Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-01, 14:25
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Googlade och lånade böcker.

Jaha… och var det då fiction, prosa, dikter….?

Eller var det studier/arbete av etablerad vetenskap….?

Finns ju de som läser horoskop i Allers, Expressen etc och inte förstår att det bara är bluff, utan tror att det är på riktigt…
Citera
2023-09-01, 22:11
  #146
Medlem
Vildbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaha… och var det då fiction, prosa, dikter….?

Eller var det studier/arbete av etablerad vetenskap….?

Finns ju de som läser horoskop i Allers, Expressen etc och inte förstår att det bara är bluff, utan tror att det är på riktigt…
Minns jag inte, var någon sida men det stämde iallafall för transformationen blev enorm. Vill man inte tro så får det ju vara, eller hur? Ingen tvingar dig och jag är inte här för att övertyga någon, du tror vad du vill.
Citera
2023-09-02, 00:16
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Minns jag inte, var någon sida men det stämde iallafall för transformationen blev enorm. Vill man inte tro så får det ju vara, eller hur? Ingen tvingar dig och jag är inte här för att övertyga någon, du tror vad du vill.

Bra att du definierar det som just ”tro” vilket betyder att du inte vet, inte har några bevis etc, utan just bara tror. Vilket i sin tur betyder att det du påstår inte bekräftats vara verkligt eller existerar.
Citera
2023-09-02, 01:08
  #148
Medlem
Vildbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bra att du definierar det som just ”tro” vilket betyder att du inte vet, inte har några bevis etc, utan just bara tror. Vilket i sin tur betyder att det du påstår inte bekräftats vara verkligt eller existerar.
Nej det tror jag inte, men det jag fick upp stämde med vad som senare hände, det är bevis nog. Du är en sån som är härinne för att bråka va? Eller föråt.."argumentera" som ni så fint kallar det.
Citera
2023-09-02, 06:52
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Nej det tror jag inte, men det jag fick upp stämde med vad som senare hände, det är bevis nog. Du är en sån som är härinne för att bråka va? Eller föråt.."argumentera" som ni så fint kallar det.

Jag är här inne för att dessa ämnen kan vara intressanta att diskutera utifrån att det är bra om folk lär sig fakta och håller sig till fakta, eller i alla fall förstår vad som är seriösa fakta och verklighet och att det de tror eller vill tro på inte är det om man inte har eller det inte finns seriösa bevis för det. Och att man diskuterar och informerar om varför folk kan ta så fel som t ex du nu gör.

Bara för att nåt ”sen stämde med vad som hände senare” är absolut inga seriösa bevis för att nåt påstått paranormalt skulle vara sant och existera.
Citera
2024-03-17, 09:30
  #150
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
har aldrig sagt att jag är övertygad om att det är så, det mesta pekar ju på att det är en slump, men undrade bara om någon annan varit med om det.

Bumpar tråden, eftersom jag finner ämnet mer intressant än de flesta trådar i detta forum.

Nej, jag har inte själv upplevt detta men två personer har berättat för mig om märkliga beteenden hos fåglar i samband med en närstående persons bortgång.

Utan att ge mig in någon diskussion kring paranormala aspekter, vill jag ändå nämna att associationen mellan fåglar och döende tycks vara gemensamt för många olika kulturer och myter. Det är i sig intressant, eller hur?

Även om det i ditt fall är en ren slump, kan den ändå vara meningsfull.
Citera
2024-03-19, 15:31
  #151
Medlem
Det är ganska vamligt trot eller ej! Ett exempel https://www.youtube.com/shorts/wU2wby9ibhg
Citera
2024-03-19, 16:52
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Bumpar tråden, eftersom jag finner ämnet mer intressant än de flesta trådar i detta forum.

Nej, jag har inte själv upplevt detta men två personer har berättat för mig om märkliga beteenden hos fåglar i samband med en närstående persons bortgång.

Utan att ge mig in någon diskussion kring paranormala aspekter, vill jag ändå nämna att associationen mellan fåglar och döende tycks vara gemensamt för många olika kulturer och myter. Det är i sig intressant, eller hur?

Även om det i ditt fall är en ren slump, kan den ändå vara meningsfull.

Är det inte lite märkligt i så fall att de döda använder sådana tecken som så lätt kan förklaras av andra orsaker? Borde de inte se till att ge ett mer tveklöst tecken?

Det är väl just som varande slump som den blir meningslös.
Citera
2024-03-22, 18:56
  #153
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Är det inte lite märkligt i så fall att de döda använder sådana tecken som så lätt kan förklaras av andra orsaker? Borde de inte se till att ge ett mer tveklöst tecken?

Det är väl just som varande slump som den blir meningslös.

Du har förstås en poäng. Man kan inte utgå från att det handlar om ett uttryck för en avlidens önskan. Om det nu inte är en slump kan det vara fråga om samband som inte går att förstå eller beskriva. I vilket fall är det fel att reflexmässigt tolka det som något paranormalt, typ som att döda försöker meddela sig från andra sidan. Jag har, liksom du, svårt att tro på sådana förklaringar.

Du har helt rätt vad gäller slumpen, och jag borde inte ha uttryckt mig så. Snarare tänkte jag mer på 'synkronicitet', alltså ett meningsfullt sammanträffande utan kausalitet.
Citera
2024-03-23, 12:02
  #154
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
Det kan såklart vara en anhörigs önsketänkande, men efter min fars begravning började en kungsörn besöka gården regelbundet, ungefär en gång i veckan, idag landade den på en gren och tittade på mig några sekunder innan den lyfte och "försvann" ingen aning om vart den flög.
Kan detta vara min pappa som kommer och tittar till gården ibland?

har aldrig sett en örn här på gården förut.

Nej, det kan inte vara din pappa eftersom denna är osynlig vandrar runt i hemligheten kring dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback