Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-01, 02:35
  #1
Medlem
Kongruensbojds avatar
På Youtube finns en kanal vid namn Swedwoods (även Instagram) där man får följa en medelålders svensk man när han övernattar i skogen, fiskar, lagar mat och rent allmänt på ett imponerande vis tämjer naturens krafter med små medel.

Jag tycker det är perfekt ”slow TV”. Att fotot är i 4K och riktigt proffsigt utfört gör det såklart inte sämre.

Jag undrar lite vad ni experter på vildmark och friluftsliv har att säga om Swedwoods knep och metoder. Och var i Sverige är han aktiv? Vad gör ni annorlunda (eller likadant) när ni är övernattar i skogen?

Vilka andra liknande personer på sociala medier ska man följa tycker ni?
Citera
2023-09-01, 05:13
  #2
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
På Youtube finns en kanal vid namn Swedwoods (även Instagram) där man får följa en medelålders svensk man när han övernattar i skogen, fiskar, lagar mat och rent allmänt på ett imponerande vis tämjer naturens krafter med små medel.

Jag tycker det är perfekt ”slow TV”. Att fotot är i 4K och riktigt proffsigt utfört gör det såklart inte sämre.

Jag undrar lite vad ni experter på vildmark och friluftsliv har att säga om Swedwoods knep och metoder. Och var i Sverige är han aktiv? Vad gör ni annorlunda (eller likadant) när ni är övernattar i skogen?

Vilka andra liknande personer på sociala medier ska man följa tycker ni?


En väldigt varm & skön människa som tyvärr ej finns mer men rekommenderar att du kollar in Apetor 🙂
Citera
2023-09-01, 05:21
  #3
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
En väldigt varm & skön människa som tyvärr ej finns mer men rekommenderar att du kollar in Apetor 🙂
Vad säger du? Han laddade upp nu video senast för två veckor sedan.
Citera
2023-09-01, 05:56
  #4
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Vad säger du? Han laddade upp nu video senast för två veckor sedan.


Skämta inte, han gick bort 2021...

https://www.youtube.com/@apetor/videos
Citera
2023-09-01, 06:30
  #5
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Skämta inte, han gick bort 2021...

https://www.youtube.com/@apetor/videos
Trodde du talade om Swedwoods. Hann bli lite deppig där ett tag…

Ja, ska kolla in ditt tips. Tack.
Citera
2023-09-01, 06:54
  #6
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Trodde du talade om Swedwoods. Hann bli lite deppig där ett tag…

Ja, ska kolla in ditt tips. Tack.

Nej nej, förlåt för missuppfattning,
Citera
2023-09-01, 06:57
  #7
Medlem
mingtians avatar
Greg Ovens!

Kanadensisk bushgubbe som fiskar, bygger olika fällor och visar hur man kan överleva i skogen.
Citera
2023-09-01, 07:34
  #8
Medlem
Rasseltasss avatar
Erik Normark gjorde fina filmer för några år sedan. Detta är en favorit

https://youtu.be/n6F1YNKS2xo?si=qL1h-4ejb4FiPR4r

Swedwoods är också duktig. Problemet med denna genre (folk som filmar sig själva i naturen) är att filmerna tenderar att likna varandra. De vandrar, slår läger, fiskar, eldar, lagar mat etc. Det blir lätt upprepningar. Därför kollar jag inte längre så ofta på denna typ av filmer.
Citera
2024-02-13, 03:45
  #9
Medlem
Skogsvilses avatar
Han lever och frodas och ska röra sig i Jönköpingstrakten vill jag minnas. Uppskattar hans engagemang att sprida kunskap med sina videos. Själv lever jag på ett nästan identiskt vis, men filmar eller fotar inte för några sociala medier. Ibland får man något tips av honom som man testar.
Citera
2024-02-14, 14:16
  #10
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Erik Normark gjorde fina filmer för några år sedan. Detta är en favorit

https://youtu.be/n6F1YNKS2xo?si=qL1h-4ejb4FiPR4r

Swedwoods är också duktig. Problemet med denna genre (folk som filmar sig själva i naturen) är att filmerna tenderar att likna varandra. De vandrar, slår läger, fiskar, eldar, lagar mat etc. Det blir lätt upprepningar. Därför kollar jag inte längre så ofta på denna typ av filmer.

Ja det är i regel rätt tröttsamt. Har du sett en har du sett alla. Men det är ungefär den underhållningen som naturen kan erbjuda. Det händer ju inte så mycket i naturen, den är ju ganska lugn och tråkig. Jag får känslan av att även de som filmar tycker de, så även om de gillar naturen som sådan men själva filmandet gör att de blir en aktivitet av turen gör att de blir lite roligare. Utan en kamera så hade de inte gjort det.
En snubbe som går i skogen, filmar sig själv, gör upp en eld och ofta steker en bit kött och äter det med en slöjdad sked. Det hela ofta inramat med en exotifiering av vanlig natur. Det är sällan man stöter på något matnyttigt tycker jag.
Citera
2024-02-14, 14:41
  #11
Medlem
Skogsvilses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
En snubbe som går i skogen, filmar sig själv, gör upp en eld och ofta steker en bit kött och äter det med en slöjdad sked. Det hela ofta inramat med en exotifiering av vanlig natur. Det är sällan man stöter på något matnyttigt tycker jag.
Eller när en intressant kanal med få följare byter koncept och börjar recensera produkter. Tråkigt som tusan. Eller när man ser alla använda samma elladdare, elcykel etc. Då avföljer jag direkt. Sen har du "Bushcrafttjejerna" som campar, visar hud, putar med röven men uppenbart inte kan ha burit med sig allt ut i skogen och inte heller kan hantera ett verktyg. En produktion väl regisserad av en kille bakom kameran.
Citera
2024-02-14, 18:19
  #12
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvilse
Eller när en intressant kanal med få följare byter koncept och börjar recensera produkter. Tråkigt som tusan. Eller när man ser alla använda samma elladdare, elcykel etc. Då avföljer jag direkt. Sen har du "Bushcrafttjejerna" som campar, visar hud, putar med röven men uppenbart inte kan ha burit med sig allt ut i skogen och inte heller kan hantera ett verktyg. En produktion väl regisserad av en kille bakom kameran.

Ja. Men det är ett generellt mönster på youtube när en kanal frångår att vara ett hobbyprojekt så blir det nästan alltid sämre. Agendan om finansiell nytta nu eller i framtiden skiner igenom, det matas ut oinspirerade videor bara för att producera något. Kvantiét framför kvalitét...

Så är det ju det ju alltid, när ett fruntimmer gör en sak så är det alltid hundra år senare och deras USP är att de ju är fruntimmer. Inte för att de gör något bra utan för att de är kvinna. Finns väl säkert någon som är bra. Det är ju liksom väldigt tydligt när det kommer till grejer som är lätta att göra som t.ex streama något tv-spel, suga snopp, jaga, fiska, göra upp en eld, lyfta en skivstång samtidigt som de får ett tillfälle att visa upp röven. De är väl inget unikt just för friluft, utan för att det enkelt och troligtvis funkar. Men det är ju väldigt enkelt att välja bort.

Man får väl ta det för vad de är en produktion som lever på att förmedla en fantasi och en känsla, ungefär som en naturdokumentär med stråkmusik inspelad i en djurpark.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback