innan med en skylt), På FisuTV är streamen igång en bra stund i förväg så man kan se arenan och vad som försiggår.

Men då vet man att det fungerar inför friidrotten och simningen senare idag. Nu ska jag se om det kanske även är någon Viaplay-stream man borde dra igång. Har en Chromecast kvar.

Precis när jag skriver det så lägger svenska Eurosport1 ett reklamavbrott mitt i hoppen!? Tur det finns alternativ.


Edit: Tyvärr är Nina Signe Janmyr inte precis i toppen av resultaten efter två omgångar..

Edit2: Märker nu att ljudet hamnar lite efter på både bordtennisen och gymnastiken när man castar, Ska se om det går att få till bättre.
__________________
Senast redigerad av pumahunter 2023-08-01 kl. 09:36.
Citera
2023-08-02, 14:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Sveriges Akademiska Idrottsförbund skriver att vi ska ha deltagande i rodd men hittar inget om det alls på FISU hemsidan.

Alltid irriterande svårt att finna bra info om Universiaden. Eurosport kan man åtminstone lita på att de sänder, ska nog kolla in lite senare i veckan.
Om det är samma text som jag läste hade dom skickat ut en anmälan om rodd om jag förstod det rätt, men antagligen har ingen svensk nappat. Är tydligen dyrt och krångligt att ta sig till Kina läste jag också, varav lågt deltagande.

Hoppas du kollar just nu dock på friidrotten, är svenskt i kulfinalen med Sebasitian Löschner.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tror inte jag orkar med ett mästerskap till att följa just nu..

Sedan tycker jag att Universiaden är jäkligt dåligt promotad av de svenska specialförbunden. Hade helt förträngd att den äger rum nu och hade inte heller koll på vilka svenskar som deltar.
Tänk om man hade kunnat sortera fram alla svenskars tävlingstider snabbt, då hade det varit lite mer lockande. Jag hade koll på att Nina Signe Janmyr skulle ägna sig åt simhopp igår morse och fick sett lite, hon kom bara 7'a av 8 i finalen, men var ändå skoj att få se en ny svenska jag inte sett förut.

Jag har haft massa akut ofrånkomligt arbete här på förmiddagen, men har haft igång streams från friidrotten, simningen, gymnastiken plus VM-fotbollen, och av ren slump zappade jag över till simningen nyss med fjärren precis när Klara Thormalm skulle simma en semi, så jag fick sett henne också med sekunder tillgodo. Kvalade tyvärr inte till finalen även om hon var uppe och nosade på tredje-fjärdeplatsen under första sträckan.

Nina ska simhoppa igen på fredag i ett kval. Sara Forssell ska kvala i slägga imorgonbitti, sen final under Lördagens friidrottspass, hon är tydligen svensk tvåa genom alla tider i inomhusslägga läste jag nu, så man kanske kan hoppas lite på henne i finalen på Lördag. Jag tror den går 12:00 svensk tid. Resultatsajten omvandlar inte tider. Även en finska med i första släggkvalet, så med lite tur blir det dubbelt nordiskt i den finalen.

Sen kom jag som sagt rakt in i killarnas kulfinal nu där det är med en svensk men, jag fokuserar mest på tjejerna annars. Ska försöka hitta om Klara ska simma nåt mer.

Finns en sida här om deltagarna i friidrott, men den innehåller inga tider, och nämner bara att det går att följa genom skräp-Eurosport, inte gratis Olympic Channel eller FisuTV. Mindre bra promotat.

https://www.friidrott.se/tavling-lan...u-har-startat/

Edit: Klara kvalar både 50m freestyle och 50m bröstsim på Lördag natt, semin Lördag morgon, eventuell final söndag. Sen 200m kval till bröstsim på tidig Fredag morgon. Det hon nyss blev utslagen i semin på var 100m bröst. Det är dom fyra grenar hon tävlar i. Det tog mig för många minuter att gräva fram dom dagarna för att jag ska orka med killarna.
__________________
Senast redigerad av pumahunter 2023-08-02 kl. 14:18.
Citera
2023-08-05, 14:52
  #6
Medlem
Nytt stavguld till Finland
Citera
2023-08-06, 09:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Nina ska simhoppa igen på fredag i ett kval.
Edit: Klara kvalar både 50m freestyle och 50m bröstsim på Lördag natt, semin Lördag morgon, eventuell final söndag. Sen 200m kval till bröstsim på tidig Fredag morgon. Det hon nyss blev utslagen i semin på var 100m bröst. Det är dom fyra grenar hon tävlar i.
För dom som vill börja morgonen med lite svenskt i vattnet så ska Nina Signe Janmyr hoppa final nu i 3m svikt, börjar 09:15, sänds på FisuTV1, Olympic Channel och Discovery+ antar jag.

Edit: Idag Söndag kl. 12:43 ska Klara Thormalm simma semifinal i 50m bröstsim. Sänds på FisuTV3 och Olympic Channel, där sändingen startar kl. 12:10(12:25).

Edit2: Sent omsider inser jag att det fanns en FisuTV-app till både Appletv, AndroidTV och FireTV som funkar utan inloggning, jag hade den installerad med hade glömt av den. Spelar upp i 50fps, men det är inte stabilt, den växlar blixtsnabbt ner och upp igen mellan 25 och 50fps. Förhoppningsvis märks det inte.

Edit3: Ingen Klara i freestyle-semin, men våra finska syster Fanny Emilia Teijonsalo simmar semifinal kl. 14:22.

Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Nytt stavguld till Finland
Plus brons i damernas basket! Finland är enda nordiska nation som överhuvudtaget tagit medaljer.

Edit4: Kan det möjligtvis bli svensk medalj denna morgon, eftersom simhopp är simhopp? Efter omgång 1 var Nina 6'a utav 12 hoppade, efter omgång 2 ligger hon 4'a bara 6p efter bronsplatsen, 4p marginal till 5'an. Nina stod för näst bästa hoppet i andra omgången.

Edit5: Suck, ner till sjätteplats igen(eller delad 5'te i praktiken) efter tredje hoppet, och nu tror jag bronset är för långt borta, runt 24p upp dit.
__________________
Senast redigerad av pumahunter 2023-08-06 kl. 09:53.
Citera
2023-08-06, 13:33
  #8
Medlem
Brons till Laine i spjut. Känns som han alltid tar medalj

Pulkkanen tar revansch på sin fjärdeplats i U23 EM och kniper brons på 188 PB.

Junnila skuffar och blir bara fjärde, strax utanför medalj
__________________
Senast redigerad av rcs 2023-08-06 kl. 13:52.
Citera
2023-08-06, 14:14
  #9
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Brons till Laine i spjut. Känns som han alltid tar medalj

Pulkkanen tar revansch på sin fjärdeplats i U23 EM och kniper brons på 188 PB.

Junnila skuffar och blir bara fjärde, strax utanför medalj
Trevligt med medaljer.
Har väldigt svårt för Ella Junnila. Men det kanske är den bilden man fått genom TVn.
Citera
2023-08-06, 22:10
  #10
Medlem
Svenska Klara Thormalm simmar final i 50m bröstsim kl. 12:42 morgon Måndag för dom som vill kolla. Bara 10min tidigare simmar finskan Fanny Emilia Teijonsalo final i 50m freestyle kl. 12:32 vilket är finalpassets första race. Eller säger man lopp?

Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Brons till Laine i spjut. Känns som han alltid tar medalj

Pulkkanen tar revansch på sin fjärdeplats i U23 EM och kniper brons på 188 PB.
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Trevligt med medaljer.
Det glädjer mig att Finland mycket välförtjänt lyckas hålla den nordiska fanan någorlunda högt under denna Universiade, även om det är sorgligt ensamt. Övriga fyra står på noll, men då ska iofs tilläggas att Island har inte ens några tävlande på plats, så med den nationen kan man eventuellt ha visst överseende med resultaten.

Kina är uppe i 160st medaljer nu, 90 guld, 37 silver och 33 brons.

Olympic Channel har bara fått upp två event i tablån för imorgon än så länge, men adderar man det på FisuTV hittar man även bl a följande TV-tider för Måndagen:

Måndag 7 augusti

02:55 Swimming | M/W | Heats, FisuTV1
06:55 Diving | M/Mixed | Finals | Platform, FisuTV2
08:40 Fencing | Women's Team Foil & Men's Team Sabre Finals | World University Games | Chengdu ---> Olympic Channel
08:55 Fencing | M/W | Finals | Foil Team/Sabre Team, FisuTV3
10:20 Water Polo | Women | Bronze Match | AUS v JPN, FisuTV5
11:40 Badminton | Singles, Doubles & Mixed Finals | World University Games | Chengdu ---> Olympic Chnanel
11:55 Badminton | M/W/Mixed | Finals | Singles/Doubles, FisuTV1
12:20 Water Polo | Women | Gold Match | CHN v ITA, FisuTV5
12:25 Swimming | M/W | Finals, FisuTV2

Det kan vara svenska killar också i i vattnet för semi-heaten under morgonpasset, men hittade inget i finalpassen, även om jag inte kollade så värst noggrant, manövreringen i listorna är för segt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback