Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-14, 18:50
  #1
Medlem
Olofwells avatar
Har under det senaste året tappat förmågan att färdigställa låtar.
Hela cykeln börjar med att jag får en bra idé, utvecklar den till en viss nivå, men sedan så tar det tvärstopp i hjärnan, och kan inte fortsätta tillföra någonting till det projektet. Det är lite av en ond cykel, eftersom min motivation dras ner kraftigt när jag känner att jag inte kan få klart något. Sedan är det repeat på hela fanskapet.
Känner att de resultat jag får på google om kreativ självhjälp aldrig har gett mig något, vill gärna höra olika perspektiv på detta, så min fråga lyder:

Vad gör ni när kreativa saften tar slut i ett projekt ni egentligen velat göra klart? Knark? Hitta annan inspiration? eller bara ge upp på det och gå vidare? /Olof
Citera
2023-08-14, 18:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olofwell
Har under det senaste året tappat förmågan att färdigställa låtar.
Hela cykeln börjar med att jag får en bra idé, utvecklar den till en viss nivå, men sedan så tar det tvärstopp i hjärnan, och kan inte fortsätta tillföra någonting till det projektet. Det är lite av en ond cykel, eftersom min motivation dras ner kraftigt när jag känner att jag inte kan få klart något. Sedan är det repeat på hela fanskapet.
Känner att de resultat jag får på google om kreativ självhjälp aldrig har gett mig något, vill gärna höra olika perspektiv på detta, så min fråga lyder:

Vad gör ni när kreativa saften tar slut i ett projekt ni egentligen velat göra klart? Knark? Hitta annan inspiration? eller bara ge upp på det och gå vidare? /Olof

Jammar med andra.
Citera
2023-08-14, 19:39
  #3
Medlem
Låt det vila. Du kanske har några olika idéer som du inte lyckats slutföra? Jag brukar försöka para ihop dem med varandra. Ibland funkar det, ibland inte. Men det kostar absolut ingenting att testa olika idéer med varandra av de du lagt i träda.
Citera
2023-08-14, 19:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olofwell
Har under det senaste året tappat förmågan att färdigställa låtar.
Hela cykeln börjar med att jag får en bra idé, utvecklar den till en viss nivå, men sedan så tar det tvärstopp i hjärnan, och kan inte fortsätta tillföra någonting till det projektet. Det är lite av en ond cykel, eftersom min motivation dras ner kraftigt när jag känner att jag inte kan få klart något. Sedan är det repeat på hela fanskapet.
Känner att de resultat jag får på google om kreativ självhjälp aldrig har gett mig något, vill gärna höra olika perspektiv på detta, så min fråga lyder:

Vad gör ni när kreativa saften tar slut i ett projekt ni egentligen velat göra klart? Knark? Hitta annan inspiration? eller bara ge upp på det och gå vidare? /Olof

Om målet är att varje låt ska innehålla två verser och två-tre refränger, så får du iaf en början till slut och man behöver inte överkomplicera sina låtar så mycket. Jag skrev många låtar när jag var yngre men la av me det.. simpelt är alltid najs bara
Citera
2023-08-14, 19:53
  #5
Medlem
pn222jws avatar
Vänta tills inspirationen kommer tillbaks...inspelningarna finns där.
Citera
2023-08-15, 02:52
  #6
Medlem
Eddans avatar
Testa att hitta inspiration i en sparringpartner. Kanske kan en annan persons input göra så att det släpper för dig?
Citera
2023-08-15, 03:09
  #7
Medlem
Kan vara att du inte är mogen till att skapa men amfetamin och en smula alkohol borde ge en skjuts i rätt riktning.
Citera
2023-08-15, 03:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olofwell
Har under det senaste året tappat förmågan att färdigställa låtar.
Hela cykeln börjar med att jag får en bra idé, utvecklar den till en viss nivå, men sedan så tar det tvärstopp i hjärnan, och kan inte fortsätta tillföra någonting till det projektet. Det är lite av en ond cykel, eftersom min motivation dras ner kraftigt när jag känner att jag inte kan få klart något. Sedan är det repeat på hela fanskapet.
Känner att de resultat jag får på google om kreativ självhjälp aldrig har gett mig något, vill gärna höra olika perspektiv på detta, så min fråga lyder:

Vad gör ni när kreativa saften tar slut i ett projekt ni egentligen velat göra klart? Knark? Hitta annan inspiration? eller bara ge upp på det och gå vidare? /Olof
En del år kungar på att hitta riffs och hooks, var glad för att du kan det! Jag har aldrig kunnat färdigställa låtar, tror inte jag satt ett outro i hela mitt liv. Och om du slår på radion eller drar igenom en spotifylista så hör du ju att de flesta låtar inte har något slut, det är alltid to fade.

Man kan vara flera som ger input och kanske även handgripligen snickrar vidare på projekten. Idag är det ju oerhört lätt att dela alster, man behöver inte vara på plats. Har du nån sån kompis eller kollega?

Vet inte om du jobbar professionellt eller som hobby men försök ta det lugnt och inte fastna i negativt tänkande. Det är helt normalt att gnistan kommer och går, våga släppa det ett tag och ge plats för annat.
Citera
2023-08-16, 09:09
  #9
Medlem
Det här är något jag haft problem med ända sedan jag började skapa egen musik. Det blir kanske 1-2 minuter material på sin höjd, ibland inte ens det och sen tar det stopp. Då börjar jag på nåt nytt.

Det jag lärt mig med åren är att inte slänga något, utan låta allt vara och påbörja nya projekt fram tills att jag får lust att gå tillbaka till de gamla inspelningarna igen. Ibland behöver man låta saker ligga ett tag innan man är redo att ta tag i det igen.
Fan, vissa artister jobbar på sina låtar i flera år, ingen idé att stressa fram något.
Citera
2023-08-16, 20:15
  #10
Medlem
Mina tankar.

Träna på att göra färdigt. Välj nån skräplåt och gör en cover. Riktigt jävla dålig dynga, kanske jockmock-jockes från 60-talet https://www.youtube.com/watch?v=qwSlNraHZvM . Gör den färdig och fixa en mp3. Välj nästa skräplåt -- gör färdigt en riktigt dålig låt om dagen i en månad. Eller kanske skriv värsta idiottexten och yla till en okänslig melodi -- gör färdig och fixa en mp3.

Efter en månad har du 30 riktigt dåliga mp3-or, passar för ett gäng bärs och några polare. Jag slår vad om att bland låtarna finns några som går att festa loss till.

Syftet med träningen är att kunna fixa låtar hela vägen till slutet, men gör du aldrig det kommer inget nånsin bli klart. Poängen är att du precis som alla andra fastnar i skrivkrampen. Det är brutalt att ta sig förbi den, men sättet att göra det är att skita i alla höga krav och låta bli att värdera på vägen. Fixar du en låt om dagen så kommer plötsligt en dag med inspiration och det blir inte ren skräp utan kanske bara halvdåligt - men gör du inte klart blir det inget alls. Men en färdig halvdålig låt är bättre än ingen låt alls. Och nästa gång kanske det till och med blir halvbra.
Citera
2023-09-05, 11:14
  #11
Medlem
Jag har samma problem.
För mig fastnar det nästan uteslutande på texten.
Jag kan hitta en skön grund att jobba på, typ en loop innehållandes intro, vers, refräng och jobba fram en sjysst melodi som jag ”blajsjunger” fram. Där fastnar jag i regel.

Tror att en orsak kan vara pretention. Jag vill få till en meningsfull text där orden, eller vokalerna, smälter in i melodin och arrangemanget.
Misstänker att jag siktar högre än min faktiska förmåga, även om jag får till det rätt bra i ett fall av tio.

Summan av kardemumman är nog att inte ta det så allvarligt. Musik ska vara roligt.
Det du tycker är skit idag kommer låta väldigt annorlunda när du lyssnar om ett år.

Det här med att låta låten ”vila” köper jag inte alls. I min erfarenhet har jag alltid kommit tillbaka till där jag slutade i de fallen och omedelbart fastnat i samma lopp. Oavsett hur länge låten vilat. Det är svårt att själv hitta andra vinklar i egna verk. Kräver nästan en utomstående.
Citera
2023-10-01, 04:32
  #12
Medlem
bullbulles avatar
Min bästa väg fram har varit att ha en mallåt att jobba mot. Här är intro, vers, stick, refräng, outro etc. Har funkat i rent instrumentala låtar som med text. Det som är viktigt är själva kompisitionen. Att den är satt. Man har olika delar att slutföra. Sen tar jag fram egna rytmer, ackord, melodier, text. Själva kreativa grovjobbet och det som ger din låt en egen karaktär.

Beroende på de delar som jag skapar kan man behöva ändra kompositionen så helheten är blir harmonisk.

Överlägset en av de viktigaste insikterna för mig och mitt arbetssätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback