Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-20, 19:05
  #1
Medlem
Hej.
Skulle vilja ha lite förslag och idéer på moderkort och grafikkort.
Storytime. Dottern spillde vatten på datorn. Så det kom några droppar på grafikkortet, var även lite vatten på ca 1/4 av uttaget på moderkort (där grafikkortet sitrer) pci?
Datorn var avstängd, men prövade tyvärr att sätta igång den innan jag visste om vattnet.
Så jag anmälde till FB och fick 4500kr.

Så nu tänker jag att grafikkort och moderkort ska inhandlas. Grafikkortet är helkört, moderkort är jag osäker på. För allt lyser upp slm det ska mm. Me. Tänker att det kanske är dumt att stoppa i nytt GK om MK är kört? Kanske kan pajja GK?


https://www.webhallen.com/se/product...-Dual-12GB-LHR
https://www.webhallen.com/se/product...520M-PLUS-WIFI
Är det jag har kikat och funderar på.
Kan Tillägga att jag har en ryzen 5, och det som spelas är typ fortnite, sims4. Så inget apkrävande, men kan vara bra om det kan vara lite framtidssäkert.

Är även öppen för förslag. Men min ryzen5 ska passa MK. Me. Kanske annat GK, skulle inte göra något om det går att få in lite minne också, har 16GB nu. Kanske även ett litet chassi, eller en bra cpu fläkt? Vad vet jag? Vill gärna ha många och bra idéer.

Budget: absolut max 6050kr
Citera
2023-08-20, 19:38
  #2
Medlem
Om burken går igång så är det nog lugnt med moderkortet.

Då du/ni inte spelar så tunga spel så räcker ett 3060 gott. Vad har du för upplösning på skärmen?

En jag känner kör på ett GTX980 och 1080p och spelen han spelar är i paritet med Fortnite. En annan kör Fortnite med bra flyt på ett 2060, 1440p.

3060 skulle jag säga är relativt framtidssäkert, det beror help på vilka spel som kommer spelas. Själv vill jag alltid ha nya delar och funderar ut framtida scenarion men köper det jag har behov av i nuläget.

Men om du behöver köpa nytt moderkort så är runt den prislappen på kortet i länken rimlig. ASUS är ett märke med stabilitet enligt min erfarenhet.

Sedan beror det såklart på vilka behov du har och vilka funktioner du behöver/vill ha.
Vilken modell av Ryzen 5 har du? Det är olika sockets beroende på generation.

När det kommer till processorfläktar så rekommenderar jag märket Noctua. Har själv en sådan och är riktigt nöjd. Ingen dyrare historia, runt 600.

16 gig räcker ett tag framöver men som minnesdåre så är jag i tankarna om att gå upp till 64. Men om du pluggar in 16 så kan du ju alltid köpa nya stickor framöver. Du får 2x16 för 900 när jag kikar lite snabbt. Men du kan ju såklart köpa ett moderkort med fyra plaster och sätta i 2x8 när behov finns.
Citera
2023-08-20, 20:22
  #3
Medlem
Tack. Då var jag inte helt ute och cyklade. Vet faktiskt inte vilken upplösning dottern kör. Gissar minst 1080.

Finns det risk att bränna ett nytt grafikkort om moderkortet är ”brännt” pga vatten?

Processonr är ryzen5 5600x.
Får ingen utsignal på moderkortet, men jag gissar att det är pga processorn som inte är en G, X har som jag fattar det inget stöd för grafik ut
Citera
2023-08-20, 20:33
  #4
Medlem
Stämmer den har ej integrerad grafik.

Hm om det blivit kortis så kan det nog påverka när jag tänker efter. Men aldrig varit i den situationen och mina el-kunskaper är begränsade. Så nån mer kunnig får svara på det.

Då ska du ha ett moderkort med socketen AMD AM4 och det har ju det länkade.
Citera
2023-08-20, 20:44
  #5
Medlem
En tanke: Har en ryzen 5 1400 som ligger och samlar damm, kanske kan stoppa i den och se om moderkortet har utsignal. Om så, kanske man kan plugga i ett gammalt grafikkort och se om allt funkar? Funkade inte med det kortet, pga vad jag förstår så finns inte drivrutiner på datorn. Så därför ger det gamla kortet ingen signal. Och det är ett riktigt gammalt 1gb kort.
Men om det funkar så vet man att MK funkar kanske
Citera
2023-08-20, 20:52
  #6
Medlem
1400:an har ingen integrerad grafik så du kan lika gärna ha kvar processorn du har nu och testa det gamla graffet.

Sedan kommer du få bild även om du inte har rutinerna, det räcker för att bekräfta. Kommer typ vara riktigt lågupplöst men du ser om du har signal eller ej.
Citera
2023-08-21, 08:45
  #7
Medlem
Ok, då är jag med. Någon sa att jag inte kommer få bild alls pm inga rutiner finns.
Då är frågan; borde jag få bild på hdmi, eller måste jag ha dvi eller vga? Har hört något om att hdmi och dp har digital överföring så det kanske inte ger någon bild, utan måste ha dvi eller vga kabel om man kör utan rutinerna.

För jag provade det gammla kortet med hdmi, och det ger ingen signal..

Kanske bara är lika bra att köpa nytt moderkort och grafikkort. Moderkortet är ju relativt billigt iaf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback