Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-26, 14:18
  #1
Medlem
Idag råkade jag hamna uppe i Charlottenberg. Här finns ett köpcentrum för galna norrmän

Ju närmare samhället Charlottenberg jag kom desto mer kände jag lukten av social misär.

Först ut såg jag en vape-handel. Iakttog kunderna på parkeringen. Första bil som kom satt det tre damer i, välklädda i 55-60 ålder. Det som förvånande mig var cigarettröken som fullständigt bolamde ut från deras nya Audi när de öppnade bildörrarna. Vem fan röker inne i bil, en ny dessutom med rutorna uppdragna? Kändes som att jag kastades tillbaka till 1970-tal.

Verkade vara bra omsättning i butiken och mestadels norrbaggar..

Vidare ned till Sveriges billigaste livsmedelsbutik Hyper som ligger inne i Köpcentrat.
Kliver ur bilen och en märklig känsla infinner sig. Det känns inte svenskt och det känns inte nutid. Byggnaden är modern men liknar ngn hangar. Till detta dova ljusskyltar. Inne i köpcentrat får jag nästan en akut depression. Modernt, men dovt, mörkt och sterilt. Hur fan kan folk vara på sådana här ställen?
Hyper var överdrivet. Det är stort med normala ICA-priser. Fanns några enstaka riktigt bra erbjudanden.

Går vidare till godisaffären. Gigantiskt stor. Modern, lite dovt mörker. Börjar bli illamående därinne. Det luktar färgämnen och det blir för starkt. Ungefär som i en parfymaffär. Tappar suget efter godis omedelbart. Inser med en gång att jag hellre åker till min lokala godisbutik som har 25 sorter att välja på.

När jag växte upp var shopping trevligt. Under 80-talet var butikerna i stadskärnor, i trevliga byggnader med fin arkitektur. Idag känns det som att du är inne i en operationssal med dåligt ljus.
Ändå sedan köpcentrum a la America växt fram, desto mindre har jag shoppat. Idag blev droppen, från och med nu kommer jag köpa allt på nätet eller i den lokala affären. Fy fan vad vidrigt det var.

Vilka är Sveriges fulaste köpcentrum?
Citera
2023-08-26, 14:26
  #2
Medlem
snooper123s avatar
Entré i Malmö. Total katastrof.
Citera
2023-08-26, 14:27
  #3
Medlem
SethPutnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Entré i Malmö. Total katastrof.

Hahaha underbart episkt misslyckande
Citera
2023-08-26, 14:31
  #4
Avstängd
schizoflenss avatar
Alla köpcenter söder om Gullmarsplan i stockholm, du kliver in med livet som insats i varenda ett då en urspårade kaosblatte lurar runt hörnet.
Citera
2023-08-26, 14:36
  #5
Medlem
vichy6s avatar
Brandbergen ( södra Stockholm), man behöver långvarig terapi efter ett besök.

Består av en stor ICA? Och några mindre affärer, mitt i ligger kebabhaken. Visserligen en stor affär med ”mellnösternmat”… men lokalen som huserar köpcentrumet påminner om 1970-talet i Ryssland.

Man kanske har någon typ av livsgnista på inpassagen, men påväg ut vill man inte leva längre.
Citera
2023-08-26, 14:40
  #6
Avstängd
Mos. Bara rasister, WT och araber som hänger där. Stället är också helt fel arkitekterat.
Citera
2023-08-26, 14:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viskdeu
Mos. Bara rasister, WT och araber som hänger där. Stället är också helt fel arkitekterat.
MOS ? Var är vi då?
Citera
2023-08-26, 14:53
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
MOS ? Var är vi då?

Solna.
Citera
2023-08-26, 14:54
  #9
Avstängd
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Idag råkade jag hamna uppe i Charlottenberg. Här finns ett köpcentrum för galna norrmän

Ju närmare samhället Charlottenberg jag kom desto mer kände jag lukten av social misär.

Först ut såg jag en vape-handel. Iakttog kunderna på parkeringen. Första bil som kom satt det tre damer i, välklädda i 55-60 ålder. Det som förvånande mig var cigarettröken som fullständigt bolamde ut från deras nya Audi när de öppnade bildörrarna. Vem fan röker inne i bil, en ny dessutom med rutorna uppdragna? Kändes som att jag kastades tillbaka till 1970-tal.

Verkade vara bra omsättning i butiken och mestadels norrbaggar..

Vidare ned till Sveriges billigaste livsmedelsbutik Hyper som ligger inne i Köpcentrat.
Kliver ur bilen och en märklig känsla infinner sig. Det känns inte svenskt och det känns inte nutid. Byggnaden är modern men liknar ngn hangar. Till detta dova ljusskyltar. Inne i köpcentrat får jag nästan en akut depression. Modernt, men dovt, mörkt och sterilt. Hur fan kan folk vara på sådana här ställen?
Hyper var överdrivet. Det är stort med normala ICA-priser. Fanns några enstaka riktigt bra erbjudanden.

Går vidare till godisaffären. Gigantiskt stor. Modern, lite dovt mörker. Börjar bli illamående därinne. Det luktar färgämnen och det blir för starkt. Ungefär som i en parfymaffär. Tappar suget efter godis omedelbart. Inser med en gång att jag hellre åker till min lokala godisbutik som har 25 sorter att välja på.

När jag växte upp var shopping trevligt. Under 80-talet var butikerna i stadskärnor, i trevliga byggnader med fin arkitektur. Idag känns det som att du är inne i en operationssal med dåligt ljus.
Ändå sedan köpcentrum a la America växt fram, desto mindre har jag shoppat. Idag blev droppen, från och med nu kommer jag köpa allt på nätet eller i den lokala affären. Fy fan vad vidrigt det var.

Vilka är Sveriges fulaste köpcentrum?

Center Syd i Löddeköpinge.
Bara gå in genom entren får huden att knottras och jag hamnar i psykisk obalans.
Citera
2023-08-26, 15:02
  #10
Medlem
santos_devilles avatar
Entré i Malmö måste ta priset som mest lokala och ändå nyligen renoverade tråkigaste köpcenter.

Man får på allvar ångest när man ska smyga in på Systembolaget.

Jag var i polen under 90 talet när man var miljonär i polska pengar. Det känns ungefär som köpcentrum i polen när deras inflation var som störst, men modernt.


Helt tomt och tyst
Citera
2023-08-26, 15:13
  #11
Medlem
Vem står bakom arkitekturen av köpcentrum idag. För det tycks vara som att man bara följer strömmen och bygger dessa depressionsframkallande byggnader. Men alla verkar vantrivas. Varför bygger vi sådan skit för?
Citera
2023-08-26, 15:13
  #12
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Entré i Malmö. Total katastrof.

Citat:
Ursprungligen postat av SethPutnam
Hahaha underbart episkt misslyckande

Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Entré i Malmö måste ta priset som mest lokala och ändå nyligen renoverade tråkigaste köpcenter.

Man får på allvar ångest när man ska smyga in på Systembolaget.

Jag var i polen under 90 talet när man var miljonär i polska pengar. Det känns ungefär som köpcentrum i polen när deras inflation var som störst, men modernt.


Helt tomt och tyst
Då måste ni ha glömt köpcentret Leonard på Möllan som invigdes någon gång i början av 2000 talet. Var väl igång något år sedan var alla butiker stängda.

Entre framstår som en succe i jämförelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback