Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-05, 22:36
  #1
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...lerade--rrt1cm

Alla har vi nog fått akut tarmrörelse vid helt fel tillfälle.

Det här tar dock priset. Föreställ er att ni klätt er i era äventyrarkläder från fjällräven. Du är hurtig, lycklig och viril och stakar dig manligt mot toppen för Sveriges högsta berg. Plötsligt bestämmer sig tarmen för att den där räkmackan från igår ska ut genast. Dina medklättrare blir också sjuka av den kraftiga lukten från dina underställ. Tjejerna håller sig för näsan och grinar illa. Sen börjar de också drabbas. Hur agerat man när en sån här katastrof sker?
Citera
2023-08-05, 22:48
  #2
Medlem
Glostrups avatar
Det måste vara riktigt vidrigt. Inte tillräckligt med toaletter, man får springa ut fjorton gånger i timmen och skita i ett grävt hål. Ingenstans att tvätta sig ordentligt. Spyr man också så blir det ännu värre.

Men det är inte så mycket att göra, om man är för svag för att gå tillbaka och fjällräddningen är ointresserade av att flyga hem folk som fungerar som kaviartuber, så är det bara att rida ut skitstormen tills man klarar att ta sig tillbaka till civilisationen, hur jävligt det än är. Jag hade nog åtminstone tagit ett tält och en sovsäck och bosatt mig en bit bort från huset där jag kunde få vara ifred med mina konvulsioner. Bara jag hade vatten, ett gasolkök och några kexpaket så hade jag klarat mig tills jag kunde hålla kroppsvätskorna inne i kroppen. Att ha andra intill sig när man är magsjuk är det värsta som finns.

Alternativet: Om folk började spy omkring mig på en fjällstation så hade jag dragit tillbaka direkt, och hoppats att jag skulle hinna hem innan jag blev sjuk. Att sitta kvar i ett hus med folk som frustar kräksjukebaciller omkring sig hade inte varit ett alternativ.
Citera
2023-08-05, 22:54
  #3
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Spelar ingen roll, man kommer inte dö om man nu mot förmodan inte faller ned från berget. Finns hur mycket resurser som helst redo att plocka ner dig, speciellt nu under sommaren. Hade det hänt på Mount Everest efter baslägret hade man dock kunnat oroa sig rejält.
Citera
2023-08-05, 23:02
  #4
Medlem
FcknFaggots avatar
Plötsligt så bestämmer sig en vettig människa som håller på med sådana där strapatser att ta fram en karta Dimor.

Jävla n00bs!
Citera
2023-08-05, 23:43
  #5
Medlem
"Toaletter avstängda och färre duschar i bruk

Den 22 juni flyttades pumphuset på fjällstationen flera meter på grund av kraftig nederbörd och höga vattenflöden i jokkarna vilket ledde till att avloppssystemet gick sönder. Reparationsarbete pågår, men det kommer att ta flera månader. Därför finns en tillfällig avloppslösning på plats för sommaren som bygger på ett jämnt vattenflöde och en begränsad vattenförbrukning. Det innebär att vi behöver vara extra sparsamma med vattenförbrukningen. Vi uppskattar exempelvis om du som gäst kan ta med egna lakan och handdukar så att vi kan undvika att köra tvättmaskin så mycket det går.

Vi gör allt vi kan för att styra flöden och vattenförbrukning på ett sådant sätt att du som gäst ska kunna få en så bra gästupplevelse som möjligt. Restaurangen serverar måltider som vanligt och även om alla toaletter är avstängda, finns bajamajor på plats. Vi har kunnat öppna upp några duschar i anslutning till separata omklädningsrum för damer och herrar och vi hoppas kunna hålla dessa öppna resten av säsongen. Vattenförbrukningen följs upp löpande och vi kommer att införa begränsningar vid behov."


Säger kanske en del om risken för magsjuka...det finns normalt inte några tvätt möjligheter i en bajamaja så man kladdar runt med sina bajsiga händer tills man hittar någonstans att tvätta sig
Citera
2023-08-06, 00:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Spelar ingen roll, man kommer inte dö om man nu mot förmodan inte faller ned från berget. Finns hur mycket resurser som helst redo att plocka ner dig, speciellt nu under sommaren. Hade det hänt på Mount Everest efter baslägret hade man dock kunnat oroa sig rejält.

Tror du på allvar magsjukan härjar på berget/toppen? Det är fjällstationen som är drabbad, stor skillnad.
Citera
2023-08-06, 00:43
  #7
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjima
Tror du på allvar magsjukan härjar på berget/toppen? Det är fjällstationen som är drabbad, stor skillnad.
Nu handlade scenariot som redogjordes för i trådstarten om klättraren rent hypotetiskt skulle bli sjuk uppe på berget. Jag tyckte att min replik var adekvat, men du får tycka som du vill.
Citera
2023-08-06, 01:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Nu handlade scenariot som redogjordes för i trådstarten om klättraren rent hypotetiskt skulle bli sjuk uppe på berget. Jag tyckte att min replik var adekvat, men du får tycka som du vill.

Helt korrekt! Vi vet dessutom inte exakt vad som försiggår däruppe. Kan mycket väl vara precis innan toppen som det hände. Varför annars fjällräddare och grejer?
Citera
2023-08-06, 07:47
  #9
Moderator
pudelluss avatar
Utgången rubrik: "Kraftig magsjuka på Sveriges högsta berg".

/Mod
Citera
2023-08-06, 09:01
  #10
Medlem
Trollmias avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...agsjukeutbrott

Citat:
Väntar på att evakueras med helikopter
Ett stort utbrott av magsjuka härjar bland turister på Kebnekaise fjällstation.

Nu tvingas stationen att akutstänga – bland annat eftersom toaletterna börjar ta slut.

”Situationen har eskalerat”, skriver fjällstationen.

//

"Vi ser att gäster insjuknar i en snabbare takt vilket gör att vi har allt svårare att isolera gäster, sanera utrymmen i den takt som krävs och avdela separata dass för de som är sjuka.", skriver fjällstationen i ett inlägg i sociala medier.

Stationen stänger från och med idag, söndag, och håller stängt fram till torsdag nästa vecka.

”Vi behöver bryta smittspridningen på fjällstationen och ge personalen en chans att sanera alla utrymmen ordentligt och och få upp nya dass till området”, skriver de i inlägget.

Gäster som har bokningar under perioden kommer att avbokas och få sina pengar tillbaka.
Citera
2023-08-06, 09:05
  #11
Medlem
Bra reklam för Kebnekaise fjällstation, operation sanering tills nästa gäng som kommer dit.
Citera
2023-08-06, 09:24
  #12
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...lerade--rrt1cm

Alla har vi nog fått akut tarmrörelse vid helt fel tillfälle.

Det här tar dock priset. Föreställ er att ni klätt er i era äventyrarkläder från fjällräven. Du är hurtig, lycklig och viril och stakar dig manligt mot toppen för Sveriges högsta berg. Plötsligt bestämmer sig tarmen för att den där räkmackan från igår ska ut genast. Dina medklättrare blir också sjuka av den kraftiga lukten från dina underställ. Tjejerna håller sig för näsan och grinar illa. Sen börjar de också drabbas. Hur agerat man när en sån här katastrof sker?



Ja det är väl inte så att de vandrar med ryggan full med extrakläder som de kanske kan behöva nu, stackarna ?

Och det är väl ingen som avlider iaf så man får ju ändå tillåtas garva lite för det här var ju skitroligt ;-)

Tänk vad det kommer börja växa på berget sen efter all gödning ;-)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback