Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2024-02-05, 13:02
  #85
Medlem
DroidBishops avatar
Jag har blivit mer och mer intresserad av den här dieten och ju mer jag läser om det desto mer övertygad blir jag. Jag har inte gått all in än så länge men under de perioder jag har reducerat kolhydrater och socker och maxxat ägg och rött kött har jag mått som bäst, utan tvekan!

Det verkar till och med vara så att frukt och grönt inte ens är att rekommendera alls, eftersom dom innehåller antinutrienter och toxiner. Inte så konstigt eftersom växter inte vill bli ätna så dom använder kemikalier som försvar. Av alla växter i naturen är det försvinnande få som vi faktiskt kan äta över huvud taget. Biotillgängligheten i grönsaker är chockerande låg när man sätter sig in i det. Till exempel kan kroppen bara ta upp 5% av kalciumet i spenat, och järn bara 2-12%... !!!
För att inte tala om att grönsaker inte innehåller B12 och andra viktiga byggstenar för hjärnhälsa och annat. Veganer måste supplementera.

Till skillnad från rött kött och ägg där alla nutrienter som kroppen behöver är tillgängliga och redo.

Det är äcklande att hela det medicinska etablissemanget är genomkorrupt och ger kostråd som är direkt skadliga.
__________________
Senast redigerad av DroidBishop 2024-02-05 kl. 13:08.
Citera
2024-04-26, 18:21
  #86
Medlem
Ajogens avatar
Ja.
Citera
2024-05-09, 22:00
  #87
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det verkar till och med vara så att frukt och grönt inte ens är att rekommendera alls, eftersom dom innehåller antinutrienter och toxiner. Inte så konstigt eftersom växter inte vill bli ätna så dom använder kemikalier som försvar.

Men i den kapplöpningen har djur utvecklat metoder för att handskas med toxinerna. Och inte heller djur gillar att ätas, och utsöndrar därför stresshormoner och annat skit som spolierar frukosten.

Självklart KAN man äta frukt och grönsaker, och det är då ett annat metaboliskt spår med ungefär samma slutresultat. Kolhydrater (socker) inbäddat i fiber ger tarmfloran av bakterier näring, med resultat att korta kedjor av mättat fett bildas för vidare transport till mitokondrier och andra celler.

Men enklare är förstås att äta fettet direkt, och det är för den skull vi människor kraftigt har bantat vår matsmältningsapparatur i jämförelse med gorillor och andra fiberätande kreatur.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback