Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-25, 23:46
  #1
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
År 1939 den 13 januari brann huset ner till grunden vid en nattlig brand som snabbt ansågs vara anlagd.

Börje Heed skrev om fallet i början av 80-talet men då hade han bytt ut namnen på de inblandade. Men om man tittar i Aftonbladet så står alla namnen utskriva på första sidan av tidningen någon dag efter branden skett 1939. Kan man då havda att namnen är välkända och kan spridas? Vi som vill veta mer om historiska fall får det onödigt svårt om de inblandades namn plötsligt är fel.
Citera
2023-08-26, 00:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Vi som vill veta mer om historiska fall får det onödigt svårt om de inblandades namn plötsligt är fel.
Håller med. Samtidigt är de inte dömda. Nästan nittio år sedan, kanske du kan visa en bild på sidan med namnen? Då är de i alla fall inte googlingsbara.
Citera
2023-08-27, 22:01
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mordbranden i Sigtunagården.

Detta fall finns också omnämnt i Bernhardssons bok Polisen lägger pussel 1951 på sidorna 427 - 438.

Detta kapitel har rubriken Fyra män och en kvinna med underrubriken Mordbranden i Sigtunagården. Det gifta paret var båda morfinister. De inblandade gjorde ett flertal tillfällen att sätta fyr på Sigtunagården. Först natten mot den 29 december 1938 och därefter den 14 januari 1939. Ur mordbrännarnas synvinkel blev det däremot en framgångsrik mordbrand natten mot den 17 januari 1939. Stället gick inte att rädda utan brann upp.

Ej häller här har mordbrännarna blivit angivna med sina riktiga namn. Svea hovrätt dömde de båda medhjälparna "Paul" till 9 år och "Valdemar" till 7 år. Kvinnan ansågs vara en 5:5 och intogs omedelbart på sinnessjukhus. Hennes make "Sten" ansågs vara en 5:6 men inte i behov av vård och blev dömd till 8 år.

På sidan 436 finns ett intressant foto på den häktade maken och domaren borgmästaren Gustaf Dahl. Han kom att bli Sveriges siste borgmästare och avled hela 102 år fyllda.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf...rgm%C3%A4stare)
Citera
2023-08-28, 01:10
  #4
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Den som var drivande i branden var en konstnär som tjänade stora pengar på att måla tavlor medan han var på Långholmen. Tror att Börje Heed nämnde Aftonbladet som källa men jag gick till KB och letade upp aktuell tidning. Konstnären heter Sten (Napoleon) Ekendahl 1897-1968. Googlar man på Sten Ekendahl så finner man väldigt många försäljningar av oljemålningar men inga höga priser. Någon biografi om konstnären finns inte heller. Då kanske det inte var en merit att vara i fängelse. Det var inte första gånger han var där heller. Han hade tidigare blivit dömt för att förfalska Zorn etsningar. 1920 blev han dömd för sedelförfalskning. Numera kunde det vara en spännande kunskap att tavlan som jag kanske ska köpa är gjord på Långholmen? Det kanske gör att oljemålningen blir dyrare i framtiden om mer information om konstnärer blir känd?
Citera
2023-08-28, 01:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Numera kunde det vara en spännande kunskap att tavlan som jag kanske ska köpa är gjord på Långholmen?
Spännande. Ett par tusingar kan det vara värt, med den historian.
Citera
2023-08-28, 19:15
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sten rätt förnamn.

Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Den som var drivande i branden var en konstnär som tjänade stora pengar på att måla tavlor medan han var på Långholmen. Tror att Börje Heed nämnde Aftonbladet som källa men jag gick till KB och letade upp aktuell tidning. Konstnären heter Sten (Napoleon) Ekendahl 1897-1968. Googlar man på Sten Ekendahl så finner man väldigt många försäljningar av oljemålningar men inga höga priser. Någon biografi om konstnären finns inte heller. Då kanske det inte var en merit att vara i fängelse. Det var inte första gånger han var där heller. Han hade tidigare blivit dömt för att förfalska Zorn etsningar. 1920 blev han dömd för sedelförfalskning. Numera kunde det vara en spännande kunskap att tavlan som jag kanske ska köpa är gjord på Långholmen? Det kanske gör att oljemålningen blir dyrare i framtiden om mer information om konstnärer blir känd?

Tack för dessa uppgifter.

Då var alltså Sten hans rätta förnamn. Har aldrig tidigare hört detta namn. Såg att han dömdes för sedelförfalskning 1920. Kanske var han bekant med nedanstående man?

(FB) Falskmyntarnas konung nr. 2: Axel Nordlander, Stockholm, 1910, 1913 och 1927.
Citera
2024-04-23, 17:53
  #7
Medlem
Kul, fick en Ekendahl av grannen som skall flytta. En älg. Är väll värd nån hundring bara, men gillar den. Tycker den är välgjord även om jag verkligen inte kan någonting om konst. Lite intressant att killen dyker upp i kriminalhistorien i ganska kända fall.
__________________
Senast redigerad av TheJewelInTheSea 2024-04-23 kl. 17:57.
Citera
2024-04-23, 20:26
  #8
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJewelInTheSea
Kul, fick en Ekendahl av grannen som skall flytta. En älg. Är väll värd nån hundring bara, men gillar den. Tycker den är välgjord även om jag verkligen inte kan någonting om konst. Lite intressant att killen dyker upp i kriminalhistorien i ganska kända fall.

Det var schysst av din granne, det är väl kul med en tavla där du känner till en sådan här kuriositet om konstnären. Någon extra hundralapp eller två går säkert tavlan upp i värde när man kan upplysa om konstnär Ekendahls bakgrundshistoria.
Citera
2024-04-23, 21:04
  #9
Medlem
Den där Ekendahl var en misslyckad individ helt uppenbarligen. Hans målade verk, som verkar mest bestå av älgar och vattenbärerskor i olika miljöer, är fruktansvärda. Jag skulle hellre sitta på Långholmen än att äga dem.
Googla Sten Ekendahl och kolla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback