Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-31, 22:15
  #1
Moderator
Mr.Woodss avatar
God afton.

På senare tid har jag börjat förstå att jag nog egentligen bara vill segla. Det spelar ingen roll hur dåligt humör jag än är på, samma sekund som jag satt segel och dödar dieseln så blir jag genast glad.

Visst, det är billigare och går jättebra att hyra/låna segelbåt, och på det viset slippa allt underhåll och pyssel, men, det är inte samma sak som att ha en seglingsklar båt, lastad med kläder, torrvaror, pilsner, sprit och allt annat man kan tänkas behöva ombord, så att man bara behöver ta med sig en liten väska och sticka ut så fort det blir fint väder.

Växte upp på en IF, har hyrt Maxi 95 ett par somrar, har därefter seglat Hallberg-Rassy ett par vändor med en granne, och har i år haft förmånen att få vara skeppare på en riktigt fin liten trä-skuta från 60-talet.
Har sneglat på lite äldre Hallberg-Rassy och tänkt att "någon gång i framtiden skall jag minsann...".
Dock är det ju faktiskt så att man kan få 90% av seglingsupplevelsen för i det närmaste kaffepengar, och sedan kan man lägga hur många miljoner som helst på de där sista 10%, men det behöver jag egentligen inte. Har kommit fram till att jag gott och väl kan börja med något enklare, då jag ändå inte skall långsegla inom överskådlig framtid.

Vill ha tips på vettiga båtar att titta på.
Både långkölade och fenkölade modeller är av intresse, dock inga motorseglare, utan jag vill ha en någorlunda välseglande båt.

Mina och familjens krav är:

- Max 100.000,- i inköp (helst mindre än så).
- Sjövärdig båt som tål lite hårdare väder.
- Bekväm nog för att kännas trevlig även om man inte älskar själva seglingen, utan bara så att säga åker med och gastar lite.
- Minst 2 + 1 + 1 kojplatser.
- Toalett ombord.
- Inombordare (helst med rak axel).
- 185-190 cm ståhöjd under däck hade varit trevligt, men är inte ett krav. Förstår att det kan bli svårt i den prisklassen...

Jag är säker på att seglarvännerna här inne har massor av bra tips, så ös på bara!
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-07-31 kl. 22:24.
Citera
2023-07-31, 22:42
  #2
Medlem
Lagerkommandants avatar
Är inte på något sätt rätt person att ge råd men det har aldrig hindrat mig förut.
Så mitt förslag blir att titta på en 'Laurin 32', kan nog vara möjligt att pruta ner till 100'.
Citera
2023-07-31, 22:52
  #3
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Är inte på något sätt rätt person att ge råd men det har aldrig hindrat mig förut.
Så mitt förslag blir att titta på en 'Laurin 32', kan nog vara möjligt att pruta ner till 100'.
Det är jättefina båtar. Dugliga för oceansegling. Tror däremot det blir svårt att hitta en i gott skick för sådana pengar...
Citera
2023-07-31, 23:50
  #4
Moderator
Mr.Woodss avatar
Här har vi väl exempel på ganska mycket båt för pengarna?

https://www.blocket.se/annons/uppsal...ster/110355537
Citera
2023-08-01, 00:23
  #5
Medlem
flashmaners avatar
Oj, finns gott om båtar

Scampi, Ballad och Express är tre mycket populära modeller, liksom Comfort 30 och Aphrodite 30.
Dominant 95 kan vara intressant och så klart Smaragd som är mycket populär bland kappseglare.
Sen finns ju alla Maxi-båtarna.

Lite osäker på ståhöjden. Smaragd klarar den garanterat inte
190cm blir nog mycket svårt i den prisklassen skulle jag tro.

Det är väl mest det där med toalett som kan variera lite på båtar i denna prisklassen, men som regel finns någon lösning.

Sen har du den här också

https://www.blocket.se/annons/gotebo...pris/110555995
Citera
2023-08-01, 00:27
  #6
Medlem
pn222jws avatar
Maxi är väl fina.
Citera
2023-08-01, 00:35
  #7
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Oj, finns gott om båtar

Scampi, Ballad och Express är tre mycket populära modeller, liksom Comfort 30 och Aphrodite 30.
Dominant 95 kan vara intressant och så klart Smaragd som är mycket populär bland kappseglare.
Sen finns ju alla Maxi-båtarna.

Lite osäker på ståhöjden. Smaragd klarar den garanterat inte
190cm blir nog mycket svårt i den prisklassen skulle jag tro.

Det är väl mest det där med toalett som kan variera lite på båtar i denna prisklassen, men som regel finns någon lösning.

Sen har du den här också

https://www.blocket.se/annons/gotebo...pris/110555995
Jo... Jag får böja på knäna även i grannens moderna HR, man får leva med det när man är så lång som jag.

Tack för bra tips. Har ingen brådska med att köpa båt, då jag seglar polarens enormt fina trä-skuta den här säsongen.
Tanken med tråden är mer att utröna vad för modeller jag skall kika på för eventuellt köp i vår/sommar/höst.

Har inte seglat så många olika båtar, så diskutera gärna de modeller som tipsas om i tråden. För/nackdelar med dem, samt hur de beter sig i sjön.
Citera
2023-08-01, 00:39
  #8
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Maxi är väl fina.
Har som sagt seglat Maxi 95 ett par säsonger. Gillar den stora sittbrunnen och att den har akterruff, perfekt som flytande husvagn, men den är lite trög... Det skall blåsa lite för att få fart på den, och jag vill minnas att jag tyckte det var ganska mycket avdrift på kryssen.
Citera
2023-08-01, 00:41
  #9
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo... Jag får böja på knäna även i grannens moderna HR, man får leva med det när man är så lång som jag.

Tack för bra tips. Har ingen brådska med att köpa båt, då jag seglar polarens enormt fina trä-skuta den här säsongen.
Tanken med tråden är mer att utröna vad för modeller jag skall kika på för eventuellt köp i vår/sommar/höst.

Har inte seglat så många olika båtar, så diskutera gärna de modeller som tipsas om i tråden. För/nackdelar med dem, samt hur de beter sig i sjön.

Det är bra att ta sin tid på sig när man köper båt

Kan starkt rekommendera boken 700 segelbåtar i test, av Curt Gelin. Där finns nog alla båtar som kan tänkas vara aktuella för dig med, och där berättas om seglingsegenskaper, boendeegenskaper, styrkor och svagheter osv. En mycket bra bok för den som går köptankar av dylika båtar.

https://www.norstedts.se/bok/9789113...elbatar-i-test
Citera
2023-08-01, 00:55
  #10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är bra att ta sin tid på sig när man köper båt

Kan starkt rekommendera boken 700 segelbåtar i test, av Curt Gelin. Där finns nog alla båtar som kan tänkas vara aktuella för dig med, och där berättas om seglingsegenskaper, boendeegenskaper, styrkor och svagheter osv. En mycket bra bok för den som går köptankar av dylika båtar.

https://www.norstedts.se/bok/9789113...elbatar-i-test
Då blir det att beställa den!
Det är ju en djävla djungel att botanisera i, och det verkar finnas mååånga båtar i den prisklass jag tänkt mig, så tänker att det gäller att sortera ut en handfull modeller man kan tänka sig, och sedan låta skicket/utrustningsnivån avgöra vilken man slutligen väljer.
Citera
2023-08-01, 01:03
  #11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Då blir det att beställa den!
Det är ju en djävla djungel att botanisera i, och det verkar finnas mååånga båtar i den prisklass jag tänkt mig, så tänker att det gäller att sortera ut en handfull modeller man kan tänka sig, och sedan låta skicket/utrustningsnivån avgöra vilken man slutligen väljer.

Ja, det är ett bra sätt att kolla upp en eller några modeller man gillar, och sedan leta efter "rätt" sådan båt. Det finns rätt gott om sådana båtar i vårt avlånga land så du kommer säkert att han en hel del att välja bland.

För mig är seglingsegenskaperna viktiga så när jag köpte min första båt för många år sedan satte jag en ganska tuff gräns för LYS-tal, vilket begränsade urvalet. Rätt som det var dök det upp en båt jag aldrig hört talas om, men den uppfyllde inte bara LYS-tals-kravet, utan även alla andra mina önskemål. Den båten hade jag 5-6 år. Sedan bytte jag till en modernare, lite dyrare båt, och den har vi haft i 15 år nu, men den seglar än idag ifrån många moderna båtar och är ändå fullutrustad för bekväm semester.
Citera
2023-08-01, 01:06
  #12
Medlem
flashmaners avatar
Verkar som det kan vara svårt att hitta den där boken.

Det finns några föregångare också, 300 segelbåtar i test och jag tror också 500 segelbåtar i test finns.

Leta efter alla, jag tror även 300 täcker in ditt behov ganska bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback