Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-08, 03:17
  #1
Medlem
Jagaresamlarens avatar
AI, självkörande bilar och sånt har aldrig intresserat mig. Däremot är butiksdöden någonting som formar framtiden. Vi kan minnas hur städerna såg ut på 90-talet och början av 2000-talet. Det finns statistik som visar att det accelererar så det var inte bara en trend.

När jag läste om 15-minutersstäder trodde jag det var ett skämt. Matbutik, biograf, simhall, klädaffärer osv. inom 15 minuters gångavstånd i varje bostadsområde. Alla kan se att det går åt det andra hållet.

Om det här fortsätter kommer framtidens stad bestå av bostäder, kontor och folk som frågar sig själva varför de bor där.
Tror ni det kommer att vända och städerna blir levande igen?
Citera
2023-08-08, 03:48
  #2
Medlem
TheGretaResets avatar
Du kommer att få se en trend ut på landet när våra städer blir allt mer dysfunktionella i korruption och våld. Städerna kommer att dö.

Så skedde när romariket föll och vid alla andra imperiekollapser i historien. Du kan glömma staden.
Citera
2023-08-08, 04:07
  #3
Medlem
Se på vad som händer i USA, de ligger före oss i detta.

Antalet butiker kommer att fortsätta att minska, vilket särskilt kommer att slå mot stora shoppingcenter på pendelavstånd.

Samtidigt kommer urbaniseringen att fortsätta, så att människor flyttar ihop allt tätare, och fler och fler flyttar till lägenhet från villa.

I USA byggs alltfler höghustorn för bostäder, som växer upp som svampar ur marken, på centrala platser i villaområdena. Markpriserna gör att väldigt få har råd att köpa villatomt där. Och genom att bo i höghustorn, kan man få tillgång till gemensamma resurser i huset, som pool och gym.

Resultatet blir troligen täta områden av skyskrapor med bostäder, en del kontor, och en del affärer inriktade mot service (kaféer, restauranger, nagelsalonger osv.). Varor handlar folk på nätet. Därför kommer särskilt stora shoppingcenter att försvinna. Men mycket service kan bara erbjudas genom personliga möten, och sådana verksamheter kommer finns kvar som affärer, nära där folk bor.

Detta blir en 15-minutersstad, som uppkommer pga marknadsekonomin, och utan några klåfingriga europeiska politikers inblandning.

15-minutersstaden verkar vara ett påhitt som blivit populärt bland klåfingriga europeiska politiker, efter att de sett en utveckling som redan pågår i USA, men som där är helt drivet av marknadsekonomin.
__________________
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2023-08-08 kl. 04:17.
Citera
2023-08-08, 04:27
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Vissa stadsplanerare och kommunpolitiker vill inte ha privatbilar inne i städerna, då kan de också gå där i stadsparken och mata duvorna för vi åker ut till de stora köpladorna utanför centrum där det är mycket billigare att handla och gratis parkering. Finns ingen anledning att åka in till ett bilfientligt centrum när det finns stora handelsområden strax utanför som välkomnar oss som kör bil med gratis parkering.

Håll till god med butiksdöden i centrum ni!
Citera
2023-08-08, 04:36
  #5
Avstängd
kansascityshuffles avatar
Allt handlar bara om pengar. Går det att vända på trenden? Då måste man förbjuda e-handel eller höja skatterna. Kommer inte hända. AI har nått Sverige i större utsträckning när det kommer till att ersätta mänsklig arbetskraft.
Citera
2023-08-08, 04:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vissa stadsplanerare och kommunpolitiker vill inte ha privatbilar inne i städerna, då kan de också gå där i stadsparken och mata duvorna för vi åker ut till de stora köpladorna utanför centrum där det är mycket billigare att handla och gratis parkering. Finns ingen anledning att åka in till ett bilfientligt centrum när det finns stora handelsområden strax utanför som välkomnar oss som kör bil med gratis parkering.

Håll till god med butiksdöden i centrum ni!

Finns ingen anledning att åka till några köplador utanför städerna, när alla varor går att köpa på nätet.

Köpladorna utanför städernas tid är förbi.

Citat:
The death of the American shopping mall – in pictures

https://www.theguardian.com/artandde...ll-in-pictures

Citat:
A dead mall (also known as a ghost mall, zombie mall, or abandoned mall) is a shopping mall with a high vacancy rate or a low consumer traffic level, or that is deteriorating in some manner.

Many malls in North America are considered "dead" (for the purposes of leasing) when they have no surviving anchor store or successor that could attract people to the mall.

Without the pedestrian traffic that department stores previously generated, sales volumes decline for almost all stores and rental revenues from those stores can no longer sustain the costly maintenance of the malls. Without good pedestrian access, smaller stores inside malls are difficult to reach.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dead_mall
__________________
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2023-08-08 kl. 04:49.
Citera
2023-08-08, 04:50
  #7
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Finns ingen anledning att åka till några köplador utanför städerna, när alla varor går att köpa på nätet.

Köpladorna utanför städernas tid är förbi.
Det är fortfarande billigare att handla mat i fysiska butiker om man väljer de billiga. (Jo jag vet man kan handla både med hemkörning eller ihop-plock för avhämtning men det är fortfarande billigare att plocka ihop skiten själv plus man väljer vika grejor i stället för någon annan väljer åt mig)

Skall man handla från flera butiker samtidigt så blir det flera "fraktkostnader" Kläder prövar jag gärna innan köp, om det inte är sånt jag köpt tidigare och är bekant med storlekar och kvalite.
Citera
2023-08-08, 04:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det är fortfarande billigare att handla mat i fysiska butiker om man väljer de billiga. (Jo jag vet man kan handla både med hemkörning eller ihop-plock för avhämtning men det är fortfarande billigare att plocka ihop skiten själv plus man väljer vika grejor i stället för någon annan väljer åt mig).

Väldigt liten andel av matbutikerna ligger i stora shoppingcenter utanför städerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skall man handla från flera butiker samtidigt så blir det flera "fraktkostnader" Kläder prövar jag gärna innan köp, om det inte är sånt jag köpt tidigare och är bekant med storlekar och kvalite.

Den logiken har inte räddat de amerikanska galleriorna från massdöd.
Citera
2023-08-08, 05:05
  #9
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Väldigt liten andel av matbutikerna ligger i stora shoppingcenter utanför städerna.



Den logiken har inte räddat de amerikanska galleriorna från massdöd.
Här utanför byn ligger de på rad, Icamaxi, Stora Coop och Willys. Lidl ligger ett par km därifrån. Finns ingen anledning att åka in till stadens sk. centrum numera när de större optiker kedjorna även ligger där. Men som du säger,, när det gäller glasögon väljer jag oftast att köpa på nätet då det skiljer tusenlappar mot de fysiska butikerna.

Enda anledningen numera att åka in till centrum är på Aw eller om man annars skall gå på krogen och då är man ju ändå inte körbar så att säga
Citera
2023-08-08, 05:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det är fortfarande billigare att handla mat i fysiska butiker om man väljer de billiga. (Jo jag vet man kan handla både med hemkörning eller ihop-plock för avhämtning men det är fortfarande billigare att plocka ihop skiten själv plus man väljer vika grejor i stället för någon annan väljer åt mig)

Skall man handla från flera butiker samtidigt så blir det flera "fraktkostnader" Kläder prövar jag gärna innan köp, om det inte är sånt jag köpt tidigare och är bekant med storlekar och kvalite.
Att själv fâ plocka ihop maten blir ganska meningslöst till slut då utvecklingen gâr mot allt färre matproducenter där de stora som blir kvar köper upp allting och bestämmer både. smak , form och konsistens.
Citera
2023-08-08, 05:14
  #11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Att själv fâ plocka ihop maten blir ganska meningslöst till slut då utvecklingen gâr mot allt färre matproducenter där de stora som blir kvar köper upp allting och bestämmer både. smak , form och konsistens.
Kan så vara men än så länge är det billigare och bättre att plocka ihop maten själv, man väljer ju vilka frukter/köttbitar/ förpackningar etc. efter bäst före datum. Annars kan man få betala fullt pris för något som antingen är skämt eller går ut om två dagar.

Visst kan jag köpa kort datum men då skall det vara kraftigt reducerat pris.
Citera
2023-08-08, 05:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Här utanför byn ligger de på rad, Icamaxi, Stora Coop och Willys. Lidl ligger ett par km därifrån. Finns ingen anledning att åka in till stadens sk. centrum numera när de större optiker kedjorna även ligger där. Men som du säger,, när det gäller glasögon väljer jag oftast att köpa på nätet då det skiljer tusenlappar mot de fysiska butikerna.

Enda anledningen numera att åka in till centrum är på Aw eller om man annars skall gå på krogen och då är man ju ändå inte körbar så att säga

Omöjligt att kommentera på, då jag inte har en aning om var du bor.

Och, det finns inget i din kommentar, som motsäger att de stora shoppingcentrens tid är förbi. Du vill inte åka en bit bort för att handla, och det vill inte andra heller, vilket är anledningen till att folk slutar åka till till stora shoppingcenter långt bort utanför stan för att handla.
__________________
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2023-08-08 kl. 05:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback